Studenten-Intervallstudie Leistung - Hochbefähigte Studenten SIL-WISS 1986 Students Interval Study Achievement - Highly-Qualified Students, SIL-WISS 1986

DOI

Persönlichkeitsstruktur und Bedingungen hoher Studienleistungenbei hochbefähigten Hochschulstudenten. Themen: Wertorientierungen; fachliches Engagement vorStudienbeginn; Teilnahme an außerschulischenLeistungsvergleichen; Studienfachwahl, Anregung fürStudienbewerbung; Bildungsweg zur Hochschulreife, Abiturnoten;Mitarbeit an fakultativen Formen außerschulischer Beschäftigungmit wissenschaftlich-technischen Problemen, deren Auswirkungenund Effekte; relative Leistungsposition und Aktivitäten inAbiturklasse; Zugang zum Studium; Übergang von derAbiturausbildung zum Studium; Studienleistung; FDJ Funktionen undpolitische Funktion; Selbsteinschätzung eigenerfachlich-wissenschaftlicher, gesellschafts-politischer undkultureller Aktivitäten; Selbststudium; ästimative und kognitiveLeistungsdispositionen; wissenschaftlicher Arbeitsstil,Beherrschen von Studienanforderungen; Sonderstipendium, Gründefür überdurchschnittliche Studienleistungen; Möglichkeit undRealisierung der Teilnahme an wissenschaftlich-produktiver Arbeitan der Sektion oder Hochschule und deren Auswirkungen;fakultative Beschäftigung mit Fachproblemen, Formen selbständigerwissenschaftlicher Arbeit, spezielles Forschungsthema,eigenständige wissenschaftliche schöpferische Leistung;individueller Studienplan; Nutzung von Informationsquellen;Zeitbudget für obligatorische und fakultative Studienaufgaben,geistig kulturelle Rezeption, kulturell-künstlerische Betätigung;Verhältnis von Lehrkräften und Studenten, Kommunikation,individuelle Förderung durch Lehrkräfte, Fördermaßnahmen; sozialeBeziehungen, Zugehörigkeit zu Diskussionskreis; Kollektivklima inSeminargruppe, Verhältnis zu Kommilitonen; Studienmotivation,Studienengagement, Vornahmen für das Studium,Studieneinstellungen; Interesse an Teilstudium; Zufriedenheit mitArbeits- und Lebensbedingungen am Hochschulort; beruflicheAntizipationen, Vornahmen, Erwartungen, Einsatzwünsche;Einschätzung eigener Leistungsfähigkeit, Informiertheit überBeruf; aktuelle Partnerbeziehung; berufliche Qualifikation derEltern.

Personality structure and conditions of high study achievements among highly-qualified college students. Topics: Moral orientations; technical commitment before start of course of studies; participation in achievement comparisons outside of school; choice of subject, stimulus for application for admission to college; path of education to high school graduation, high school graduation grades; participation in optional forms of occupation with scientific-technical problems outside of school, their consequences and effects; relative achievement position and activities in high school graduation class; access to studies; transfer from high school instruction to college; study achievement; FDJ functions and political function; self-assessment of personal technical-scientific, social-political and cultural activities; studying on one's own; estimated and cognitive dispositions to achievement; scientific work style, mastery of study demands; special scholarship, reasons for above-average study achievements; possibility and realization of participation in scientific-productive work at the section or college and its consequences; optional occupation with technical problems, forms of independent scientific work, special research topics, independent scientific, creative achievement; individual study plan; use of sources of information; time budget for obligatory and optional study tasks, mental-cultural reception, cultural-artistic activity; relationship of teachers and students, communication, individual support by teachers, support measures; social relations, belonging to discussion circle; collective climate in seminar group, relationship with fellow students; motivation for studies, study engagement, first names for studies, study attitudes; interest in part-time studies; satisfaction with working and living conditions in university city; occupational anticipations, first names, expectations, desired deployment; assessment of personal capability, extent to which informed about occupation; current partner relation; occupational qualification of parents.

Self-administered questionnaire: Paper

Postalische Befragung und standardisiertes schriftliches Interview

Mail survey and standardized written interview

Sonderstipendiaten des 2. bis 5. Studienjahres (Wilhelm-Pieck und Karl-Marx-Stipendiaten - des Auszeichnungsjahrgangs 1986).

Recipients of special scholarships in the 2nd to 5th year of studies (recipients of Wilhelm Pieck and Karl Marx scholarships of the award year 1986).

Sampling Procedure Comment:

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6139
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.6139
Provenance
Creator Zentralinstitut Für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Zentralinstitut Fuer Jugendforschung, Leipzig; GESIS
Publication Year 1986
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage German Democratic Republic (1949-1990)