Eurobarometer 67.2 (Apr-May 2007) European Union Enlargement, Personal Data Privacy, the National Economy, and Scientific Research Standard Eurobarometer 67

DOI

Einstellung zur EU. Gemeinsame EU-Politik. Globalisierung. Wirtschaft.Interesse an Wissenschaft und Forschung. Wissenschaft und Medien. Themen: 1. Häufigkeit politischer Diskussionen unter Freunden; eigeneMeinungsführerschaft; Lebenszufriedenheit; erwartete Veränderung derSituation in den nächsten 12 Monaten in Bezug auf: das Leben allgemein,die wirtschaftliche Lage im eigenen Land, die finanzielle Situation deseigenen Haushaltes, die Lage auf dem Arbeitsmarkt, die persönlicheberufliche Situation und die wirtschaftliche Lage in der EU;Einschätzung der gegenwärtigen persönlichen Situation im Vergleich zufrüher; erwartete Veränderung der gegenwärtigen Situation in dennächsten fünf Jahren (Konjunkturerwartung); Lage im eigenen Land imVergleich zu anderen Mitgliedsländern der EU (wirtschaftliche Lage,Arbeitsmarkt, Lebenshaltungskosten, Energiepreise,Gesundheitssystem, Rentensystem, soziale Sicherheit, Bildungssystem,Lebensqualität, öffentliche Verkehrsmittel, Umweltsituation,Entwicklung der allgemeinen Fremdsprachenkenntnisse im Lande); Imageder EU (modern, demokratisch, beschützend, ineffizient,technokratisch); Mitgliedschaft des eigenen Landes in der EU eine guteSache; Vorteilhaftigkeit der Mitgliedschaft des Landes in der EU;positives Bild des Befragten von der EU; Persönliche Bedeutung der EUfür den Befragten; Kenntnis europäischer Einrichtungen (EuropäischesParlament, Europäische Kommission, Rat der Europäischen Union,Europäische Zentralbank); Wichtigkeit dieser Europäischen Einrichtungenfür die EU; Institutionenvertrauen; Kenntnistest (Anzahl derMitgliedsländer, Direktwahl der Parlamentsmitglieder,Präsidentschaftsturnus); primäre Probleme des eigenen Landes;Mitspracherecht aller Mitgliedsstaaten bei europäischen Entscheidungen;Einschätzung der allgemeinen Informiertheit der Bürger des eigenenLandes (Split: des Befragten selbst) über Maßnahmen, die in andereneuropäischen Ländern getroffen werden; Informiertheit des Befragten(Split: der Bürger des eigenen Landes) über europäische politischeAngelegenheiten in Bezug auf die Themen: Kampf gegen Kriminalität,Steuern, Bekämpfung von Arbeitslosigkeit, Kampf gegen Terrorismus,Verteidigung und Außenpolitik, Einwanderung, Umweltschutz, Gesundheits-und Sozialwesen, Landwirtschaft und Fischerei, Verbraucherschutz,wissenschaftliche und technologische Forschung, Unterstützung fürRegionen mit wirtschaftlichen Schwierigkeiten, Energie, Wettbewerb,Verkehr, Wirtschaft; Selbsteinschätzung der Informiertheit überEU-Maßnahmen in den anderen EU-Ländern; präferierte Informationsquellenüber Politik und Institutionen der EU; Auswirkungen der Erweiterung derEU; Einstellung zur Europäischen Währungsunion, einer gemeinsamenAußenpolitik, einer gemeinsamen Verteidigungs- und Sicherheitspolitik,einer Erweiterung der EU, einer Verfassung für die EU, ein Europa derzwei Geschwindigkeiten, Schulbildung über die Institutionen der EU;Image von: Unternehmen, Sozialstaat, Wettbewerbsfähigkeit, freiemHandel, Protektionismus, Globalisierung, Liberalisierung, Gewerkschaft,Reformen, Öffentliche