Einstellung von Lehrern zur Förderung begabter Schüler 1986 Attitude of Teachers to Support of Gifted Schoolchildren 1986

DOI

Einstellungen zur Begabtenförderung, bestärkende und behinderndeBedingungen, schulische und außerschulische Förder- undFortbildungsformen. Themen: Unterrichtete Fächer in den 6. Klassen (Skala);Übereinstimmung zwischen fachlicher Ausbildung und unterrichtetenFächern; Ausüben fachlicher Funktionen; Gründe für und gegenFördermaßnahmen im Unterricht für alle Schüler (Skala); Gründefür und gegen Fördermaßnahmen für die leistungsfähigsten Schüler(Skala); Selbsteinschätzung der Förderung unterschiedlicherLeistungsgruppen im Unterricht; Leitung von schulischen undaußerschulischen Förderformen; Häufigkeit von Anregungen zurBegabungsförderung durch Personen und Einrichtungen wieWeiterbildung, eigene Aktivitäten, Hospitationen,Erfahrungsaustausch innerhalb und zwischen den Schulen, mitLehrern bzw. Schülern; Bewertung von Hindernissen bei derBegabtenförderung (Skala); Bewertung stimulierender Faktoren beider Begabtenförderung (Skala); Anzahl der Berufsjahre.

Attitudes to support of the gifted, conditions strengthening and hindering, forms of support and further education in and outside of school. Topics: Subjects taught in the 6th grade (scale); agreement between technical training and subjects taught; practicing technical functions; reasons for and against support measures in instruction for all schoolchildren (scale); reasons for and against support measures for the most capable schoolchildren (scale); self-assessment of support of different achievement groups in instruction; managing forms of support in and outside of school; frequency of recommendations for talent support from persons and institutions such as further education, personal activities, sitting in on lectures, exchange of experience within and between schools, with teachers or schoolchildren; evaluation of obstacles in talent support (scale); evaluation of stimulating factors in talent support (scale); number of years in occupation.

Self-administered questionnaire: Paper

Schriftliche Befragung

Written survey

Lehrer mit Unterricht in den 6. Klassen an Leipziger Schulen

Teachers instructing the 6th grade at Leipzig schools.

Sampling Procedure Comment:

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6034
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.6034
Provenance
Creator Zentralinstitut Für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Zentralinstitut Fuer Jugendforschung, Leipzig; GESIS
Publication Year 1986
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage German Democratic Republic (1949-1990) - GDR: Leipzig