Absolventen von Spezialschulen 1990 Graduates of Special Schools 1990

DOI

Berufliche und Persönlichkeitsentwicklung von hochbegabtenJugendlichen, die spezielle schulische Fördereinrichtungenabsolviert haben. Themen: Abitur vorzeitig abgelegt; Dienst in der NVA geleistet;Bewerbung um ein Hochschulstudium und Erfolg der Bewerbung;gegenwärtiges Studienjahr und gewählte Fachrichtung;übersprungene Studienjahre; realisierte Fördermaßnahmen wieSonderstudienplan, individuelle Förderung oder Forschungsaufgabe;Promotionsabsicht nach Abschluß des Studiums; Selbsteinschätzungder Studienleistungen; Zufriedenheit mit Wahl des Studienfachs;erlebte Beanspruchung durch das Studium; erlebte Wirkungen derschulischen Förderung auf Persönlichkeitsmerkmale undLeistungsfähigkeiten (Skala); Entscheidung für Spezialschule oder-klasse aus heutiger Sicht; erlebter Leistungsdruck in derSpezialschule; Erwartungen und Befürchtungen hinsichtlichberuflicher Entwicklungsmöglichkeiten, Arbeitslosigkeit,wachsendem Leistungsdruck; Interesse für verschiedene Fachgebiete(Skala).

Occupational and personality development of highly gifted young people, who have completed special school support facilities. Topics: High school graduation completed ahead of time; service in the NVA; application for college and outcome of the application; current study year and elected subject area; study years skipped; support measures realized such as special study plan, individual support or research task; doctorate intent after conclusion of course of studies; self-assessment of study performance; satisfaction with choice of subject; experienced demands from studies; experienced effects of school support on personality characteristics and capabilities (scale); decision for special school or class from today's perspective; experienced achievement pressure in the special school; expectations and concerns regarding occupational development opportunities, unemployment, growing achievement pressure; interest in various fields of specialization (scale).

Self-administered questionnaire: Paper

Schriftliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Written survey with standardized questionnaire

Absolventen von Spezialschulen bzw. -klassen

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6029
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.6029
Provenance
Creator Zentralinstitut Für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Zentralinstitut Fuer Jugendforschung, Leipzig; GESIS
Publication Year 1990
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage German Democratic Republic (1949-1990)