Entwicklung subjektiver Lebenstheorien Jugendlicher (SLT) 1993-1995 1. Welle 1993 Development of Subjective Theories of Life by Young People (SLT) 1993-1995, 1st Wave 1993

DOI

Veränderung von politischen Orientierungen, Werthaltungen undZukunftserwartungen. Themen: Schulstandort; Schulart; Klassenstufe;Staatsangehörigkeit; zu Hause gesprochene Sprache;Religionsgemeinschaft; Teilnahme am Leben der Kirchengemeinde;Anzahl der Geschwister; Personen im Haushalt; Schulabschluß,Hochschulausbildung und Beruf der Eltern; Berufstätigkeit derMutter; Kurzarbeit, ABM oder Arbeitslosigkeit der Eltern;Wichtigkeit individueller Werte (Skala), beruflicher Werte(Skala), gesellschaftlicher Werte (Skala); politisches Interesse;subjektive Politikkompetenz; politische Wirksamkeit; politischePartizipation; Persönlichkeitsfaktoren (Skala); Schulnoten inausgewählten Fächern; erste und zweite Fremdsprache; erstes undzweites Wahlpflichtfach; Wiederholung einer Klassenstufe;angestrebter Schulabschluß; Wünsche und Befürchtungen für dasnächste Jahr, für die nächsten 5 bzw. 10 Jahre im persönlichenund im gesellschaftlichen Bereich; Wahrscheinlichkeit desEintretens bestimmter Ereignisse im persönlichen undgesellschaftlichen Bereich; bedeutsamtes Ereignis in den letztenJahren; wichtigstes zukünftiges Ereignis; Beeinflußbarkeit desEintretens bestimmter Ereignisse in Politik und Gesellschaft;Entfremdung von Politik/Politikern; politische Partizipation;Sonntagsfrage; Parteienpräferenz; subjektives Wohlbefinden;Sorgen und gesundheitliche Beschwerden in den letzten Wochen.

Change of political orientations, values and future expectations. Topics: Location of school; type of school; grade level; citizenship; language spoken at home; religious community; participation in life of the church parish; number of siblings; persons in household; school degree, college education and occupation of parents; employment of mother; short time work, ABM {jobs program} or unemployment of parents; importance of individual values (scale), occupational values (scale), social values (scale); political interest; subjective political competence; political effectiveness; political participation; personality factors (scale); school grades in selected subjects; first and second foreign language; first and second (compulsory) optional subject; repeating a grade; school degree sought; wishes and concerns for the next year, for the next 5 or 10 years in personal and social area; probability of occurrence of certain events in personal and social area; most significant event in the last few years; most important future event; ability to influence the occurrence of certain events in politics and society; alienation from politics / politicians; political participation; Sunday question; party preference; subjective well-being; concerns and health complaints in the last few weeks.

Schriftliche Befragung

Written survey

Schulklassen der achten, zehnten und zwölften Klassenstufe aller Schultypen (Gesamtschule, Realschule, Hauptschule und Gymnasium).

School classes of the eighth, tenth and twelfth grades of all school types (comprehensive school, secondary school, junior high school and high school).

Auswahlverfahren Kommentar: Klumpenauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6571
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.6571
Provenance
Creator Sydow, Hubert
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Forschungsgruppe "Entwicklung Subjektiver Lebenstheorien Jugendlicher" Des Instituts Fuer Psychologie An Der Humboldt-Universitaet Zu Berlin
Publication Year 1993
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Berlin