Selbstprozesse und Schülerkarrieren: Ein interaktionistischer Zugang zur strukturellen Reproduktion Self-processes and student careers: an interactional approach to structural reproduction

DOI

Im Projekt „Selbstprozesse und Schülerkarrieren“ (SEBI II; Förderung DFG; Laufzeit 2015-2018) wurde die Frage nach den Prozessen, in denen Kinder zu erfolgreichen oder weniger erfolgreichen Lernern werden, gestellt. Damit wurde an den bestehenden (qualitativen und quantitativen) Längsschnitt des SEBI-Grundschulprojekts „Selbstorientierung und selbstständiges Lernen angeknüpft – eine Analyse von Lern- und Sozialisationsumgebungen von Grundschulkindern“ (Förderung: BMBF; Laufzeit 2011-2015). Das Projekt fokussierte die Interaktionen zwischen den Beteiligten – Eltern, Kindern und Lehrkräften – und deren Bedeutung für das Erzeugen und Wirksamwerden von Selbstprozessen der Kinder, insbesondere nach dem Übergang in die weiterführende Schule. Unter dem Aspekt der Bildungsungleichheit wurde nach sozialstrukturellen Bezügen von Interaktionen und ihrer Bedeutung für Schülerkarrieren gefragt. Der Ansatz nutzte ein theoretisch innovatives Modell, das Konzepte der interaktionistischen Soziologie mit Konzepten und empirischen Einsichten der Lehr-Lernforschung verbindet. Dabei wurde an vier Forschungsfelder angeschlossen, die bis dato nur zum Teil aufeinander bezogen wurden: Bildungsungleichheit, schichtspezifische Sozialisationsmuster sowie Bildungsambitionen von Eltern, Bewertungen durch Lehrkräfte und Selbstprozesse von Schülerinnen und Schülern. Methodischer Zugang: Die Längsschnittstudie wurde quantitativ über klassenweise Befragungen und qualitativ über eine Fortsetzung von interviewbasierten Familienportraits weitergeführt. Ergänzend wurden Schülerinnen und Schüler an Gymnasien und Haupt-/Sekundarschulen im Rahmen von Gruppeninterviews zu ihren Strategien des Schülerverhaltens befragt.Die interviewbasierten Familienportraits, Gruppeninterviews, Umfrageergebnisse der Eltern- und Lehrerbefragung stehen als Forschungsdaten nicht zur Verfügung. Über GESIS sind die Umfragedaten der Schülerbefragung erhältlich.

The project "Self-Processes and Student Careers" (SEBI II, Funding DFG, duration 2015-2018) asked questions about the processes in which children become successful or less successful learners. This ties in with the existing (qualitative and quantitative) longitudinal section of the SEBI primary school project ´Self-orientation and self-reliant learning - an analysis of the learning and socialization environments of primary school children´ (Funding: BMBF, duration 2011-2015). The project focused on the interactions between the participants - parents, children and teachers - and their importance for the generation and activation of children´s self-processes, especially after the transition to secondary school. In terms of educational inequality, socio-structural references to interactions and their role in student careers were asked. The approach uses a theoretically innovative model that combines concepts of interactionist sociology with concepts and empirical insights of teaching-learning research. It involved four fields of research that were only partially related to each other up to now: educational inequality, class-specific patterns of socialization as well as educational ambitions of parents, assessments by teachers and self-processes of students. Methodological Approach: The longitudinal study was quantitatively continued through class surveys and qualitatively via a continuation of interview-based family portraits. In addition, students at grammar schools and primary / secondary schools were interviewed on their strategies for student behavior in group interviews.

Student´s questionaire: sex, age, living with relatives, number of books in household, available items in household, available instruments in household, member in musical groups at school, musical activities with other people, musical self-education, current musical education, participation in JeKi-class in elementary school, opinion on music, parent´s opinion on music, opinion on school, opinion on oneself self, relationship to parents, preference of music If musical self-education:specific procedure, motivation to learn, hours of practice per week, effort of education If current musical education:Type of education, taught instrument, length of class, place of class, motivation to learn, invested time in education per week, effort of education If participation in JeKi-class in elementary school:instrument skilled, education continued If JeKi-education continued:Motivation to continue If JeKi-education not continued:Motivation not to continue Parent´s questionaire: Age, filling legal guardian, single parent, relatives born in Germany, number of children in household, age of children, adults in household, number of books in household, use of musical video-games, satisfactions with school, desired educational attainment of child, activities with child, musical activities within family, opinion on music, musical activities of child, occupation, income, educational attainment, employment,

Face-to-face interview: PAPI

Self-administered questionnaire

Other

Eigenständig auszufüllender Fragebogen: Papier

Self administered questionnaire: Paper

Schüler in Schulen (Gesamtschulen, Gymnasien, Realschulen) in NRW und Hamburg. Die Stichprobe beschränkte sich auf Schülerinnen und Schüler der 6. Jahrgangsstufe an weiterführenden Schulen im Städtedreieck Remscheid-Solingen-Wuppertal.

Students and their parents at schools (Realschulen, Gymnasiums, comprehensive secondary school) in NRW and Hamburg.

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.13406
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.13406
Provenance
Creator Bühler-Niederberger, Doris; Gräsel, Cornelia; Türkyilmaz, Aytüre; Böttner, Miriam
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Kahlke, Carolin; Türkyilmaz, Aytüre; Böttner, Miriam; GESIS Köln
Publication Year 2019
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage North Rhine-Westphalia - Remscheid, Wuppertal, Solingen