Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung 2001 (IGLU 2001) Progress in International Reading Literacy Study 2001 (IGLU/PIRLS 2001)

DOI

IGLU schließt eine Lücke in der systematischen Beobachtung von Bildungsergebnissen über die gesamte Schulzeit hinweg. Zum ersten Mal wurde 2001 an einer großen, für Deutschland repräsentativen Stichprobe, am Ende der vierten Jahrgangsstufe das Leseverständnis international vergleichend untersucht. Im Rahmen der nationalen Ergänzungsstudie wurden darüber hinaus die Leistungen in Mathematik und den Naturwissenschaften erhoben. Somit ermöglichten die IGLU-Ergebnisse aus dem Jahr 2001 einen ersten differenzierten Blick auf Stärken und Schwächen des deutschen Bildungssystems im Primarbereich. Die IGLU-Konzeption für die Grundschule beruht auf einer Vorstellung von Grundbildung ("Literacy") und betont die kulturelle Bedeutung von Bildungsinhalten. Die Testaufgaben erfassten Grundkompetenzen im Leseverständnis, in Mathematik und in den Naturwissenschaften, die in der Lebenswelt von Grundschulkindern bedeutsam sind und zugleich eine wichtige Basis für das anschließende Lernen in der Sekundarstufe I bilden. (Projekt/IQB)

IGLU fills a gap in our knowledge through the systematic monitoring of educational outcomes spanning the entire length of school education. In 2001 the reading comprehension of primary school students at the end of grade 4 was assessed in international comparison for the first time, using a large sample representative for Germany. In addition, the national supplementary study assessed their performance in mathematics and the natural sciences. Thus, the IGLU 2001 results provided a first detailed view of strengths and weaknesses of the German educational system at the primary level.

IGLU's design is based on a concept of basic "literacy" (students' capacity to apply knowledge and skills in key subject areas), with special emphasis on the cultural significance of educational contents. Test tasks addressed basic competencies in reading comprehension, mathematics and science that are relevant to primary students' everyday life while forming an important basis for learning on the ensuing level, Sekundarstufe I. (IQB)

SelfAdministeredQuestionnaire

MeasurementsAndTests.Educational

Longitudinal.Trend/RepeatedCrossSection

CrossSection

Beobachtungsdesign

Oberservational Design

Schüler der Jahrgangsstufe 4 (N=ca. 10.000); Klassen (N=481); Schulen (N=246)

Students in grade 4 (N=circa 10,000); Classes (N=481); Schools (N=246)

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige Zufallsauswahl

Probability Sample: Multistage Sample

Publikationsort: Berlin

Publication Place: Berlin

Erhebungseinheiten: Eltern; Lehrkräfte; Schulleitung; Schüler###

Survey Unit: Parents; Teachers; Principals; Students###

Availability Type: Delivery

Beantragung nötig: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

application required: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

Identifier
DOI https://doi.org/10.5159/iqb_iglu_2001_v1
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_iglu_2006_v1
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_iglu_2016_v3
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_iglu_2011_v1
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.3278/6001820fw
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1086/690830
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-658-15378-6
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.3278/6001820ew
Related Identifier IsDocumentedBy http://www.oapen.org/search?identifier=640941
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1080/09645292.2011.585019
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s00148-012-0414-z
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-531-93232-3_8
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.2378/peu2011.art17d
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1093/esr/jcq038
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-531-92779-4_10
Related Identifier IsDocumentedBy http://hdl.handle.net/10419/45331
Related Identifier IsDocumentedBy http://hdl.handle.net/10419/164923
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-531-92216-4_12
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11618-008-0002-x
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11575-006-0055-0
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s00181-006-0089-y
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11618-006-0003-6
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11618-004-0059-0
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11618-004-0023-z
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.5159/iqb_iglu_2001_v1
Provenance
Creator Bos, Wilfried; Lankes, Eva-Maria; Prenzel, Manfred; Schwippert, Knut; Walther, Gerd; Valtin, Renate; Institut Für Schulentwicklungsforschung (IFS) Der Technischen Universität Dortmund
Publisher IQB - Institute for Educational Quality Improvement
Contributor Forschungsdatenzentrum (FDZ) Am Institut Zur Qualitätsentwicklung Im Bildungswesen (IQB) / Research Data Centre (FDZ) At The Institute For Educational Quality Improvement (IQB)
Publication Year 2007
Rights Creative Commons Zero v1.0 Universal; Alle veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).; All metadata are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage deutschlandweit; Baden-Württemberg; Bayern; Berlin; Brandenburg; Bremen; Hamburg; Hessen; Mecklenburg-Vorpommern; Niedersachsen; Nordrhein-Westfalen; Rheinland-Pfalz; Saarland; Sachsen; Sachsen-Anhalt; Schleswig-Holstein; Thüringen