Einstellung der Bevölkerung zur Euro-Einführung in den Euro-Teilnehmerländern.
Themen: Informiertheit über den Euro; Vorbereitung auf die Einführung; Einschätzung der dualen Preisauszeichnung als hilfreich; hilfreichste Institution (Banken, Medien usw.) bei der Einführung; Einschätzung der Probleme bei der Einführung; persönliche Schwierigkeiten mit der Unterscheidung und Handhabung der Münzen und Banknoten; Veränderungen des Kaufverhaltens durch die Euro-Einführung; Häufigkeit des Umrechnens von Euro in die Landeswährung bei Einkäufen; Verwendung eines Taschenrechners oder Umrechners; persönliche Wahrnehmung der Häufigkeit von Preisauf- bzw. Preisabrundungen bei der Umrechnung von Euro in die Landeswährung; präferierte Zeitspanne für das Beibehalten der Landeswährung bei Preisangaben; Kenntnis über Nutzungsmöglichkeit der Euro-Münzen und -Banknoten im Euroland; Einschätzung der Erleichterungen durch die Euro-Einführung: vereinfachter internationaler Preisvergleich, Entwicklung des Euro zu einer internationalen Währung ähnlich dem US-Dollar, Erwartung eines wirtschaftlichen Wachstums innerhalb der Euroländer; Erwartung einer Angleichung der Euroländer, Entstehung neuer Jobs, erwartete Erleichterung des Einkaufens, Reiseerleichterung innerhalb der EU, Erwartung einer Preisstabilität in der Eurozone, persönliche Vorteile durch die Euro-Einführung sowie Wegfall von Umtauschgebühren; Beurteilung der Integrationsfunktionen des Euro, allgemeine Einstellung zum Euro; Beurteilung des Ablaufs der Euro-Umstellung; Einschätzung der Euro-Einführung als historischen Vorgang.
Demographie: Alter; Geschlecht; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; Region; Urbanisierungsgrad.
Attitude of the population for the Euro introduction in the participating Euro-countries.
Topics: State of information on the Euro; preparation for the introduction; assessment of the dual pricing as helpful; the most helpful institution (banks, media etc.) during introduction; assessment of the problems during introduction; personal difficulties with the distinction and handling of the coins and banknotes; changes in purchasing behaviour caused by the introduction of the Euro; frequency of converting Euro into the national currency whilst shopping; use of a pocket calculator or converter; personal perception of frequency of rounding up or down prices when converting the Euro into the national currency; estimation on when payment of purchases made by interviewees will only be carried out in Euro; preferred time scale for keeping the national currency on pricing; knowledge on numerous usages of the Euro coins and banknotes abroad in Euro countries; assessment of facilitation caused by introducing the Euro: simplified international price comparisons, development of the Euro to an international currency similar to the U.S. dollar; expectation of an economic growth within the Euro-countries; expectation of an approximation of the Euro-countries, emergence of new jobs, simplification of shopping in other Euro-countries; ease of travelling within the EU; expectation of price stability in the Euro zone; personal advantages caused by the Euro introduction as well as the elimination of conversion fees; judgement of the integrative functions of the Euro; general attitude towards the Euro; judgement of the course of the Euro transition; view of the introduction of the Euro as a historical event.
Demography: Sex; age; age when finished full time education; professional position;; region; type of locality.
Telephone interview
Bevölkerung im Alter von 15 Jahren und älter
Continental population aged 15 and over
Wahrscheinlichkeitsauswahl