Verwaltung, Flexibilität; wirtschaftliche Effekteder Globalisierung für das eigene Land; ausreichender Schutz vornegativen wirtschaftlichen Effekten und Profitieren von den positivenAuswirkungen der Globalisierung durch die EU; Notwendigkeit derBeschäftigung der EU mit dem Thema der globalen Erwärmung; Notwendigkeitpolitischer Maßnahmen, zur Senkung von Treibhausgasen; Verbundenheitdes Befragten mit seinem Dorf bzw. seiner Stadt, dem eigenen Land, derEuropäischen Union; Zustimmung zu Aussagen bezüglich der Themen:Sicherheit des eigenen Landes durch EU-Mitgliedschaft, wirtschaftlicheStabilität durch EU-Mitgliedschaft, politische Stabilität durchEU-Mitgliedschaft, Bedeutung der eigenen Stimme in der EU, Verständnisder Vorgänge innerhalb der EU, Bedeutung der Stimme des eigenen Landesin der EU, wachsender Einfluss des eigenen Landes in der EU,Berücksichtigung der Interessen des eigenen Landes in der EU,Machtverteilung der einzelnen Länder, Gefühl des Eingebundenseins desBefragten in europäische Angelegenheiten; größte Erfolge derEuropäischern Integration (Frieden zwischen den Mitgliedsstaaten,freier Personenverkehr, Güterverkehr innerhalb der EU, Euro alsWährung, Studentenaustauschprogramme wie ERASMUS, gemeinsameAgrarpolitik); Assoziation zum 50. Jahrestag der Römischen Verträge;Optimismus in Bezug auf die Zukunft der EU; Einschätzung derzukünftigen Entwicklung der EU in den nächsten 50 Jahren (Direktwahleines EU-Präsidenten, untergeordnete Wirtschaftsmacht, Euro alsstärkste Währung, Position einer führenden diplomatischen Kraft in derWelt und eine EU-eigene Armee); Einstellung zum Ausbau der gemeinsameneuropäischen Außen- und Sicherheitspolitik und europäischenSicherheits- und Verteidigungspolitik (eigener Außenminister,Unabhängigkeit der Außenpolitik der EU von der Außenpolitik der USA,gemeinsame Einwanderungspolitik gegenüber Menschen von außerhalb derEU); Dinge, die ein Gefühl der Gemeinschaft unter den Bürgern der EUerzeugen; wichtigste Politikbereiche zur Stärkung der EU; Kenntnis derEuropaflagge, Meinung zur Europaflagge (gutes Symbol für Europa, Flaggesteht für etwas Gutes, Identifikation mit der Flagge, Flagge sollte anallen öffentlichen Gebäuden neben der Nationalflagge hängen);präferierte Ausbildungsmaßnahmen um Schülern und Studenten etwas überdie EU beizubringen (gemeinsames europäisches Geschichtsbuch,Studienplan für europäische Bildung für Lehrer, Schaffung europäischerSchulen und Universitäten, Entwicklung und Verbesserung vonAustauschprogrammen); Einschätzung des Schutzes der persönlichen Datendurch das Landesrecht; Selbsteinschätzung der Informiertheit über denDatenschutz im eigenen Land; Gewährung des Zugangs zu persönlichenDaten durch Strafverfolgungsbehörden; Beurteilung der Lage derWirtschaft im eigenen Land und der eigenen finanziellen Situation;Kenntnistest: Kenntnis der offiziellen Wachstumsrate der Wirtschaft imeigenen Land im Jahr 2006 (Split: 2005), im Vergleich zum Jahr 2005 underwartete Wachstumsrate für 2007; Einschätzung der Inflationsrate imeigenen Land im Jahr 2006 und im Vergleich zum Jahr 2005; Einschätzungder offiziellen Arbeitslosenquote im eigenen Land im Jahr 2006 und imVergleich zum Jahr 2005; Notwendigkeit die erfragten wirtschaftlichenKennzahlen zu kennen; Bedeutung der statistischen Informationen beipolitischen Entscheidungen im eigenen Land; Vertrauen in Statistiken. 