Mathematik-Gesamterhebung Rheinland-Pfalz: Kompetenzen, Unterrichtsmerkmale, Schulkontext (MARKUS) Cumulative Assessment Study on Mathematics in Rhineland-Palatinate: Competencies, Classroom Teaching Features, School Context (MARKUS)

DOI

Die Mathematik-Gesamterhebung Rheinland-Pfalz: Kompetenzen, Unterrichtsmerkmale, Schulkontext (MARKUS) ist eine in das Schulqualitätsmanagement des Landes Rheinland-Pfalz eingebettete Evaluationsstudie. Sie umfasste die Erhebung der Leistungen von Schüler*innen der 8. Jahrgangsstufe im Fach Mathematik und die Erfassung von unterrichts- und lernbezogenen Merkmalen sowie schulischer und außerschulischer Kontextbedingungen (Schüler-, Lehrer- und Schulleiterfragebogen). (Projekt/IQB)

MARKUS is an assessment study within the framework of school-quality monitoring in the German Land of Rhineland-Palatinate. It encompassed a survey of the mathematics performance of grade 8 students and the compilation of features related to learning and classroom teaching as well as to factors of situational context inside and outside school (questionnaires for students, teachers and school principals). (IQB)

SelfAdministeredQuestionnaire.Paper

MeasurementsAndTests.Educational

CrossSection

Beobachtungsdesign

Oberservational Design

Schüler der Jahrgangsstufe 8 (N=ca. 39.000)

Students in grade 8 (N= circa 39,000)

Vollerhebung

Complete Enumeration

Publikationsort: Berlin

Publication Place: Berlin

Erhebungseinheiten: Lehrkräfte; Schüler###

Survey Unit: Teachers; Students###

Availability Type: Delivery

Beantragung nötig: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

application required: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

Identifier
DOI https://doi.org/10.5159/iqb_markus_v1
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1080/09645292.2011.585019
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s11577-012-0158-5
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1177/0003122412440802
Related Identifier IsDocumentedBy http://hdl.handle.net/10419/45331
Related Identifier IsDocumentedBy https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/studies/MARKUS/MARKUSSkalendoku.pdf
Related Identifier IsDocumentedBy https://www.uni-koblenz-landau.de/de/landau/fb8/entwicklungspsychologie/Projekte/downloads/pub-balzer_2000-05_markus2000-erster-ergebnisbericht.pdf
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.5159/iqb_markus_v1
Provenance
Creator Jäger, Reinhold S.; Helmke, Andreas; Ministerium Für Bildung, Wissenschaft, Jugend Und Kultur Des Landes Rheinland-Pfalz
Publisher IQB - Institute for Educational Quality Improvement
Contributor Forschungsdatenzentrum (FDZ) Am Institut Zur Qualitätsentwicklung Im Bildungswesen (IQB) / Research Data Centre (FDZ) At The Institute For Educational Quality Improvement (IQB)
Publication Year 2008
Rights Creative Commons Zero v1.0 Universal; Alle veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).; All metadata are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Rheinland-Pfalz