Programme for International Student Assessment 2003 (PISA 2003)

DOI

Mit PISA hat die OECD neue Maßstäbe für internationale Bildungsvergleiche gesetzt. Das Programme for International Student Assessment untersucht, wie gut 15-jährige Schüler*innen auf die Anforderungen der Wissensgesellschaft und auf lebenslanges Lernen vorbereitet sind. Die Ergebnisse in den Schlüsselbereichen Lesekompetenz, mathematische und naturwissenschaftliche Grundbildung sowie Problemlösen lassen Rückschlüsse über Stärken und Schwächen der Bildungssysteme in den teilnehmenden Ländern zu. Da PISA in Abständen von drei Jahren durchgeführt wird, erhalten die Länder wichtige Informationen über Veränderungen der Qualität ihrer Bildungsergebnisse.

Der inhaltliche Schwerpunkt der PISA-Studie 2003 lag auf der Erfassung der mathematischen Kompetenz, daneben wurden aber auch Leistungen in den Bereichen Leseverständnis und Naturwissenschaften getestet.

Es handelt sich bei PISA 2003 um eine Zusammensetzung aus mehreren Stichproben. Die PISA-Studie für den internationalen Vergleich Deutschlands mit anderen Teilnehmerstaaten (PISA-International; PISA-I) wurde in den Jahren 2000, 2003 und 2006 um repräsentative Erhebungen auf Länderebene ergänzt (PISA-Ergänzung; PISA-E). (Projekt/IQB)

With the Programme for International Student Assessment (PISA) the OECD has set new standards for international educational comparisons. PISA aims to measure how well students at age 15 are prepared to meet the challenges of today's knowledge societies and lifelong learning. The results obtained in the key competency areas of reading, basic education in mathematics and science, and problem-solving allow conclusions to be drawn about strengths and weaknesses of the education systems of participating countries. As PISA is carried out at three-year intervals, participating countries receive important information allowing them to gauge to what extent the quality of their educational outcomes has changed.

The PISA 2003 survey focused on the subject area of mathematical literacy while also assessing student performance in reading comprehension and science on a smaller scale.

PISA 2003 consists of several random samples. The PISA study that aimed at comparing Germany's outcomes with those of other participating countries (PISA-International; PISA-I) was supplemented in 2000, 2003 and 2006 by a series of representative surveys at Länder level (PISA-Ergänzung; PISA-E). (IQB)

SelfAdministeredQuestionnaire

MeasurementsAndTests.Educational

Longitudinal.Trend/RepeatedCrossSection; CrossSection

Beobachtungsdesign

Oberservational Design

Schüler (15-jährig sowie der Jahrgangsstufe 9) (N=ca. 46.000) an allgemeinbildenden Schulen (N=1.622); Schulleitung (N=1.411)

Students (15-year old and in grade 9) (N=circa 46,000) in General Education Schools (N=1,622); Principals (N=1,411)

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige Zufallsauswahl

Probability Sample: Multistage Sample

Publikationsort: Berlin

Publication Place: Berlin

Erhebungseinheiten: Schulleitung; Schüler; Lehrkräfte###

Survey Unit: Principals; Students; Teachers###

Availability Type: Delivery

Beantragung nötig: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

application required: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

Identifier
DOI https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2003_v1
Related Identifier Continues https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2000_v1
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2006_v1
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2009_v1
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2012_v5
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2015_v3
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_pisa_2018_suf_off-site_v2
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1080/09645292.2018.1527894
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.3278/6001820fw
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-658-15021-1_12
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.18723/diw_wb:2018-13-1
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1016/j.jce.2018.07.013
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1111/ecoj.12419
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-658-15378-6
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1016/j.labeco.2017.04.007
Related Identifier IsDocumentedBy http://hdl.handle.net/10016/22880
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.3278/6001820ew
Related Identifier IsDocumentedBy http://www.oapen.org/search?identifier=640941
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1080/01443410.2013.814197
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.2314/gbv:864354584
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1080/09645292.2011.585019
Related Identifier IsDocumentedBy http://www.budrich-journals.de/index.php/diskurs/article/view/10387/8957
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11577-012-0154-9
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11577-012-0158-5
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1177/0003122412440802
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1080/13803611.2012.727359
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-531-92626-1
Related Identifier IsDocumentedBy http://hdl.handle.net/10419/45331
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1016/j.rssm.2009.12.007
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-531-92576-9_21
Related Identifier IsDocumentedBy http://www.sepp-duerr.de/wp-content/uploads/2015/08/080918-Bildungsstudie.pdf
Related Identifier IsDocumentedBy http://e-diss.uni-kiel.de/diss_1855/
Related Identifier IsDocumentedBy https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-opus-55134
Related Identifier IsDocumentedBy https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-opus-55216
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11618-005-0154-x
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.5159/iqb_pisa_2003_v1
Provenance
Creator Prenzel, Manfred; Baumert, Jürgen; Blum, Werner; Lehmann, Rainer; Leutner, Detlev; Neubrand, Michael; Pekrun, Reinhard; Rolff, Hans-Günter; Rost, Jürgen; Schiefele, Ulrich
Publisher IQB - Institute for Educational Quality Improvement
Contributor Forschungsdatenzentrum (FDZ) Am Institut Zur Qualitätsentwicklung Im Bildungswesen (IQB) / Research Data Centre (FDZ) At The Institute For Educational Quality Improvement (IQB)
Publication Year 2007
Rights Creative Commons Zero v1.0 Universal; Alle veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).; All metadata are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage deutschlandweit; Baden-Württemberg; Bayern; Berlin; Brandenburg; Bremen; Hamburg; Hessen; Mecklenburg-Vorpommern; Niedersachsen; Nordrhein-Westfalen; Rheinland-Pfalz; Saarland; Sachsen; Sachsen-Anhalt; Schleswig-Holstein; Thüringen