2. Forschung in den Medien (EU27):Interesse an Nachrichten und wissenschaftlicher Forschung und darinpräferierte Themenbereiche; Häufigkeit von: Ansehen vonFernsehsendungen, Anhören von Radiosendungen, Kauf vonFachzeitschriften, Internetrecherche, Lesen von Zeitungs- undZeitschriftenartikeln zum Thema wissenschaftliche Forschung;Zufriedenheit mit der Bereitstellung von wissenschaftlichenInformationen durch die Medien; Stellenwert wissenschaftlicherForschung in den Medien; Eigenschaften von in den Medien dargestelltenInformationen zu wissenschaftlichen Themen (nützlich, schwierig zuverstehen, unterhaltsam, breites Themenspektrum, verlässlich, objektiv,optisch ansprechend, zu weit von eigenen Belangen entfernt); wichtigsteAspekte bei der medialen Präsentation von wissenschaftlicher Forschung;vertrauenswürdigste Informationsmedien; präferierte medialeInformationsquellen über wissenschaftliche Forschung; Objektivität derMedien bei der Bereitstellung wissenschaftlicher Neuigkeiten; vermutetegesellschaftliche Gruppen, die über die Darstellung wissenschaftlicherInformationen in den Medien entscheiden; präferierte Zeit undgewünschtes Format für Fernsehsendungen über wissenschaftlicheForschung; Bereitschaft, selbst an einer Diskussionsrunde zu einemwissenschaftlichen Thema teilzunehmen; Präferenz für regelmäßig kurzeoder hin und wieder gründliche Informationen über wissenschaftlicheForschung; Verteilung wissenschaftlicher Nachrichten in einer Zeitungauf bestimmte Rubriken oder über die gesamte Zeitung; Präferenz für diePräsentation wissenschaftlicher Informationen von Wissenschaftlern odervon Journalisten und Gründe für diese Präferenz; Stellung von Forschernund Wissenschaftlern in den Medien; Wissen über Finanzierung dereuropäischen Forschung; vermutete Schwerpunkte der medialenBerichterstattung: auf Forschung vornehmlich aus dem eigenen Land, derEU oder aus außereuropäischen Ländern. In Deutschland wurde zusätzlich gefragt: Kenntnis der derzeitigendeutschen Präsidentschaft im Rat der Europäischen Union; Wichtigkeitder derzeitigen deutschen Präsidentschaft. In Portugal wurde zusätzlich gefragt: Kenntnis über die bevorstehende Präsidentschaft Portugals im Rat der europäischen Union; Wichtigkeitdieser portugiesischen Präsidentschaft. Demographie: Staatsangehörigkeit (Mehrfachnennung möglich);Selbsteinschätzung auf einem Links-Rechts-Kontinuum; Alter bei Ende derSchulausbildung; Geschlecht; Alter; Berufstätigkeit und beruflichePosition; Urbanisierungsgrad; Anzahl der Kinder im Haushalt im Alter ab15, zwischen 14 und 10 und unter 10 Jahren; Geburtsregion;Geburtsregion der Eltern (Migrationshintergrund); Vorhandensein einesFestnetz-Telefonanschlusses im eigenen Haushalt; Mobiltelefonbesitz;Besitz langlebiger Wirtschaftsgüter: Unterhaltungselektronik,Internetverbindung, Auto, bezahltes bzw. noch abzuzahlendesWohneigentum. Zusätzlich verkodet wurde: Datum des Interviews; Interviewbeginn;Interviewdauer; Anzahl der Personen, die während des Interviewsanwesend waren; Kooperationsbereitschaft des Befragten; Ortsgröße;Region; Gewichtungsfaktor.

