ValCom2: Die Rolle schulfachspezifischer Kompetenz- und Wertüberzeugungen für die Aktualgenese von Erfolgserwartung und subjektivem Aufgabenwert bei unbekannten Lerninhalten (Studie 1) ValCom2: Value and competence beliefs in adulthood (Study 1)

DOI

Dieser Datensatz stammt aus Studie 1 des ValCom2 Projekts. Das Projekt untersucht die Aktualgenese von Erfolgserwartung und subjektivem Aufgabenwert bei unbekannten Lerninhalten. Es handelt sich um ein experimentelles Survey Design mit einer Randomisierung auf eine von zwei Gruppen (Projektmanagementkursen mit einer mathematischen versus sprachlichen Ausrichtung). Der Fragebogen bestand aus Fragen zur Demographie, schul- und studienfachspezifischer Motivation (Fähigkeitsselbstkonzept, intrinsischer Wert und Anstrengungsüberzeugungen), Motivation bezogen auf den Projektmanagementkurs, Vorwissen zu Studienfächern und zu Projektmanagement, Need For Cognition sowie wahrgenommene Ähnlichkeit zwischen Schul- und Studienfächern bzw. den Projektmanagementkursen.

This data set stems from the first study of the ValCom2 Project. The project examines the formation of Value and Competence beliefs in adulthood. We used an experimental survey design and randomized participants to one of two conditions (project management courses with verbal or mathematical content). The questionnaire consisted of questions regarding demographics, school-specific and study-specific self-concept of ability, school-specific and study-specific motivation (intrinsic task value, self-concept of ability, effort), Motivation regarding the project management course, prior knowledge of study programs and project management course, need for cognition as well as perceived similarity between school subjects and study programs and the project management course.

Self-administered questionnaire: Web-based

Erhebung ValCom2 - Studie1: Standardisierte Onlinebefragung

Survey ValCom 2 - Study 1: Standardised online survey

Erhebung ValCom2 - Studie1: Studienanfänger*innen in Deutschland

Survey ValCom 2 - Study 1: University entrants in Germany

Nicht-Wahrscheinlichkeitsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.21249/dzhw:valcom2s1:1.0.0
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.21249/dzhw:valcom2s1:1.0.0
Provenance
Creator Gorges, Julia; Universität Bielefeld; Philipps-Universität Marburg
Publisher German Centre for Higher Education Research and Science Studies (DZHW)
Contributor Daniel, Andreas; Schmidt, Leonie Christina; FDZ-DZHW
Publication Year 2021
Funding Reference Deutsche Forschungsgemeinschaft
OpenAccess true
Representation
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany - We recruited all over Germany but mainly at Bielefeld University