Erziehungsstil, Schulerfolg und Sozialstruktur. Themen: Der Datensatz enthält vier verschiedene Erhebungsteile: 1.) Schüler: Intelligenztest (PSB nach Horn); Frankfurter Wortschatztest (WSP 5-6 nach Anger/ Bargmann/ Hylla). 2.) Aus den Klassenbüchern wurden die Schulnoten und teilweise der Beruf des Vaters übernommen. 3.) Aus den Schulakten wurde später ermittelt, ob ein Übergang zu einer weiterführenden Schule stattgefunden hatte. 4.) Befragung der Eltern der getesteten Kinder: Erziehungsstil (Skala);sozialer Hintergrund der Kinder und Schichtzugehörigkeit der Eltern; Konflikte und Kommunikation (Vorlesen) mit den Kindern; Buchbesitz. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienzusammensetzung; Alter und Anzahl der Geschwister; Stellung in der Geschwisterreihe; Beruf; Berufstätigkeit; Berufslaufbahn; Haushaltseinkommen; soziale Herkunft.
Child-raising style, school success and social structure. Topics: The data set contains four different survey parts: 1. Schoolchildren: intelligence test (PSB after Horn); Frankfurt vocabulary test (WSP 5-6 after Anger/ Bargmann/ Hylla). 2. School grades and in part occupation of father were obtained from the class registers. 3. From the school records it was later determined whether transfer to a secondary school had taken place. 4. Survey of parents of children tested: child-raising style (scale); social origins of children and social class of parents; conflicts and communication (reading aloud) with the children; book possession. Demography: age; sex; family composition; age and number of siblings; position in sibling sequence; occupation; employment; professional career; household income; social origins.
Census in 11 classes of the 4th school year from 4 randomly selected elementary schools in Oberursel (9 classes) and one suburb of Frankfurt.