Flash Eurobarometer 403 (Citizens’ Perception about Competition Policy, wave 2)

DOI

Einstellungen zur EU-Wettbewerbspolitik.

Themen: Einstellung zu ausgewählten Aussagen zum Wettbewerb zwischen Unternehmen: schafft die Voraussetzungen für bessere Verbraucherpreise, größere Produktauswahl, bessere Qualität, fördert Innovation und wirtschaftliches Wachstum; Erfahrungen mit überhöhten Preisen, geringerer Produktauswahl oder -qualität aufgrund mangelnden Wettbewerbs in ausgewählten Branchen; Hauptprobleme in den genannten Branchen; erste Anlaufstelle bei Auftreten der genannten Probleme: nationale Wettbewerbsbehörde, andere Behörden im eigenen Land, Verbraucherorganisationen im eigenen Land, Polizei, Gericht, Europäische Kommission; Perzeption von Berichten zum Thema Wettbewerbspolitik in den Medien im letzten Jahr; Quellen der Informationen; Einschätzung der Auswirkungen von Wettbewerb auf die Verbraucher; Kenntnis über wettbewerbspolitische Entscheidungen gegen Unternehmen durch Wettbewerbsbehörden; Kenntnis der ausführenden Behörde. Demographie: Alter; Geschlecht; Staatsangehörigkeit; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Region; Urbanisierungsgrad; Besitz eines Mobiltelefons; Festnetztelefon im Haushalt; Haushaltszusammensetzung und Haushaltsgröße. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Nationengruppe; Gewichtungsfaktor.

Attitudes towards EU competition policy.

Topics: attitude towards selected statements regarding competition between companies: allows for better consumer prices, for more choice for consumers, and for higher quality, encourages innovation and economic growth; experiences regarding a lack of competition in the following sectors resulting in higher prices, a reduction in choice, or lower quality: telecommunication and internet access, energy, financial services, transport services, food retailing, pharmaceutical products, others, none; main problems in the mentioned sectors; preferred point of contact in case of encountering the aforementioned problems: national competition authority, other authorities in the own country, consumer organisations in the own country, police, court, European Commission; awareness of issues with regard to competition policies in the media in the last year; sources of the information; assessment of the impact of competition on consumers; awareness of competition-related decisions against a company taken by a competition authority; awareness of the executing authority. Demography: age; sex; nationality; age at end of education; occupation; professional position; region; type of community; own a mobile phone and fixed (landline) phone; household composition and household size. Additionally coded was: respondent ID; type of phone line; nation group; weighting factor.

Telephone interview: CATI

Bevölkerung der jeweiligen Nationalitäten der Mitgliedsstaaten der EU, wohnhaft in einem der 28 jeweiligen Mitgliedsstaaten, im Alter von 15 Jahren und älter

Population of the respective nationalities of the European Union Member States, resident in each of the 28 Member States and aged 15 years and over

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.12347
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.12347
Provenance
Creator European Commission, Brussels
Publisher GESIS Data Archive
Contributor European Commission, Brussels DG Communication COMM A1 ´Strategy, Corporate Communication Actions And Eurobarometer´ Unit; TNS Dimarso, Brussels, Belgium; TNS BBSS, Sofia, Bulgaria; TNS Aisa S.R.O., Prague, Czech Republic; TNS GALLUP A/S, Copenhagen, Denmark; TNS Infratest, Munich, Germany; TNS Emor, Tallinn, Estonia; IMS Millward Brown, Dublin, Ireland; TNS ICAP, Athens, Greece; TNS Demoscopia S.A., Madrid, Spain; TNS Sofres, Montrouge, France; TNS ITALIA, Milan, Italy; CYMAR, Nicosia, Cyprus; TNS Latvia, Riga, Latvia; TNS Lithuania, Vilnius, Lithuania; TNS Dimarso, Luxembourg, Luxembourg; TNS Hoffmann Kft, Budapest, Hungary; MISCO International Ltd, Valletta, Malta; TNS NIPO, Amsterdam, Netherlands; TNS Austria, Vienna, Austria; TNS OBOP, Warsaw, Poland; TNS EUROTESTE, Lisbon, Portugal; TNS CSOP, Bucharest, Romania; RM PLUS, Maribor, Slovenia; TNS AISA Slovakia, Bratislava, Slovakia; TNS GALLUP Oy, Espoo, Finland; TNS SIFO, Stockholm, Sweden; TNS UK, London, United Kingdom; HENDAL, Zagreb, Croatia; TNS Political & Social, Brussels (International Co-Ordination)
Publication Year 2015
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Bulgaria; Czech Republic; Denmark; Germany; Estonia; Ireland; Greece; Spain; France; Italy; Cyprus; Latvia; Lithuania; Luxembourg; Hungary; Malta; Netherlands; Austria; Poland; Portugal; Romania; Slovenia; Slovakia; Finland; Sweden; Croatia; United Kingdom