Studenten-Intervallstudie Leistung 1982 bis 1988 - SIL B Students Interval Study Achievement 1982 to 1988, SIL B
Entwicklung des Leistungsverhaltens von HochschulstudentInnen imVerlauf des Studiums, Bedingungen und Faktoren derLeistungsentwicklung im 1. Studienjahr. Themen: Hauptbogen: Freizeitsport; Informiertheit;Wertorientierungen zur Lebensgestaltung; Kultur- undFreizeitbetätigungen; Belletristik- und Filmrezeption;gesellschaftspolitisches Verantwortungsbewußtsein; ideologischeVerbundenheit; Verteidigungsbereitschaft; Einstellung zurMachtausübung in der DDR und zum technischen Fortschritt;moralische Überlegenheit des Sozialismus; Weltanschauung;SED-Mitgliedschaft; FDJ-Funktion im Studium; Studienleistungenund Leistungsstipendium; Bewältigung des Selbststudiums;thematische Arbeiten, Referate; Selbsteinschätzung hinsichtlichLeistung und Aktivität in Seminargruppe; Häufigkeit des Besuchsvon Lehrveranstaltungen; Beherrschen von Studienanforderungen;Zufriedenheit mit Studienleistungen gegenüber Abiturleistungenund eigene Leistungsbewertung; Bedeutsamkeit und Ausprägungleistungsrelevanter Persönlichkeitsmerkmale und ästimativer bzw.kognitiver Leistungsdispositionen; wissenschaftlicherArbeitsstil; leiterrelevante Persönlichkeitsmerkmale; Formenwissenschaftlich-produktiver Tätigkeit; Studientätigkeit bzw.andere Tätigkeitsformen und Zeitaufwand hierfür; Verhältniszwischen Lehrkräften und Studenten bzw. Kommunikation;Bedingungen für Leistungserfolge und Mißerfolge; Verhältnis undZusammenarbeit mit Kommilitonen, soziale Beziehungen;Gesprächspartner für Fachprobleme und Erwartungen an diesen;Zugehörigkeit zu Diskussionskreis; Nutzung vonInformationsquellen; Einstellung zu Bildungsweg,Hochschulstudium, Studienfach; Vornahmen für das Studium;persönliche Bedeutsamkeit der Hochschulbildung; beruflicheAntizipationen und Einsatzwünsche; Identifikation als Student;Anstrengungsbereitschaft, Studienerfolgssicherheit; Studienfach-und Berufsverbundenheit; Beschäftigung mit Fachproblemen;Auffassungen vom Studium und Vorpraktikum; gesellschaftlichesAnsehen der Fachrichtung; Orientierungen beim Selbststudium;Orientierungskriterien für Bewertung der persönlichenStudienleistung; Reaktion auf Kritik; Einstellung zu Hochschul-,Fachrichtungswechsel; Erwägung des vorzeitigen Studienabbruchsund aktueller Abbruchswunsch; Gestaltung und Bewertung dervorlesungsfreien Zeit; psychophysische Beschwerden; persönlichesWohlbefinden; Rauchverhalten; Krankschreibungen im 1.Studienjahr; monatliches Finanzbudget; gekaufte Fach- undschöngeistige Bücher; Wegezeiten; Studienaufgaben am Wochenende;Häufigkeit von Heimfahrten; Wohnform und Wohnwunsch;Zufriedenheit mit Arbeits- und Lebensbedingungen; Vorstellungenvon Partnerschaft und eigener familiärer Lebensgestaltung;Partnermobilität; aktuelle feste Partnerbeziehung, PartnerIn auchStudentIn am Hochschulort; Glücksgefühl; Sinn festerPartnerbeziehung im Studium; bestehende Schwangerschaft undKinder. Neuzugang (für Nichtteilnehmer an SIL A): Kinder; Bildungswegzur Hochschulreife, Abiturprädikat; Selbsteinschätzungschulischer Leistung in Abiturklasse; Qualifikationen undTätigkeiten vor dem Studium; Studienbewerbung; Tätigkeit,Qualifikation und Parteizugehörigkeit der Eltern; Grund derNichtteilnahme an erster Befragung. Spezialbogen Koslow: Zukunftsvorstellungen; Neigung zubestimmten Tätigkeitsformen; Einstellung zum Besuch derLehrveranstaltungen; Lernverhalten im 1. Studienjahr;Veränderungsvorschläge für Sektion bzw. Hochschule. Spezialbogen Sport: Motivation und Einstellungen zum Sport undzur persönlichen sportlichen Betätigung; Wünsche zur Gestaltungdes Sportunterrichts bzw. der Hochschulsportgemeinschaft;Teilnahmeform