Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen: Systemmonitoring (StEG Systemmonitoring) Study on the development of all-day schools: System Monitoring (StEG Systemmonitoring)

DOI

StEG wird seit 2005 als länderübergreifendes Forschungsprogramm zur Entwicklung von Ganztagsschulen und individuellen Entwicklungen von Schüler*innen durchgeführt. Das Projekt findet in enger Absprache mit den Ländern statt und wird durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) finanziert. StEG ist ein Konsortialprojekt des Deutschen Instituts für internationale pädagogische Forschung (DIPF), des Deutschen Jugendinstituts (DJI), des Instituts für Schulentwicklungsforschung (IFS) der technischen Universität Dortmund sowie der Justus-Liebig-Universität Gießen.

Das StEG Systemmonitoring wurde 2012, 2015 sowie 2018 durchgeführt, um Informationen darüber zu erhalten, wie Ganztagsschulen strukturiert und organisiert sind. Die bundesweit repräsentative Stichprobe liefert einerseits Daten zur aktuellen Ganztagsschullandschaft und zeichnet andererseits ein Bild über die Veränderung der Ganztagsschullandschaft über die Zeit. (Projekt/IQB)

Since 2005, StEG has been carried out as a nationwide research program for the development of all-day-schools and individual student trajectories. The research project was implemented in close consultation with the German Länder and was funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF). StEG is a consortia project of the German Institute for International Educational Research (DIPF), the German Youth Institute (DJI), the Institute for School Development Research (IFS) at TU Dortmund, and the Justus-Liebig-Universität Giessen (JLU).

The StEG sub-project StEG system monitoring was realized in 2012, 2015, and 2018 to gain information about the organizational structure of all-day schools. The nation-wide and representative sample provides relevant data about the entirety of the German all-day school system as well as its changes over time. (IQB)

SelfAdministeredQuestionnaire.WebBased

Longitudinal.CohortEventBased

Beobachtungsdesign

Oberservational Design

Ganztagsschulen in Deutschland 2012 (N=1.292); Ganztagsschulen in Deutschland 2015 (N=1.519); Ganztagsschulen in Deutschland 2018 (N=1.355)

All-day Schools in Germany 2012 (N=1,292); All-day Schools in Germany 2015 (N=1,519); All-day Schools in Germany 2018 (N= 1,355)

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Disproportional geschichtete Zufallsauswahl

Probability Sample: Disproportionate Stratified Sample

Publikationsort: Berlin

Publication Place: Berlin

Erhebungseinheiten: Schulen###

Survey Unit: Schools###

Availability Type: Delivery

Beantragung nötig: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

application required: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

Identifier
DOI https://doi.org/10.5159/iqb_steg_systemmonitoring_v2
Related Identifier Continues https://doi.org/10.5159/iqb_steg_v1
Related Identifier IsSupplementTo https://doi.org/10.5159/iqb_steg_2012-2015_v1
Related Identifier Continues https://doi.org/10.5159/iqb_steg_2012-2015_v1
Related Identifier IsNewVersionOf https://doi.org/10.5159/iqb_steg_2012-2015_v1
Related Identifier IsPartOf https://doi.org/10.5159/iqb_steg_2012-2015_v1
Related Identifier IsDocumentedBy https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-149386
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.12758/mda.2016.004
Related Identifier IsDocumentedBy https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-96845
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1037/a0036705
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11618-013-0477-y
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-531-94127-1_6
Related Identifier IsDocumentedBy http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2013/9570/
Related Identifier IsDocumentedBy https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-opus-85380
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-658-00120-9_10
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-94-007-2972-8_21
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.5159/iqb_steg_systemmonitoring_v2
Provenance
Creator Klieme, Eckhard; Rauschenbach, Thomas; Holtappels, Heinz Günter; Stecher, Ludwig; DIPF | Leibniz-Institut Für Bildungsforschung Und Bildungsinformation; Justus-Liebig-Universität Gießen (JLU); Institut Für Schulentwicklungsforschung (IFS) Der Technischen Universität Dortmund; Deutsches Jugendinstitut (DJI)
Publisher IQB - Institute for Educational Quality Improvement
Contributor Forschungsdatenzentrum (FDZ) Am Institut Zur Qualitätsentwicklung Im Bildungswesen (IQB) / Research Data Centre (FDZ) At The Institute For Educational Quality Improvement (IQB)
Publication Year 2021
Rights Creative Commons Zero v1.0 Universal; Alle veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).; All metadata are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 2
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage deutschlandweit; Baden-Württemberg; Bayern; Berlin; Brandenburg; Bremen; Hamburg; Hessen; Mecklenburg-Vorpommern; Niedersachsen; Nordrhein-Westfalen; Rheinland-Pfalz; Saarland; Sachsen; Sachsen-Anhalt; Schleswig-Holstein; Thüringen