Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen 2005-2009 (StEG 2005-9) Study on the Development of All-Day Schools 2005-2009 (StEG 2005-9)

DOI

StEG wird seit 2005 als länderübergreifendes Forschungsprogramm zur Entwicklung von Ganztagsschulen und individuellen Entwicklungen von Schüler*innen durchgeführt. Das Projekt findet in enger Absprache mit den Ländern statt und wird durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) und dem Europäischen Sozialfonds finanziert. StEG ist ein Konsortialprojekt des Deutschen Instituts für internationale pädagogische Forschung (DIPF), des Deutschen Jugendinstituts (DJI), des Instituts für Schulentwicklungsforschung (IFS) der technischen Universität Dortmund sowie der Justus-Liebig-Universität Gießen.

Von 2005 bis 2009 wurde in StEG eine große Anzahl von Ganztagsschulen im Rahmen einer mehrperspektivischen Befragungsstudie untersucht. Schulleitungen, Lehrkräfte, das weitere pädagogisch tätige Personal, Eltern sowie Schüler*innen wurden gebeten, einen jeweils auf sie zugeschnittenen Fragebogen auszufüllen. Die Befragungen fanden an drei Zeitpunkten (2005, 2007 und 2009) durch das IEA Data Processing Center (Hamburg) statt. (Projekt/IQB)

Since 2005 StEG has been carried out as a nationwide research program for the development of all-day-schools and individual student trajectories. The research project was implemented in close consultation with the German Länder and was funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF) and the European Social Funds. StEG is a consortia project of the German Institute for International Educational Research (DIPF), the German Youth Institute (DJI), the Institute for School Development Research (IFS) at TU Dortmund, and the Justus-Liebig-Universität Giessen.

From 2005 to 2009 a large number of all-day schools were surveyed as part of the multi-perspective study StEG. Principals, teachers, other educational staff, parents and students were asked to complete questionnaires tailored to them. The interviews took place on three occasions (2005, 2007 and 2009) by the IEA Data Processing Center (Hamburg). (IQB)

SelfAdministeredQuestionnaire

MeasurementsAndTests.Educational

Longitudinal.CohortEventBased

Beobachtungsdesign

Oberservational Design

Schüler der Primarstufe und Sekundarstufe I (N=ca. 50.000) an allgemeinbildenden Ganztagsschulen (N=371); Klassen (N=516); Lehrkräfte (N=13.045)

Students (N=circa 50,000) in Primary and Secondary Schools (N=371); Classes (N=516); Teachers (N=13,045)

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Geschichtete Klumpenauswahl; Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige Zufallsauswahl

Probability Sample: Stratified Cluster Sample; Probability Sample: Multistage Sample

Publikationsort: Berlin

Publication Place: Berlin

Erhebungseinheiten: Eltern; Sonstiges; Lehrkräfte; pädagogisches Personal; Schulleitung; Schüler###

Survey Unit: Parents; Others; Teachers; Educational Staff; Principals; Students###

Availability Type: Delivery

Beantragung nötig: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

application required: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

Identifier
DOI https://doi.org/10.5159/iqb_steg_v1
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_steg_systemmonitoring_v2
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_steg_tandem_v1
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1177/1948550617725151
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.12758/mda.2016.004
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1037/a0036705
Related Identifier IsDocumentedBy http://www.ciando.com/ebook/bid-1623844
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11618-013-0477-y
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-531-94127-1_6
Related Identifier IsDocumentedBy http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2013/9570/
Related Identifier IsDocumentedBy https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-opus-85380
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-658-00120-9_10
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-94-007-2972-8_21
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11618-011-0231-2
Related Identifier IsDocumentedBy https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-opus-37724
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11618-011-0232-1
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11618-011-0234-z
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s12592-010-0054-7
Related Identifier IsDocumentedBy https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-opus-31286
Related Identifier IsDocumentedBy https://www.bmbf.de/files/steg_2010.pdf
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.5159/iqb_steg_v1
Provenance
Creator Klieme, Eckhard; Rauschenbach, Thomas; Holtappels, Heinz Günter; Stecher, Ludwig; DIPF | Leibniz-Institut Für Bildungsforschung Und Bildungsinformation; Justus-Liebig-Universität Gießen (JLU); Institut Für Schulentwicklungsforschung (IFS) Der Technischen Universität Dortmund; Deutsches Jugendinstitut (DJI)
Publisher IQB - Institute for Educational Quality Improvement
Contributor Forschungsdatenzentrum (FDZ) Am Institut Zur Qualitätsentwicklung Im Bildungswesen (IQB) / Research Data Centre (FDZ) At The Institute For Educational Quality Improvement (IQB)
Publication Year 2015
Rights Creative Commons Zero v1.0 Universal; Alle veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).; All metadata are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Bayern; Berlin; Brandenburg; Bremen; Hamburg; Hessen; Mecklenburg-Vorpommern; Niedersachsen; Nordrhein-Westfalen; Rheinland-Pfalz; Sachsen; Sachsen-Anhalt; Schleswig-Holstein; Thüringen