Attitude towards the EU. Common EU policy. Globalisation. Economy. Interest in science and research. Science and media. Topics: 1. Frequency of political discussions among friends; personal opinion leadership; life satisfaction; expected change in the next 12 months concerning: life in general, the economic situation in the country, the financial situation of the own household, the employment situation in the country, the personal job situation and the economic situation in the EU; assessment of the present personal situation compared with the past; expected change of the personal situation in the next five years (economic expectations); situation in the own country in comparison with other EU countries (economic situation, employment situation, cost of living, energy prices, healthcare system, pension system, social welfare situation, educational system, quality of life, public transport, environmental situation, knowledge of foreign languages); image of the EU (modern, democratic, protective, inefficient, technocratic); membership of own country in the EU is a good thing; benefits of the country´s membership in the EU; positive image of the EU; personal importance of the EU; knowledge of European institutions (European Parliament, European Commission, Council of the European Union, European Central Bank); importance of these institutions for the EU; trust in institutions; knowledge test (number of member countries, direct election of members of Parliament, presidential cycle); primary issues facing own country at the moment; opinions of national governments should be taken into account in European decision making; assessment of the general knowledge in the country (split: the respondents themselves) about the measures to be taken at European Union level; respondent’s knowledge (split: the citizens of its country) about European political affairs relating to: fighting crime, taxation, fighting unemployment, fighting terrorism, defence and foreign affairs, immigration, educational system, pensions, environmental protection, health and social welfare, agriculture and fishery, consumer protection, scientific and technological research, support for regions facing economic difficulties, energy, competition, transports, economy; self-rated knowledge about EU measures in other EU countries; preferred sources of information about the EU, its policies and institutions; impact of the EU enlargement; attitude to the European Monetary Union, a common foreign policy, a common defense and security policy, further enlargement of the EU, a constitution for the EU, a two-speed Europe, teaching school children about the way EU institutions work; image of: companies, welfare state, competitiveness, free trade, protectionism, globalisation, liberalisation, trade unions, reforms, public administration, flexibility; economic effects of globalisation for the own country; adequate protection from negative effects and benefit from the positive effects of globalisation by the EU; global warming as an urgent issue of EU policy; need for new policies to reduce greenhouse gases; respondent’s attachment to his village or to his city, to his country, to the European Union; agreement with statements on the issues: security of the own country by EU membership, economic stability of the own country due to EU membership, political stability due to EU membership, significance of own voice in the EU, understanding of the processes within the EU, significance of the country’s voice in the EU, growing influence of the own country in the EU, appreciation of the own country’s interests in the EU, power of the individual countries in the EU, personal involvement in European affairs; greatest successes of European integration (peace among the member states, free movement of people, goods and services within the EU, the Euro, student exchange programmes such as ERASMUS, common agricultural policy); association with the 50th anniversary of the Rome Treaty; optimism about the future of the EU; assessment of the future development of the EU in the next 50 years (direct election of a European president, secondary economic power, Euro as the strongest currency, position of a leading diplomatic power in the world and an EU own army); attitude to the expansion of the EU´s common foreign and security policy and the European security and defence policy (own foreign minister, independence of the EU´s foreign policy of the United States foreign policy, common immigration policy towards people from outside the EU); issues that create a feeling of community among the European Union citizens; most important issues to be treated to strengthen the EU; knowledge of the European flag, opinion on the European flag (good symbol for Europe, flag stands for something good, identification with the flag, flag should be seen on all public buildings next to the national flag); efficiency of selected educational measures on the EU (common European history book, common European curriculum on European education for all teachers, creation of European schools and universities focused on European issues, development and improvement of exchange programmes); assessment of the protection of personal data by state law; self-rated knowledge of data protection in the own country; provision of access to personal data to law enforcement authorities; assessment of the national economic situation and the personal financial situation; knowledge test: knowledge of the official growth rate of the economy in the own country in 2006 (Split: 2005), expected growth rate for 2007 compared to 2005; assessment of inflation in the own country in 2006, compared with 2005; assessment of the official unemployment rate in the own country in 2006, compared with 2005; necessity to know the inquired economic indicators; consideration of statistical information in political decisions in the own country; confidence in official statistics. 2. Research in the media (EU27):Interest in news and scientific research and preferred presented topics; frequency of: watching TV programmes, listening to radio programmes, purchase of journals, using the internet, reading science articles in general newspapers and magazines about scientific research; satisfaction with the provision of information on scientific research through the media; importance of scientific research in the media; attributes of presented information on scientific research (useful, difficult to understand, entertaining, wide range of topics, reliable, objective, visual enough, too far away from own concerns); most important aspects in the media presentation of scientific research; most trustworthy information media; preferred media sources to get information about scientific research; objectivity of the media in providing scientific news; social groups that decide on the presentation of scientific information in the media; preferred time and format for television programmes on scientific research; willingness to participate in a debate on a scientific research topic; preference for short regular or occasional in-depth information about scientific research; presentation of scientific news in dedicated sections in the press or rather spread throughout the newspaper; preference for the presentation of scientific information by scientists or journalists and reasons for this preference; position of researchers and scientists in the media; knowledge about the financing of European research; suspected focus of media reports: research primarily from the own country, from the EU or from outside the EU. Additionally asked in Germany: awareness of the current German presidency in the Council of the European Union; importance of the current German presidency. Additionally asked in Portugal: awareness of the upcoming presidency of Portugal in the Council of the European Union; importance of the Portuguese presidency. Demography: nationality; left-right self-placement; marital status; age at end of education; sex; employment; occupation; type of community; household composition and household size; own a mobile phone and fixed (landline) phone; possession of durable goods (entertainment electronics, internet connection; possession of a car, a flat/a house have finished paying for or still paying for); country of birth of the respondent and his parents (migrant). Also encoded was: date of interview; beginning of interview; persons present during the interview; willingness to cooperate; city size; region; weighting factor.