am Sportunterricht; Häufigkeit und Dauer desFreizeitsports; Teilnahme an Wettkämpfen im 1. Studienjahr;Sport-Leistungstest; Sportwissen. Spezialbogen zum marxistisch-leninistischen Grundlagenstudium(MLG): Dialektischer und historischer Materialismus im 1.Studienjahr: Einschätzung der Dozent bzw. Seminarleiter;Einschätzung der Vorlesungen bzw. Seminare und Seminaratmosphäre;Anteil bewältigter Selbststudienverpflichtungen; Fachinteresse. Spezialbogen Hochschulpädagogik (HP 1):Beliebteste undunbeliebteste Vorlesung bzw. Seminar im 1. Studienjahr:Einschätzung der Lehrkräfte, Vorlesungen, Seminare undSeminaratmosphäre; Anteil bewältigter Verpflichtungen zumSelbststudium; Selbsteinschätzung der Studienleistung,Leistungssechstel; Fachinteresse. Spezialbogen Hochschulpädagogik (HP 2): Lehrveranstaltungen inausgewähltem Fach im 1. Studienjahr: Einschätzung der Dozentenund Seminarleiter; Einschätzung der Vorlesungen und Seminare,Seminaratmosphäre; Anteil bewältigter Verpflichtungen zumSelbststudium; Selbsteinschätzung der Studienleistung,Leistungssechstel; Fachinteresse. Fachrichtungsbogen Technik: Einstellungen zumwissenschaftlich-technischen Fortschritt in der DDR und zursozialen Sicherheit; persönliche Verantwortung des Ingenieurs;Folgen des Leistungsprinzips in der DDR; Bedeutung und Ausprägungtechnischer Fähigkeiten und Kenntnisse; Informiertheit überkünftigen Beruf; Einstellung zu wissenschaftlicher Kreativität;voraussichtliche gesellschaftliche und technische Veränderungenbis zum Jahr 2000. Fachrichtungsbogen Wirtschaftswissenschaften: Interesse anspezieller Fachrichtung; Einschätzung des Ökonomiestudiums;Einstellung zur Tätigkeit als Ökonom, zum Ökonomiestudium und zuLeitungsfunktion; Folgen des Leistungsprinzips in der DDR;führende Position in der Gruppe und Gemeinschaft;Leiterqualitäten; Einstellung zu verschiedenen Formen derLeiterausbildung im Studium; berufliche Einsatzwünsche;subjektive Bedingungen für Leitungsfunktion nach Studium;Assoziationen zu "Menschenführung". Fachrichtungsbogen Medizin: Beliebtester und unbeliebtesterVorlesungsabschnitt im Fach Anatomie im 1. Studienjahr:Einschätzung der Lehrkräfte, der Vorlesungsabschnitte, Seminareund Seminaratmosphäre; Selbsteinschätzung der Studienleistung;Anteil bewältigter Selbststudienverpflichtungen; Fachinteresse;persönliche Bedeutung einzelner Faktoren für spätere ärztlicheTätigkeit; Einstellung zu ärztlicher Offenheit gegenüberPatienten. Fachrichtungsbogen Land: Interesse für agrarwissenschaftlicheProbleme; berufliche Einsatzwünsche; spezielleBerufseinstellungen; fachliches Engagement über dasobligatorische Studium hinaus; Wohnwunsch nach dem Studium;Einstellungen zu Leiterfähigkeiten. Fachrichtungsbogen Musik: Spezielle Berufseinstellungen;Förderstudent; Ausbildung als Musikpädagoge; beruflicheEinsatzwünsche; öffentliche Auftritte; Leistungsniveau;Einschätzung Hauptfachunterricht, Lehrkraft im Hauptfach; Besuchvon Spezialschulen; Alter bei Entscheidung für Musiker undEinfluß auf Entscheidung; Anregung zu Musikinstrument. Fachrichtungsbogen Lehrer: Lehrveranstaltungen inFachkombination Grundlagen der Pädagogik, Geschichte derErziehung: Einschätzung der Lehrkräfte, Vorlesungen und Seminare,Seminaratmosphäre; Selbsteinschätzung der Studienleistung,Leistungssechstel; Anteil bewältigterSelbststudienverpflichtungen; Fachinteresse; Einstellungen zumund Bindung an das Lehrerstudium; Studienanforderungen;Auswirkungen von Formen der FDJ-Arbeit auf erfolgreichesLehrerstudium; persönliche Bedeutung einzelner Aspekte derLehrerausbildung; Eigenschaften und Fähigkeiten für Lehrerberuf;Änderungsvorschläge für erziehungswissenschaftliche Ausbildungbzw. Fachkombination.
