Flash Eurobarometer 240 (Preparing for the Euro: Survey Among Slovak Enterprises)

DOI

Euro-Umstellung in Slowenien. Meinung zum Verlauf der Euro-Umstellung. Verlauf der Euro-Umstellung im Unternehmen.

Themen: Selbsteinschätzung der Informiertheit über die Euro-Umstellung; präferierte Informationsquelle zur Umstellung auf den Euro; Zulänglichkeit der Informationen; gewünschte zusätzliche Informationen über: wichtige Daten der Euro-Umstellung, Wechselkurse, Vorgaben bei der Umrechnung von Währungen, Auswirkungen der Euro-Umstellung auf Verträge und Löhne, duale Preisauszeichnung, Stückelung der Münzen und Banknoten, Gestalt und Sicherheitsmerkmale der Münzen und Banknoten; Zufriedenheit mit den durch nationale Behörden bereitgestellten Informationen; Besitz einer Publikation über die Vorbereitung des Wirtschaftssektors; Nutzen dieser Publikationen; Besuch der offiziellen Euro-Internetseite; Nutzen der Internetseite für die Vorbereitung auf die Umstellung; Benutzung der kostenlosen Telefon-Hotline der Regierung; Nutzen der Hotline; Zeitpunkt des Beginns der Vorbereitung des Unternehmens auf die Umstellung; bereits getroffene Vorbereitungen: Ermittlung des Einflusses auf verschiedene Bereiche des Unternehmens, Bestimmung der nötigen Computer-Adaptionen, Information der Angestellten, Evaluation der benötigten Schulungsmaßnahmen, Erstellung eines Aktionsplans für das Unternehmen, Bestimmung eines Euro-Koordinators; Zeitpunkt der Bestimmung des Koordinators; erwartete Konsequenzen der Euro-Umstellung für das Unternehmen; Adaption der Computersysteme mit internen oder externen Kräften; erwartete Probleme bei der Umstellung der Computer; Gründe für erwartete Probleme, Handelsunternehmen (wie Supermärkte) wurden gefragt: ausreichende Versorgung mit Euro-Münzen und Banknoten erwartet; Gründe für eine unzureichende Versorgung: Möglichkeit der rechtzeitigen Versorgung nicht bekannt, kein Bedarf, mangelnde Bereitschaft Geld für eine frühzeitige Versorgung vorzustrecken, Sicherheits- oder Aufbewahrungsprobleme; beabsichtigte Währung für die Auszahlung des Wechselgeldes; Kenntnis der Dauer der dualen Preisauszeichnung; Kenntnis der Pflicht zur dualen Preisauszeichnung; Probleme mit der dualen Preisauszeichnung: technische Probleme, Rechnungsstornos verursacht durch das Personal, Kundenbeschwerden, zu zeitintensiv, sehr teuer, ungeeignete Kassenausstattung; Vorgehen bei der Umrechnung der Preise; beabsichtigter Zeitpunkt der Preisauszeichnung in Euro. Demographie: Position des Befragten im Unternehmen; Angaben zum Unternehmen: Branche, Anzahl der Mitarbeiter, Umsatz. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Interviewer-ID; Interviewsprache; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Region; NACE-Code.

Preparations of Slovak enterprises for the changeover to euro.

Topics: self-rated knowledge about the euro and the changeover; preferred information sources on the euro: national central bank, European institutions, commercial banks, national government and authorities, consumer associations, media, trade unions and professional organisations, other; satisfaction with information about euro changeover; preferred areas to get more information on; satisfaction with the information about the euro provided by the national authorities; awareness of publications regarding changeover preparations of the business sector by selected institutions; usefulness of these publications; use of the national website on the euro and usefulness; use of the national free telephone line on the euro and usefulness; time of the beginning of the enterprise‘s preparations for the changeover to euro; approval of the following statements on the company’s activities regarding the changeover: has identified the impact in the different areas of the enterprise, has defined the necessary computer adaptation, has informed its staff, has evaluated the training needs, has set up a detailed action plan, appointment of a person in charge of coordinating preparations; time of appointing the charged person; assessment of the consequences of the changeover on the enterprise as positive; proceeding regarding the adaptation of computer systems: executed by own staff, outsourcing, both; expected problems with computer system due to switching to the euro; reasons for expecting problems; enterprise is a retail enterprise or has other direct financial relations with consumers; supply of the company with euro coins and banknotes before January 2009 by the bank; reasons for not being supplied; intention to give change: in euro, in Slovak koruna, both; knowledge of the duration of the dual circulation period of Slovak koruna and euro; awareness of the obligation to dual price display during changeover period; problems concerning dual price display: technical problems, calculation errors by the staff, consumer complaints, too time consuming, too costly, hardware problems; dealing with the adjustment of psychological prices originally in Slovak koruna: exact application of conversion rules, adjusting prices mostly upwards or mostly downwards, partly adjusting upwards and downwards; time of the establishment of prices in euro. Demography: position of respondent at the company; information about the company: company sector, number of employees, turnover. Additionally coded was: respondent ID; interviewer ID; language of the interview; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; region; NACE-Code.

Telephone interview

300 Unternehmen aus den Sektoren G und H (Handel und Gaststätten), von denen 20 mindestens 20 Angestellte hatten sowie 50 Unternehmen aus den Sektoren C bis K (außer G und H) mit mindestens 20 Angestellten

The target sample of 350 enterprises consisted of 300 enterprises in the sectors G and H (trade and hotel sector), of which 20 enterprises with at least 50 employees and 50 enterprises in the sectors C to K (excl. G, H and J) with at least 50 employees.

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.4817
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.4817
Provenance
Creator Europäische Kommission
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Papacostas, Antonis; FOCUS AGENCY, Bratislava, Slovenia; The GALLUP Organisation, Brussels / The GALLUP Organisation, Hungary(International Co-Ordination)
Publication Year 2008
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Slovenia