Lebensbedingungen und Lebensweise von Schülern 1989 Living Conditions and Way of Life of Schoolchildren 1989

DOI

Wertvorstellungen, Freizeitverhalten, Schulleistungen,Gemeinschaftsbeziehungen in der Schulklasse und familialeVerhältnisse. Themen: Verstehen und Zusammenhalten im Klassenkollektiv;Eigenschaften, Schulleistungen und Einstellungen destonangebenden Schülers; Häufigkeit des Treffens mitKlassenkameraden; Möglichkeiten zur Mitgestaltung an der Schule;Rolle der FDJ-Leitung (Skala); Teilnahme an Arbeitsgemeinschaftenund am außerunterrichtlichen Sport; Sport treiben nach Beendigungder Schulzeit; Freizeitpartner; Freizeittreffpunkte; Haltung zuinformellen Gruppen wie Heavy Metals, Punks, Teds, Peacer, NewRomantics, New Waver, Grufties, Popper, Funkies, Skinheads,Psychos, Penner, Blueser, Zotten; normierte Eigenschaften undVerhaltensweisen im Freundeskreis; Sozialstatus des(r) bestenFreundes(in); präferierte Freizeittätigkeiten;Freizeiteinrichtungen; bevorzugte Diskothek; Wohlfühlen imKlassenkollektiv; Verhalten im Kollektiv; Notwendigkeit derMitgestaltung des Lebens an der Schule; Charaktereigenschaftenvon Jugendlichen; Alltagswerte wie Arbeit, Geld, harmonischesFamilienleben, Leistung, Unterordnung, Wissen, gute Beziehungen,politischer Standpunkt, gute Freunde und Kollegen;Zukunftserwartungen (Skala); Gestaltung der eigenen Zukunft;Vertrauenspersonen; gerechte Behandlung in der Schule, Familieund Öffentlichkeit; soziale Kontrolle durch Eltern;Entscheidungsbereiche in der Familie; Erwartungen der Eltern;erreichte Schulleistungen; Mitgliedschaft und Funktionen inOrganisationen; Anzahl der Geschwister; Familienstruktur;Berufstätigkeit der Eltern; Schichtarbeit der Eltern;Tätigkeitsgruppe der Eltern; Berufsabschluß der Eltern; Besitzvon Konsumgütern in der Familie; Wohnbedingungen; eigenes Zimmer;Höhe des Taschengeldes; präferierte Geldausgaben; Ferienarbeit;Wunsch, bereits Lehrling zu sein; Bereitschaft zur weiterenTeilnahme an der Befragung.

Value orientations, leisure habits, school achievements, common relations in school class and family relations. Topics: Understanding and solidarity in class collective; characteristics, school achievements and attitudes of the schoolchild with the most influence; frequency of meeting classmates; possibilities to take part in structuring the school; role of FDJ leadership (scale); participation in teams and sport outside of instruction; sport after the end of school time; leisure partner; leisure meeting places; attitude on informal groups such as Heavy Metals, Punks, Teds, Peacer, New Romantics, New Waver, Grufties, trend-followers, Funkies, Skinheads, Psychos, Penner, Blueser, Zotten; normed characteristics and behaviors in one's circle of friends; social status of best friend; preferred leisure activities; leisure facilities; preferred diskotheque; sense of well-being in class collective; conduct in the collective; necessity of taking part in structuring of life at school; character traits of young people; every day values such as work, money, harmonic family life, achievement, obedience, knowledge, good relations, political position, good friends and colleagues; future expectations (scale); structuring one's own future; persons to confide in; just treatment in school, family and public; social supervision by parents; decision areas in one's family; expectations of parents; school accomplishments achieved; membership and functions in organizations; number of siblings; family structure; employment of parents; shift work of parents; work group of parents; vocational certificate of parents; possession of consumer goods in one's family; housing conditions; personal room; amount of pocket-money; preferred financial expenditures; vacation work; desire already to be an apprentice; willingness to participate further in the survey.

Face-to-face interview: PAPI

Schriftliche Befragung

Written survey

Schüler der 9. Klassen.

Sample of 9th grade schoolchildren.

Auswahlverfahren Kommentar:

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6470
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.6470
Provenance
Creator Abteilung Bildungssoziologie An Der Akademie Der Pädagogischen Wissenschaften, Berlin
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Abteilung Bildungssoziologie An Der Akademie Der Paedagogischen Wissenschaften, Berlin; GESIS
Publication Year 1990
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage German Democratic Republic (1949-1990) - GDR: Halberstadt, Berlin (municipal district Prenzlauer Berg), Arnstadt