Development of achievement habits of college students in the course of studies, conditions and factors of achievement development in the first year of studies. Topics: Primary qustionnaire: leisure sport; extent to which informed; moral orientations on structuring life; culture and leisure activities; reception of fiction and poetry and films; social-political sense of responsibility; ideological solidarity; defense preparedness; attitude to exercise of power in the GDR and technical progress; moral superiority of socialism; world view; SED membership; FDJ function during studies; study achievements and achievement scholarship; dealing with private study; topic work, departments; self-assessment regarding achievement and activity in seminar group; frequency of attending courses; mastering study demands; satisfaction with study achievements compared to high-school graduation achievements and personal achievement evaluation; significance and expression of personality characteristics and estimative or cognitive achievement dispositions relevant to achievement; scientific work style; personality characteristics relevant to leadership; forms of scientific-productive activity; study activity or other activity forms and time expended for this; relationship between teachers and students or communication; conditions for achievement successes and failures; relationship and cooperation with fellow students, social relations; conversation partner for subject problems and expectations of these; belonging to a discussion circle; use of sources of information; attitude to path of education, college studies, subject; first names during studies; personal significance of college education; occupational anticipations and wishes regarding deployment; identification as student; readiness to make an effort, certainty of study success; soliditarity with subject and occupation; employment with subject problems; opinions of studies and training prior to practical training; social reputation of subject area; orientations with private study; orientation criteria for evaluation of personal study achievement; reaction to criticism; attitude to change of college, subject area; considering premature interruption of course of study and current desire to terminate; structuring and evaluation of time outside of lectures; psycho-physical complaints; personal well-being; smoking habits; sicknesses in the first year of studies; monthly finance budget; technical and belletristic books purchased; commuting times; study assignments on weekend; frequency of trips home; form of housing and housing desire; satisfaction with working and living conditions; concepts of partnership and personal structuring of family life; partner mobility; current firm partner relation, partner also student in university city; feeling of happiness; sense of firm partner relation during studies; current pregnancy and children. New participants (for non-participants in SIL A): children; path of education to high school graduation, high school graduation grade; self-assessment of school achievement in high school graduation class; qualifications and activities before studies; application for admission to college; activity, qualification and party affiliation of parents; reason for non-participation in first survey. Special questionnaire Koslow: future concepts; inclination to certain forms of activity; attitude to attending courses; learning habits in the first year of studies; changes recommended for section or college. Special questionnaire sport: motivation and attitudes to sport and personal athletic activity; desires in structuring sport instruction or college sport group; form of participation in sport instruction; frequency and length of leisure sports; participation in competetions in the first year of studies; sport achievement test; sport knowledge. Special questionnaire on the study of the basics of Marxism-Leninism (MLG): dialectic and historical materialism in the first year of studies: assessment of the lecturer or seminar leader; assessment of lectures or seminars and seminar atmosphere; proportion of private study requirements taken care of; subject interest. Special questionnaire college teaching (HP 1): favorite and least liked lecture or seminar in the first year of studies: assessment of teachers, lectures, seminars and seminar atmosphere; proportion of private study requirements taken care of; self-assessment of study achievement, achievement sixth; subject interest. Special questionnaire college teaching (HP 2): courses in selected subject in the first year of studies: assessment of the lecturers and seminar leaders; assessment of lectures and seminars, seminar atmosphere; proportion