Schulalltag und politisches Bewußtsein Everyday Life at School and Political Consciousness

DOI

Politische Einstellungen und Schulalltag von Oberstufenschülern. Themen: Skalen zu folgenden Themenbereichen: Schulklima;Schülermitverwaltung (SMV); Einstellung zu politischen Aktivitäten;Image linker und rechter politischer Gruppierungen; Gesellschaftsbild;gesellschaftliche Ungleichheit; politische Handlungsmöglichkeiten;Einstellungen zu staatlichen Maßnahmen; Leistung und Wettbewerb;Vorhandensein politisch aktiver Gruppen an der Schule und deren Einflussauf das Geschehen in der Schule; präferierte politische Schülergruppe;Selbsteinschätzung auf einem Links-Rechts-Kontinuum; gewünschte Inhalteder Schülerzeitung; wichtigste Problembereiche für die SMV.I Demographie: Alter (klassiert); Geschlecht; politisches Interesse;Parteipräferenz; Mitgliedschaften in schulischen und außerschulischenGruppen oder Organisationen; gegenwärtig besuchte Schulklasse undSchultyp; Noten im letzten Jahreszeugnis; Schulbildung des Vaters;Branche des Unternehmens bei dem der Vater beschäftigt ist bzw. war;jetzige bzw. letzte berufliche Position des Vaters; Ortsgröße; Größe desSchulorts, Interesse an einem Studium und Gründe für fehlendesInteresse.

Political attitudes and everyday life at school for upper levelschoolchildren. Topics: scales on the following topic areas: climate at school;student co-administration (SMV); attitude to political activities;image of left and right political groupings; image of society; socialinequality; possibilities for political action; attitudes to governmentmeasures; achievement and competition; presence of politically activegroups in the school and their influence on happenings in school;preferred political student group; self-assessment on a left-rightcontinuum; desired contents of student newspaper; most importantproblem areas for the SMV. Demography: age (classified); sex; political interest; partypreference; memberships in school and extra-school groups ororganizations; school class and school type currently attended; gradeson the last annual report card; school education of father; area ofbusiness of company at which father is or was employed; current or lastoccupational position of father; city size; size of school city;interest in studies and reasons for lack of interest.

Self-administered questionnaire: Paper

Schriftliche Befragung

Written survey

Oberstufenschüler

Sample of upper level schoolchildren

Auswahlverfahren Kommentar:

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.1457
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.1457
Provenance
Creator Bujok-Hohenauer, Eva; Kärtner, Georg; Leu, Hans R.; Salzmann, Wolfgang; Wahler, Peter
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Deutsches Jugendinstitut, Muenchen; GESIS
Publication Year 1985
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage North Rhine-Westphalia - administrative district Cologne