Flash Eurobarometer 418 (Introduction of the Euro in the Member States That Have Not Yet Adopted the Common Currency)

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Einführung des Euro in EU-Mitgliedsstaaten mit bisher nationaler Währung.

Themen: Kontakt mit und Nutzung von Euro-Banknoten und -Münzen; Nutzung im eigenen Land, im Ausland oder beides; Wissenstest über den Euro: identisches Aussehen von Euro-Banknoten und -Münzen in jedem Land, Anzahl der bereits den Euro nutzenden Länder; Bereitsein des eigenes Landes für die Einführung des Euro; Jahr der Einführung im eigenen Land; Selbsteinschätzung der Informiertheit über den Euro; bevorzugter Zeitpunkt für Informationen zur Euro-Einführung im eigenen Land; Vertrauen in Informationen zur Euro-Einführung von: nationaler Regierung oder Behörden, Steuerbehörden, nationaler Zentralbank, europäischen Institutionen, Geschäftsbanken, Journalisten, Gewerkschaften oder Berufsorganisationen, Verbraucherschutzorganisationen; bevorzugte Orte für Informationen über den Euro und die Umstellung; wichtigste Inhalte einer Informationskampagne zum Euro; Bedeutung einzelner Aktionen einer Informationskampagne; Einschätzung der Folgen der Einführung in den bereits den Euro nutzenden Ländern als positiv; Einschätzung der Folgen der Einführung für das eigene Land und für den Befragten persönlich; Präferenz für die Einführung des Euro im eigenen Land; bevorzugter Zeitpunkt für die Einführung des Euro im eigenen Land; erwartete Auswirkungen der Einführung auf die Preise im eigenen Land; erwartete Folgen der Einführung: Erleichterung von Preisvergleichen mit anderen Ländern, Erleichterung von Einkäufen in anderen Ländern, Kostensenkung beim Geldumtausch durch Aufheben von Gebühren, bequemeres Reisen in anderen Ländern, Schutz des eigenen Landes vor den Folgen internationaler Krisen, weitere Stärkung der Rolle des eigenen Landes in der EU; Vorzüge durch die Einführung des Euro für das eigene Land: niedrigere Zinssätze, solidere öffentliche Finanzen, Verbesserung von Wachstum und Beschäftigung, niedrige Inflationsraten, Stärkung der Rolle Europas in der Welt, Stärkung der europäischen Identifikation; Einstellung zu folgenden Aussagen zur Euro-Einführung: Überzeugung, sich persönlich an die neue Währung zu gewöhnen, Besorgnis über missbräuchliche Preisbildung während des Übergangs, Verlust der Kontrolle über die nationale Wirtschaftspolitik, Verlust der nationalen Identität. Demographie: Alter; Geschlecht; Staatsangehörigkeit; Alter bei Beendigung der Ausbildung; berufliche Stellung; Region; Urbanisierungsgrad; Besitz eines Mobiltelefons; Festnetztelefon im Haushalt; Anzahl der Personen ab 15 Jahren im Haushalt (Haushaltsgröße). Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Gewichtungsfaktor.

Introduction of the euro in EU member states still using their national currency.

Topics: contact with and use of euro banknotes or coins; use in the own country, abroad, or both; knowledge test on the euro: equal design of euro banknotes and coins in every country, number of countries that already introduced the euro; readiness of the own country to introduce the euro; year of introduction in the own country; self-rated knowledge on the euro; preferred time of information about the introduction of the euro in the own country; trust in information about the introduction provided by: national government or authorities, tax administrations, national central bank, European institutions, commercial banks, journalists, trade unions or professional organizations, consumer associations; preferred places of information about the euro and the changeover; most important issues to be covered by information campaigns; significance of selected information campaign actions; assessment of the impact of the introduction of the euro in the countries already using the euro as positive; assessment of the impact of the introduction on the own country and on personal life; preference for introducing the euro in the own country; preferred time for introducing the euro in the own country; expected impact of the introduction on the prices in the own country; expected impact of the introduction: easier price comparisons with other countries, easier shopping in other countries, save money by eliminating fees of currency exchange in other countries, more convenient travel in other countries, protection of the own country from the effects of international crises, further strengthening of the own country’s place in the EU; benefits from the adoption of the euro on the own country: lower interest rates, sounder public finances, improvement of growth and employment, low inflation rates, reinforcement of the place of Europe in the world, strengthening of the feeling of being European; attitude towards the following statements regarding the adoption of the euro: conviction to personally adapt to the new currency, concern about abusive price setting during the changeover, loss of control over national economic policy, loss of national identity. Demography: age; sex; nationality; age at end of education; professional position; region; type of community; own a mobile phone and fixed (landline) phone; household composition and household size. Additionally coded was: respondent ID; type of phone line; weighting factor.

Telephone interview: CATI

Bevölkerung der jeweiligen Nationalitäten der Mitgliedsstaaten der EU, die bisher noch nicht die gemeinsame Wähtung eingeführt haben, wohnhaft in den jeweiligen Mitgliedsstaaten, im Alter von 15 Jahren und älter. Die Befragung umfasst die nationale Bevölkerung sowie die Bürger aller Mitgliedsstaaten der Europäischen Union, die in den jeweiligen Ländern wohnhaft sind und über zum Ausfüllen des Fragebogens ausreichende Kenntnis der Landessprache verfügen.

Population of the respective nationalities of the European Union Member States that have not yet adopted the common currency, resident in each of the seven Member States and aged 15 years and over. The survey covers the national population of citizens as well as the population of citizens of all the European Union Member States who are resident in these countries and have a sufficient command of the national languages to answer the questionnaire.

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige Zufallsauswahl

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DOI https://doi.org/10.4232/1.12350
Related Identifier IsNewVersionOf https://doi.org/10.4232/1.12348
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.12350
Provenance
Creator European Commission, Brussels
Publisher GESIS Data Archive
Contributor European Commission, Brussels DG Communication COMM A1 ´Strategy, Corporate Communication Actions And Eurobarometer´ Unit; TNS BBSS, Sofia, Bulgaria; TNS Aisa S.R.O., Prague, Czech Republic; TNS Hoffmann Kft, Budapest, Hungary; TNS OBOP, Warsaw, Poland; TNS CSOP, Bucharest, Romania; TNS SIFO, Stockholm, Sweden; HENDAL, Zagreb, Croatia; TNS Political & Social, Brussels (International Co-Ordination)
Publication Year 2015
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OpenAccess true
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Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.1
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Bulgaria; Czech Republic; Croatia; Hungary; Poland; Romania; Sweden