of private study requirements taken care of; self-assessment of study achievement, achievement sixth; subject interest. Subject area questionnaire technology: attitudes to scientific-technical progress in the GDR and to social security; personal responsibility of the engineer; consequences of the achievement principle in the GDR; significance and expression of technical abilities and knowledge; extent to which informed about future occupation; attitude to scientific creativity; expected social and technical changes until the year 2000. Subject area questionnaire economics: interest in special subject area; assessment of the study of economics; attitude to the occupation as economist, to the study of economics and to management function; consequences of the achievement principle in the GDR; leading position in the group and community; leader qualities; attitude to various forms of leader training in studies; wish regarding occupational deployment; subjective conditions for management function after studies; associations with "leadership of people". Subject area questionnaire medicine: favorite and least liked lecture segment in the subject anatomy in the first year of studies: assessment of teachers, lecture segments, seminars and seminar atmosphere; self-assessment of study achievement; proportion of private study requirements taken care of; subject interest; personal significance of individual factors for later medical occupation; attitude to medical openness regarding patients. Subject area questionnaire country: interest in agricultural scientific problems; wishes regarding occupational deployment; special occupation attitudes; technical commitment above and beyond obligatory studies; housing desire after conclusion of course of studies; attitudes to leader abilities. Subject area questionnaire music: special occupation attitudes; student receiving special support; training as music teacher; wishes regarding occupational deployment; public appearances; level of achievement; assessment of major subject instruction, teacher in major subject; attending special schools; age at decision to become a musician and influence on decision; stimulus for musical instrument. Subject area questionnaire teacher: courses in subject combination foundations of education, history of education: assessment of teachers, lectures and seminars, seminar atmosphere; self-assessment of study achievement, achievement sixth; proportion of private study requirements taken care of; subject interest; attitudes to and tie with teaching studies; study demands; effects of forms of FDJ work on successful teaching studies; personal significance of individual aspects of teacher education; characteristics and abilities for the teaching profession; change recommendations for educational science instruction or subject combination.
Self-administered questionnaire: Paper
Schriftliche Befragung im Gruppenverband
Written survey in group association
StudentInnen des 2. Studienjahres (3. Semester) der Matrikel 1982 aus 16 Universitäten und Hochschulen.
Students of the second year of studies (third semester) of the register 1982 from 16 universities and colleges.
Sampling Procedure Comment:
- Arbeitsbeziehungen
- Berufswunsch
- Beschäftigung und E...
- Employment
- Freizeit
- Freizeitverhalten
- Higher and further ...
- Hochschullehrer
- Höhere Bildung
- Jugend
- KAT56 University
- Körperliche Fitness...
- Learning behaviour
- Lehrveranstaltung
- Leisure
- Lernverhalten
- Persönlichkeitsmerkmal
- Physical fitness an...
- Political behaviour...
- Political ideology
- Politische Ideologie
- Politisches Verhalt...
- Qualifikation
- Research
- Sport
- Studienerfolg
- Studienverlauf
- Studium
- Tourismus und Sport
- Youth
- academic success
- career aspiration
- class
- course of academic ...
- labor relations
- leisure time behavior
- leitender Angestellter
- personality traits
- qualification
- senior executive
- social relations
- soziale Beziehungen
- sports
- studies academic
- the Sciences
- tourism and sport
- university teacher
Identifier | |
---|---|
DOI | https://doi.org/10.4232/1.6168 |
Metadata Access | https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.6168 |
Provenance | |
---|---|
Creator | Zentralinstitut Für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig |
Publisher | GESIS Data Archive |
Contributor | Zentralinstitut Fuer Jugendforschung, Leipzig; GESIS |
Publication Year | 1997 |
Rights | Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp |
OpenAccess | true |
Representation | |
---|---|
Language | German |
Resource Type | Dataset |
Version | 1.0.0 |
Discipline | Social Sciences |
Spatial Coverage | German Democratic Republic (1949-1990) |