European Parliament Election Study 2009, Voter Study European Election Voter Study 2009 EES 2009 Voter Study European Election Study 2009

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European Election Study 2009. Wahlverhalten. Allgemeine politische Einstellungen und Verhalten. Politische Parteien. Mediennutzung. EU-Integration.Werteorientierung. Themen: Wahlverhalten: Beteiligung an der Europawahl; Parteipräferenz und Wahlverhalten; Parteipräferenz auf Landesebene (Sonntagsfrage Nationalparlament); Einstufung der Wahrscheinlichkeit für die Wahl einer jeden Partei. Mobilisierung: Website zur Europawahl besucht; Name der Website; von einem Kandidaten während des Wahlkampfs kontaktiert worden; Interesse am Wahlkampf; Politikinteresse. Mediennutzung: Anzahl der Tage, an denen die Nachrichtensendungen im Fernsehen verfolgt werden; präferierte Fernsehkanäle; gelesene Zeitungen und Häufigkeit pro Woche; Rezeptionshäufigkeit von Informationen über die Europawahl. Institutionen: Europäisches Parlament kümmert sich um die Angelegenheiten der europäischen Bürger; EU-Institutionenvertrauen; Wichtigkeit des Kandidaten, der einen Sitz gewinnt und MEP im Europäischen Parlament wird; Wichtigkeit der politische Partei, die die meisten Sitze in den Europäischen Parlamentswahlen gewinnt; Beurteilung des nationalen Parlaments bezüglich der Repräsentanz der Bürgerangelegenheiten. EU-Integration: Die Mitgliedschaft des Landes in der EU ist eine gute oder schlechte Sache; die Positionierung des Befragten sowie der Partei des eigenen Landes hinsichtlich der europäischen Einigung (Skalometer); Identifikation als Staatsangehöriger des eigenen Landes oder als Europäer; Einstellungen zu rErweiterung der Europäischen Union; Vertrauen, dass EU-Entscheidungen im Interesse des Landes sein werden. Wertorientierung: Selbsteinschätzung und Platzierung von Parteien auf einem Links-Rechts-Kontinuum; Immigranten sollten sich den Sitten des Gastlandes anpassen; Privatunternehmen als bestes Mittel zur Lösung der ökonomischen Probleme; gleichgeschlechtliche Ehen sollten verboten werden; Verstaatlichung der Großindustrie; Einstellung zum Schwangerschaftsabbruch; kein Eingreifen der Politik in die Wirtschaft; strengere Bestrafung für Gesetzesbrecher; Umverteilung von Einkommen; Schulen müssen Autorität und Gehorsam beibringen; EU-Vertragsänderungen durch Volksentscheid; Frauenerwerbstätigkeit; Einwanderung sollte vermindert werden. Inländische und europäische Angelegenheiten: wichtigste politische Streitfragen und Issue-Kompetenz der Parteien; Präferenz für nationale oder europäische Entscheidungsebene; bisherige Konjunkturentwicklung Konjunkturerwartung für das Land; Feststellung und Beurteilung der jüngsten Entwicklungen bei der Einwanderung, bei der Gesundheitsversorgung, bei der Zinsentwicklung und beim Klimawandel im Land. Vertretung: Demokratiezufriedenheit im Land und in der EU; Bewertung der Regierungsleistungen. Identität: Beide in Land geborenen Eltern; geborene Ländermutter; geborener Ländervater; geborener Länderbefragter und nationale Identifizierung des Befragten. Wissenstest und Erfahrung: Die Schweiz ist ein Mitglied der EU; Kenntnis der Anzahl von 25 Mitgliedsstaaten der Europäischen Union; jedes Land in der EU wählt dieselbe Anzahl von Vertretern ins Europäische Parlament; alle sechs Monate wird ein anderer Mitgliedsstaat Präsident des Rats der Europäischen Union; Kenntnis des Namens des nationalen Erziehungsministers; Personen müssen mindestens 25 Jahre alt sein, um für das nationale Parlament kandidieren zu können. Zuordnung von Zuständigkeiten auf nationaler oder auf EU-Ebene für die Bereiche Wirtschaft, Gesundheitswesen, Einwanderungspolitik, Festlegung von Zinssätzen und Klimawandel. Demographie: Gewerkschaftsmitgliedschaft; Alter bei Beendigung der Schulbildung; höchster Bildungsabschluss (ISCED); Geschlecht; Alter; gegenwärtiger Familienstand; gegenwärtige Arbeitssituation; Berufssektor; Hauptberuf; gegenwärtige Aufgabe; soziale Klasse; Urbanisierungsgrad; Wohndauer am Ort; Konfession; Kirchgangshäufigkeit; Selbsteinschätzung der Religiosität und des Niveaus des Lebensstandards (eigener Reichtum). Zusätzlich verkodet wurde: Land; Datum und Länge des Interviews; Interview-Sprache; Haushaltsgröße, Interviewmodus; Intervieweridentifikation; Geschlecht; Alter (Geburtsjahr); Staatsangehörigkeit; Muttersprache. Gewichtungsfaktoren: Gewicht pro Land; politisches Gewicht.

