Meinungsbildner 1987 Opinion Makers 1987

DOI

Einstellungen von Eliten und meinungsbildenden Personenzu wirtschaftspolitischen Fragen. Themen: Wichtigste Aufgaben von Großunternehmen; vermuteteEntwicklung des Dollarkurses bis Ende 1987 und der Wachstumsratedes Bruttosozialprodukts im Jahr 1988; Inflationserwartung fürdas Jahr 1988; erwartete Arbeitslosenzahl im Januar 1988;präferierte Maßnahmen zur Bekämpfung der Arbeitslosigkeit;Beurteilung der Wichtigkeit einer europäischen Kooperation inausgewählten Bereichen; kompetenteste Politiker in ausgewähltenSachgebieten; Print-Mediennutzung; Wichtigkeit ausgewählterUnternehmensziele; berufliche Kontakte und Interesse anausgewählten Industriebranchen; Parteipräferenz; präferierteMaßnahmen für eine flexiblere Regelung der Arbeitszeit. Demographie: Alter; Geschlecht; berufliche Position; beruflichesAufgabengebiet; Bundesland.

Attitudes of elites and persons influencing opinion on questions ofeconomic policy. Topics: most important tasks of large concerns; expected developmentof the dollar exchange rate until the end of 1987 and growth rate ofthe gross national product in 1988; inflation expectation for 1988;expected unemployment figures in January 1988; preferred measures tocombat unemployment; judgement on the importance of Europeancooperation in selected areas; most able politicians in selectedsubject areas; print media usage; importance of selected businessgoals; professional contacts and interest in selected areas ofindustry; party preference; preferred measures for a flexiblemanagement of working hours. Demography: age; sex; occupational position; occupational area ofresponsibility; state.

Schriftliche und mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Written and oral survey with standardized questionnaire

Meinungsbildende Personen in wirtschaftspolitisch relevanten Bereichen. Als Zielgruppen für die Befragung waren definiert worden: Politiker, Leitende Beamte, Gewerkschaftler, Journalisten, Manager und Bankiers.

Persons influencing opinion in areas relevant to economic policy. The following were defined as target groups for the survey: politicians, management civil servants, trade unionists, journalists, managers and bankers.

Auswahlverfahren Kommentar: Geschichtete Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.1634
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.1634
Provenance
Creator MARPLAN, Offenbach
Publisher GESIS Data Archive
Contributor MARPLAN, Offenbach
Publication Year 1988
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany - FRG incl. West Berlin