Persönliches Interview (teilweise CAPI)

Face-to-face interview CAPI (Computer Assisted Personal Interview) was used in those countries where this technique was available

Wohnbevölkerung im Alter von 15 Jahren und älter Kroatien, Türkei, Türkische Repulik Nordzypern: Staatsbürger und EU-Bürger in der Wohnbevölkerung Befragte mussten über ausreichende Sprachkenntnisse verfügen, um den Fragebogen in der Landessprache beantworten zu können.

Population o the respective nationalities of the European Union Member States, resident in each of the Member States. In the two candidate countries (Croatia and Turkey) and in the Turkish Cypriot Commmunity, the survey covers the national population of citizens and the population of citizens of all the Europan Union Member States that are residents in these countries and have a sufficient command of the national languages to answer the questionnaire.

Auswahlverfahren Kommentar: Wahrscheinlichkeitsauswahl: mehrstufige, proportional geschichtete Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.10984
Related Identifier IsNewVersionOf https://doi.org/10.4232/1.10068
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.10984
Provenance
Creator Europäische Kommission
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Papacostas, Antonis; TNS Dimarso, Brussels, Belgium; TNS BBSS, Sofia, Bulgaria; TNS Aisa, Prague, Czech Republic; TNS GALLUP DK, Copenhagen, Denmark; TNS Infratest, Munich, Germany; TNS Emor, Tallinn, Estonia; TNS ICAP, Athens, Greece; TNS Demoscopia, Madrid, Spain; TNS Sofres, Montrouge, France; TNS MRBI, Dublin, Ireland; TNS Abacus, Milano, Italy; Synovate, Nikosia, Rep. Of Cyprus; KADEM, Nicosia, Turkish Cypriot Community; TNS Latvia, Riga, Latvia; TNS GALLUP Lithuania, Vilnius, Lithuania; TNS ILReS, Luxembourg, Luxembourg; TNS Hungary, Budapest, Hungary; MISCO, Valletta, Malta; TNS NIPO, Amsterdam, Netherlands; Österreichisches GALLUP, Vienna, Austria; TNS OBOP, Warsaw, Poland; TNS EUROTESTE, Lisbon, Portugal; TNS CSOP, Bucharest, Romania; RM PLUS, Maribor, Slovenia; TNS AISA SK, Bratislava, Slovakia; TNS GALLUP Oy, Espoo, Finland; TNS GALLUP, Stockholm, Sweden; TNS UK, London, United Kingdom; Puls, Zagreb, Croatia; TNS Piar, Istanbul, Turkey; TNS Brima, Skopje, Macedonia (FYROM),TNS Opinion, Brussels (International Co-Ordination)
Publication Year 2012
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 2.1.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Denmark; Germany; Greece; Spain; Finland; France; Ireland; Italy; Luxembourg; Netherlands; Austria; Portugal; Sweden; Great Britain; Northern Ireland; Cyprus; Czech Republic; Estonia; Hungary; Latvia; Lithuania; Malta; Poland; Slovakia; Slovenia; Bulgaria; Romania; Turkey; Croatia; Turkish Republic of Northern Cyprus (Turkish Cypriot Community); Macedonia, the Former Yugoslav Republic of