European Election Study 2009: Electoral behaviour. General political attitudes and behaviour. Political parties. Media usage. EU integration. Value orientations. 1. Voting: Party choice and turnout: participation in the European Parliament elections; party preference; if you had voted in the European Parliament elections, which party would you have voted for; party voted for at the (General Election); if there was a general election tomorrow, which party would be voted for; how probable voting for selected parties. 2. Party ID: Closeness to any particular party. 3. Engagement and mobilization: Watch a program about the election on television, read about the election in a newspaper, talk to friends or family about the election, attend a public meeting or rally about the election, look into a website concerned with the election; contacted by a candidate or party organisation during the election campaign; visit website; interest in campaign; interest in politics. 4. Media Usage: How many days following the news; days watching news programs; which channel; days per week; newspaper read and frequency of reading. 5. Institutions: European Parliament takes into consideration the concerns of European citizens; trust in the EU institutions; important which candidates win seats and become MEPs in the European Parliament elections; important which political party gained the most seats in the European Parliament elections; the national Parliament takes into consideration the concerns of citizens. 6. EU integration: Country’s membership of EU is a good or bad thing; respondent´s attitude to European unification; perception of party regarding EU unification; self-identification as nationality or European; attitudes towards enlargement of the European Union; confidence that EU decisions will be in the interest of country. 7. Value orientations: self placement and placement of parties on left-right continuum; immigrants should adapt to the customs of the hosting country; private enterprise the best to solve economic problems; same-sex marriages should be prohibited; major public services and industries ought to be in state ownership; free decision on abortion; politics abstain from intervening in economy; harsher sentences for people who break the law; redistribution of income and wealth towards ordinary people; schools must teach to obey authority; EU treaty changes decided by referendum; woman cut down her paid work for the sake of family; immigration should be decreased. 8. Domestic and European issues: Most important problems; issue competence of parties; level problem mainly dealt with; most appropriate level to deal with problem; economy of the country is better compared to 12 months ago; general economic situation in the country over the next 12 months; assessment of the developement of health care; interest rates and climate change in the country. 9. Representation: Satisfaction with the democracy in the country and in the EU; asessement of government’s records. 10. Identity: Both parents born in country; country mother born; country father born; country respondent born and national identification of the respondent. 11. Knowledge-test and experience: Switzerland is a member of EU; the number of 25 member states in the European Union; every country in EU elects the same number of representatives to the European Parliament; every six months, a different member state becomes president of the Council of the European Union; correct name of national Minister of Education; individuals must be 25 or older to stand as candidates in national parliament. 12. Attribution of responsibility and evaluation of performance: How responsible are national government or EU for economic conditions, for the standard of health care, for levels of immigration, for setting interest rates, dealing with climate change; national government policies or European Union policies have had a positive influence on economic conditions in the country, on the standard of health care, on levels of immigration, on interest rates, on climate change. 13. Demographics: Member of trade union; age at completion of full-time education; highest level of education (ISCED); gender; age; current marital status; current work situation; occupational sector; main occupation; current job; social class; degree of urbanisation; residence (number of years); religious denomination; attendance of religious services; religiousness; income (family’s status of living). Additionally coded: Respondent id; country; date and length of interview; interview language; household size, interview mode; interviewer id; gender; year of birth; nationality; native language. Weightingfactors: Sample weight per country; political weight; political weight actual EP voters only.

Telefonische Befragung (teilweise CATI) und mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Telephone interviews (partly CATI) and face-to-face interviews with standardized questionnaire

Allgemeine Bevölkerung im Alter von 18 Jahren und älter

General population, aged 18 and over.

Auswahl der Haushalte nach dem RDD Verfahren (random digit dial) und auf der letzten Stufe: Auswahl der Befragten nach der Geburtstagsmethode

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.10202
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.10202
Provenance
Creator Egmond, Marcel Van; Brug, Wouter Van Der; Hobolt, Sara; Franklin, Mark; Sapir, Eliyahu V.
Publisher GESIS Data Archive
Contributor SPECTRA Marktforschungs GmbH, Linz, Austria Gallup Europe, Bruxelles, Belgium Vitosha Research, Sofia, Bulgaria Cymar Market Research Ltd., Nicosian Cyprus FOCUS Marketing & Social Research, Brno, Czech Republic Norstat Denmark S/A, Copenhagen, Den
Publication Year 2011
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Austria; Austria; Belgium; Belgium; Bulgaria; Bulgaria; Cyprus; Cyprus; Czech Republic; Czech Republic; Denmark; Denmark; Estonia; Estonia; Finland; Finland; France; France; Germany; Germany; Greece; Greece; Hungary; Hungary; Ireland; Ireland; Italy; Italy; Latvia; Latvia; Lithuania; Lithuania; Luxembourg; Luxembourg; Malta; Malta; Netherlands; Netherlands; Poland; Poland; Portugal; Portugal; Romania; Romania; Slovakia; Slovakia; Slovenia; Slovenia; Spain; Spain; Sweden; Sweden; United Kingdom; United Kingdom