Flash Eurobarometer 115 (Euro Introduction Attitudes, Step 12 - Euro Members)

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Einstellung zur Einführung des Euro in den Euro-Teilnehmerländern. Themen: Eigene Informiertheit über die Euroeinführung; Kenntnis der Verfügbarkeit des Euros; möglicher Ansprechpartner bei Problemen mit dem Euro; Kenntnis über Gültigkeitsdauer der alten Währung; Präferenz für zusätzliche Angaben des Wechselbetrages an Registrierkassen in der alten Währung; Kenntnis bestimmter Preise in Euro; Kenntnis über die direkte Verwendbarkeit des neuen Geldes vom Tag der Auslieferung an; Kenntnis über die Pflicht der Einzelhändler, Wechselgeld nur noch in Euro herauszugeben; Einschätzung der Unannehmlichkeiten durch die Euroeinführung; Angst vor Betrug und Missbrauch nach der Euroeinführung; Verbesserung des Vertrauens in die Einzelhändler durch Gütesiegel; Vertrauen in die öffentlichen Stellen bei Problemen mit dem Euro; Einschätzung der Erleichterung von internationalen Preisvergleichen durch den Euro; Einschätzung der Entwicklung des Euros zu einer internationalen Währung, ähnlich dem US-Dollar; Erwartung eines wirtschaftlichen Wachstums innerhalb der Euroländer; Erwartung einer Angleichung der Euroländer; Einschätzung der Entstehung neuer Jobs durch die Euroeinführung; erwartete Erleichterung des Einkaufens in anderen Euroländern; Beseitigung von Wechselgebühren durch den Euro; Reiseerleichterung innerhalb der EU; Erwartung einer Preisstabilität durch den Euro in der Eurozone; Beurteilung der Vorteile der Euroeinführung; Sorge um den Wert des Euros im Verhältnis zum US-Dollar; praktische Erfahrung mit dem Euro im Beruf oder im Privatleben; Kenntnis des Umrechnungskurses in die alte Währung; Steigerung des Zugehörigkeitsgefühls zu Europa durch den Euro. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; Parteipräferenz (Sonntagsfrage); Urbanisierungsgrad.

Attitude towards the introduction of the Euro in participating countries. Topics: One´s state of knowledge on the introduction of the Euro; knowledge of the availability of the Euro; possible contact person for problems with the Euro; knowledge over period of validity of the old currency; preference for additional details of the amount of draft in the old currency at cash registers; knowledge of certain prices in Euros; knowledge on the direct usability of the new money from the day of introduction; knowledge on retailers´ obligation to return change in Euros only; assessment of inconvenience caused by the introduction of the Euro; fear of deceit and abuse after introduction of the Euro; improvement of confidence in retailers by means of seal of approval; confidence in public organisations when faced with problems with the Euro; assessment of the relief from international price comparisons due to introduction of the Euro; assessment of the development of the Euro to an international currency, similar to the U.S. dollar; expectation of economic growth within the Euro-countries; expectation of an approximation of the Euro-countries; assessment of the emergence of new jobs due to introduction of the Euro; expectations related to simplified shopping in other Euro-countries; elimination of exchange rated due to the Euro; simplified travelling within the EU; expectation of price stability due to the Euro in the Euro zone; evaluation of the advantages caused by the introduction of the Euro; concerns about the value of the Euro in proportion to the U.S. dollar; Personal and professional practical experience with the Euro; knowledge of the conversion rate into the old currency; increase in the sense of belonging to Europe due to the Euro. Demography: Sex; age; age when finished full time education; professional position; party preference; region; degree of urbanisation.

Telephone interview

Bevölkerung im Alter von 15 Jahren und älter

Continental population aged 15 and over

Wahrscheinlichkeitsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.3604
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.3604
Provenance
Creator Europäische Kommission
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Mohedano-Brethes, Ruben; Soufflot De Magny, Renaud; DIMARSO, Brüssel; EMNID, Bielefeld; ICAP, Athen; DEMOSCOPIA, Madrid; SOFRES, Montrouge, Frankreich; IRISH MARKETING SURVEYS, Dublin; DOXA, Mailand; ILRES, Luxemburg; NIPO, Amsterdam; METRIS, Lissabon; SUOMEN GALLUP, Espoo, Finnland; ÖSTERREICHISCHES GALLUP, Wien
Publication Year 2002
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OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Germany; Finland; France; Greece; Ireland; Italy; Luxembourg; Netherlands; Austria; Portugal; Spain