Verbraucherschutz und Verbraucherrechte in Bulgarien.
Themen: Rezeption von Mitteilungen über Verbraucherrechte; Themen dieser Mitteilungen; Rezeption von Werbebotschaften oder Artikeln in der jüngsten Vergangenheit, die zu erhöhter Wachsamkeit für Verbraucherrechte aufriefen; wahrgenommene Informationen über Verbraucherrechte bei Mobiltelefonen, Pauschalreisen und Konsumentenkrediten; Rezeption von Werbebotschaften und Nachrichten über Konsumenten, die ihre Rechte als Verbraucher zu nutzen wussten; Informationsquellen dazu; Beurteilung dieser Information als hilfreich; Beurteilung dieser Informationen als leicht verständlich, leicht zu behalten und als überzeugend dargestellt; präferierte Informationsquelle für die eigenen Verbraucherrechte im Falle eines Problems; präferierte Art und Weise der Kontaktaufnahme; Bekanntheitsgrad von Verbraucherschutzorganisationen (gestützte und ungestützte Fragestellungen); eigene Kontaktaufnahme mit diesen Organisationen; Vertrauen in diese Institutionen; Beurteilung der bulgarischen Verbraucherorganisation Aktivni Potrebiteli sowie des Europäischen Verbraucherzentrums in Sofia (ECC); Interesse an einem unabhängigen Verbrauchermagazin oder an einer unabhängigen Verbraucherwebsite; Kaufbereitschaft für ein solches Magazin; Bereitschaft zu einer Mitgliedschaft in einem unabhängigen bulgarischen Verbraucherschutzverein; Vergleich der bulgarischen Konsumentenrechte mit dem übrigen Europa; Beurteilung der bulgarischen Verkäufer hinsichtlich der Einhaltung von Verbraucherrechten; Beurteilung des Justizsystems hinsichtlich einer effizienten Bestrafung von Unternehmen, die Verbraucherrechte missachten. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Urbanisierungsgrad.
Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Anzahl der Kontaktversuche; Region; Gewichtungsfaktor.
Consumer rights in Bulgaria.
Topics: recent awareness of messages about consumer rights; topics of these messages; recent awareness of advertisements or articles saying people to stand up for consumer rights; recent awareness of information about consumer rights regarding returning mobile phones, holiday packages, or consumer credits; recent awareness of information about consumers knowing their rights; source of the information; assessment of the usefulness of the information; assessment of the information as: easy to understand, easy to remember, convincing; first point of information in case of problems with products, services, or sellers; way of looking for information; knowledge of selected institutions and organisations dealing with the protection of consumer rights and use of the provided services; most trustworthy sources of information on consumer rights; assessment of the services received from Aktivni Potrebiteli as: helpful, useful, effective; recommendation of Aktivni Potrebiteli to friends; assessment of the services received from the European Consumer Centre as: helpful, useful, effective; recommendation of the European Consumer Centre to friends; interest in an independent consumer magazine or website; willingness to pay for an independent magazine or website; willingness to support an independent consumer association by paying an annual membership fee, by giving this organisation a percentage of the own taxes instead of paying them to the government, or by giving a donation deductible from income taxes; comparison of Bulgarian consumer rights and protection with other EU countries; sellers in Bulgaria respect consumer rights the same as in other EU countries; efficiency of the Bulgarian justice in punishing misleading or cheating businesses.
Demography: sex; age; age at end of education; occupation; professional position; type of community.
Additionally coded was: respondent ID; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; call history; region; weighting factor.
Telephone interview
Bevölkerung im Alter zwischen 21 und 45 Jahren
Population aged between 21 and 45 years
Wahrscheinlichkeitsauswahl