Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung 2006 (IGLU 2006) Progress in International Reading Literacy Study 2006 (IGLU/PIRLS 2006)

DOI

Die Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung (IGLU) 2006 war die zweite Erhebungswelle nach IGLU 2001, an der weltweit 35 Staaten teilgenommen haben. Darüber hinaus beinhaltete IGLU 2006 eine nationale Erweiterungsstudie (IGLU-E), an der alle 16 deutschen Bundesländer beteiligt waren.

Im Mittelpunkt der Studie stand, wie auch bereits im Jahre 2001, die Lesekompetenz von Schüler*innen am Ende der vierten Klassenstufe. Zusätzlich wurden Daten zu Fragen der Leseintention und der Lesemotivation, zum Leseselbstkonzept sowie zum Leseverhalten der Kinder erhoben.

Darüber hinaus wurden schulische, familiäre und politische Rahmenbedingungen erfragt. (Projekt/IQB)

IGLU 2006 (international designation: PIRLS) was the second survey wave after IGLU 2001, in which 35 nations participated worldwide. Moreover, IGLU 2006 included a national expansion study (IGLU-E), in which all 16 German federal states were involved.

As also in 2001, the focal point of the study was the reading literacy of pupils at the end of fourth grade. Additional data were collected relating to their intention and motivation to read, their reading self-concept as well as their reading behaviour.

Moreover, pupils were asked about their educational, familial and political framework conditions. (IQB)

SelfAdministeredQuestionnaire.Paper

MeasurementsAndTests.Educational

Longitudinal.Trend/RepeatedCrossSection; CrossSection

Beobachtungsdesign

Oberservational Design

Schüler der Jahrgangsstufe 4 (N=ca. 8.000); Klassen (N=405); Schulen (N=405)

Students in grade 4 (N=circa 8,000); Classes (N=405); Schools (N=405)

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Geschichtete Klumpenauswahl

Probability Sample: Stratified Cluster Sample

Publikationsort: Berlin

Publication Place: Berlin

Erhebungseinheiten: Eltern; Lehrkräfte; Schulleitung; Schüler###

Survey Unit: Parents; Teachers; Principals; Students###

Availability Type: Delivery

Beantragung nötig: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

application required: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

Identifier
DOI https://doi.org/10.5159/iqb_iglu_2006_v1
Related Identifier Continues https://doi.org/10.5159/iqb_iglu_2001_v1
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_iglu_2016_v3
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_iglu_2011_v1
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.08.001
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.3278/6001820fw
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000338
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-658-20178-4
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-658-15378-6
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1037/edu0000105
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.3278/6001820ew
Related Identifier IsDocumentedBy http://www.oapen.org/search?identifier=640941
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.07.001
Related Identifier IsDocumentedBy https://timss.bc.edu/pirls2006/tech_rpt.html
Related Identifier IsDocumentedBy https://timss.bc.edu/pirls2006/intl_rpt.html
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.5159/iqb_iglu_2006_v1
Provenance
Creator Bos, Wilfried; Hornberg, Sabine; Arnold, Karl-Heinz; Faust, Gabriele; Fried, Lilian; Lankes, Eva-Maria; Schwippert, Knut; Valtin, Renate; Institut Für Schulentwicklungsforschung (IFS) Der Technischen Universität Dortmund
Publisher IQB - Institute for Educational Quality Improvement
Contributor Forschungsdatenzentrum (FDZ) Am Institut Zur Qualitätsentwicklung Im Bildungswesen (IQB) / Research Data Centre (FDZ) At The Institute For Educational Quality Improvement (IQB)
Publication Year 2010
Rights Creative Commons Zero v1.0 Universal; Alle veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).; All metadata are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage deutschlandweit; Baden-Württemberg; Bayern; Berlin; Brandenburg; Bremen; Hamburg; Hessen; Mecklenburg-Vorpommern; Niedersachsen; Nordrhein-Westfalen; Rheinland-Pfalz; Saarland; Sachsen; Sachsen-Anhalt; Schleswig-Holstein; Thüringen