Kompetenzdiagnostik durch Simulation und adaptives Testen für medizinische Fachberufe - Messung allgemeiner Kompetenzen - adaptiv (CoSMed MaK-adapt) Competence Measurement Based on Simulations and adaptive Testing in Medical Settings - Measurement of General Competences - Adaptive (CoSMed MaK-adapt)

DOI

Das Projekt ist ein Querschnittsprojekt, das im Verbundvorhaben CoSMed (Competence Measurement based on Simulations and adaptive Testing in Medical Settings) verankert ist und eine Forschungs- und Serviceleistung für alle übrigen ASCOT-Vorhaben innehat. Mak-adapt ist ein Kooperationsprojekt zwischen den Universitäten Göttingen, Darmstadt und Jena. Ziel dieses Vorhabens war die Entwicklung eines computerbasierten Messinstruments zur Erfassung schulisch erworbenen Kompetenzen, die für berufliches Lernen und eine aktive Gestaltung der Berufsbiografie und des Lebensalltags relevant sind. Im Projekt wurden folgende Kompetenzbereiche einbezogen: die Lesekompetenz sowie die mathematischen und naturwissenschaftlichen Kompetenzen. (Projekt/IQB)

The research project MaK-adapt (Measuring general competences-adaptive) forms a cross-sectional project anchored in the collaborative research project CosMed (Competence Measurement based on Simulations and adaptive Testing in Medical Settings) and holds research and other services for all remaining ASCOT-projects. MaK-adapt is a collaborative research project of the universities Göttingen, Darmstadt and Jena. Its aim was to develop a computer-based assessment-tool for capturing competencies: These competencies have been acquired in school, and are relevant for professional learning and for actively designing a professional biography and daily life. The research project included assessments in reading achievement, math and science. (IQB)

SelfAdministeredQuestionnaire.Paper

SelfAdministeredQuestionnaire.WebBased

MeasurementsAndTests.Educational

CrossSection

Beobachtungsdesign

Oberservational Design

Auszubildende (Medizinisch-pflegend; Gewerblich-technisch; Wirtschaftlich-verwaltend; Sonstige) (N=528) (Pilotierung Paper & Pencil); Auszubildende (Medizinisch-pflegend; Gewerblich-technisch; Wirtschaftlich-verwaltend; Sonstige) (N=1.093) (Pilotierung CAT); Auszubildende (Medizinisch-pflegend; Gewerblich-technisch; Wirtschaftlich-verwaltend; Sonstige) (N=1.632) (Kalibrierung)

Trainees (medical-nursing; industrial-technical; economical-administrative; other) (N=528) (Pilot testing Paper & Pencil); Trainees (medical-nursing; industrial-technical; economical-administrative; other) (N=1,093) (Pilot testing CAT); Trainees (medical-nursing; industrial-technical; economical-administrative; other) (N=1,632) (Calibration)

Nicht-Wahrscheinlichkeitsauswahl: Bewusste Auswahl

Non-Probability Sample: Purposive Sample

Publikationsort: Berlin

Publication Place: Berlin

Erhebungseinheiten: Auszubildende###

Survey Unit: Trainees###

Availability Type: Delivery

Beantragung nötig: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

application required: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

Identifier
DOI https://doi.org/10.5159/iqb_cosmed_mak-adapt_v1
Related Identifier IsSupplementTo https://doi.org/10.5159/iqb_cosmed_vidsim_v1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.5159/iqb_cosmed_vidsim_v1
Related Identifier IsSupplementTo https://doi.org/10.5159/iqb_tema_v1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.5159/iqb_tema_v1
Related Identifier IsSupplementTo https://doi.org/10.5159/iqb_dompl-ik_v1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.5159/iqb_dompl-ik_v1
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1026/0012-1924/a000173
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.5159/iqb_cosmed_mak-adapt_v1
Provenance
Creator Seeber, Susan; Frey, Andreas; Ziegler, Birgit; Georg-August-Universität Göttingen
Publisher IQB - Institute for Educational Quality Improvement
Contributor Forschungsdatenzentrum (FDZ) Am Institut Zur Qualitätsentwicklung Im Bildungswesen (IQB) / Research Data Centre (FDZ) At The Institute For Educational Quality Improvement (IQB)
Publication Year 2016
Rights Creative Commons Zero v1.0 Universal; Alle veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).; All metadata are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage deutschlandweit; Baden-Württemberg; Bayern; Berlin; Brandenburg; Bremen; Hamburg; Hessen; Mecklenburg-Vorpommern; Niedersachsen; Nordrhein-Westfalen; Rheinland-Pfalz; Saarland; Sachsen; Sachsen-Anhalt; Schleswig-Holstein; Thüringen