European Parliament Election Study 2009, Voter Study European Election Voter Study 2009 EES 2009 Voter Study European Election Study 2009

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European Election Study 2009. Wahlverhalten. Allgemeine politischeEinstellungen und Verhalten. Politische Parteien. Mediennutzung.EU-Integration.Werteorientierung. Themen: Wahlverhalten: Beteiligung an der Europawahl; Parteipräferenzund Wahlverhalten; Parteipräferenz auf Landesebene (SonntagsfrageNationalparlament); Einstufung der Wahrscheinlichkeit für die Wahleiner jeden Partei. Mobilisierung: Website zur Europawahl besucht; Name der Website; voneinem Kandidaten während des Wahlkampfs kontaktiert worden; Interesseam Wahlkampf; Politikinteresse. Mediennutzung: Anzahl der Tage, an denen die Nachrichtensendungen imFernsehen verfolgt werden; präferierte Fernsehkanäle; geleseneZeitungen und Häufigkeit pro Woche; Rezeptionshäufigkeit vonInformationen über die Europawahl. Institutionen: Europäisches Parlament kümmert sich um dieAngelegenheiten der europäischen Bürger; EU-Institutionenvertrauen;Wichtigkeit des Kandidaten, der einen Sitz gewinnt und MEP imEuropäischen Parlament wird; Wichtigkeit der politische Partei, die diemeisten Sitze in den Europäischen Parlamentswahlen gewinnt; Beurteilungdes nationalen Parlaments bezüglich der Repräsentanz derBürgerangelegenheiten. EU-Integration: Die Mitgliedschaft des Landes in der EU ist eine guteoder schlechte Sache; die Positionierung des Befragten sowie der Parteides eigenen Landes hinsichtlich der europäischen Einigung (Skalometer);Identifikation als Staatsangehöriger des eigenen Landes oder alsEuropäer; Einstellungen zu rErweiterung der Europäischen Union;Vertrauen, dass EU-Entscheidungen im Interesse des Landes sein werden. Wertorientierung: Selbsteinschätzung und Platzierung von Parteien aufeinem Links-Rechts-Kontinuum; Immigranten sollten sich den Sitten desGastlandes anpassen; Privatunternehmen als bestes Mittel zur Lösungder ökonomischen Probleme; gleichgeschlechtliche Ehen sollten verbotenwerden; Verstaatlichung der Großindustrie; Einstellung zumSchwangerschaftsabbruch; kein Eingreifen der Politik in die Wirtschaft;strengere Bestrafung für Gesetzesbrecher; Umverteilung von Einkommen;Schulen müssen Autorität und Gehorsam beibringen; EU-Vertragsänderungendurch Volksentscheid; Frauenerwerbstätigkeit; Einwanderung solltevermindert werden. Inländische und europäische Angelegenheiten: wichtigste politischeStreitfragen und Issue-Kompetenz der Parteien; Präferenz für nationaleoder europäische Entscheidungsebene; bisherige KonjunkturentwicklungKonjunkturerwartung für das Land; Feststellung und Beurteilung derjüngsten Entwicklungen bei der Einwanderung, bei derGesundheitsversorgung, bei der Zinsentwicklung und beim Klimawandel imLand. Vertretung: Demokratiezufriedenheit im Land und in der EU; Bewertungder Regierungsleistungen. Identität: Beide in Land geborenen Eltern; geborene Ländermutter;geborener Ländervater; geborener Länderbefragter und nationaleIdentifizierung des Befragten. Wissenstest und Erfahrung: Die Schweiz ist ein Mitglied der EU;Kenntnis der Anzahl von 25 Mitgliedsstaaten der Europäischen Union;jedes Land in der EU wählt dieselbe Anzahl von Vertretern insEuropäische Parlament; alle sechs Monate wird ein andererMitgliedsstaat Präsident des Rats der Europäischen Union; Kenntnis desNamens des nationalen Erziehungsministers; Personen müssen mindestens25 Jahre alt sein, um für das nationale Parlament kandidieren zukönnen. Zuordnung von Zuständigkeiten auf nationaler oder auf EU-Ebene für dieBereiche Wirtschaft, Gesundheitswesen, Einwanderungspolitik, Festlegungvon Zinssätzen und Klimawandel. Demographie: Gewerkschaftsmitgliedschaft; Alter bei Beendigung derSchulbildung; höchster Bildungsabschluss (ISCED); Geschlecht; Alter;gegenwärtiger Familienstand; gegenwärtige Arbeitssituation;Berufssektor; Hauptberuf; gegenwärtige Aufgabe; soziale Klasse;Urbanisierungsgrad; Wohndauer am Ort; Konfession; Kirchgangshäufigkeit;Selbsteinschätzung der Religiosität und des Niveaus des Lebensstandards(eigener Reichtum). Zusätzlich verkodet wurde: Land; Datum und Längedes Interviews; Interview-Sprache; Haushaltsgröße, Interviewmodus;Intervieweridentifikation; Geschlecht; Alter (Geburtsjahr);Staatsangehörigkeit; Muttersprache. Gewichtungsfaktoren: Gewicht proLand; politisches Gewicht.

European Election Study 2009: Electoral behaviour. General political attitudes and behaviour.Political parties. Media usage. EU integration. Value orientations. 1. Voting: Party choice and turnout: participation in the EuropeanParliament elections; party preference; if you had voted in theEuropean Parliament elections, which party would you have voted for;party voted for at the (General Election); if there was a generalelection tomorrow, which party would be voted for; how probable votingfor selected parties. 2. Party ID: Closeness to any particular party. 3. Engagement and mobilization: Watch a program about the election ontelevision, read about the election in a newspaper, talk to friends orfamily about the election, attend a public meeting or rally about theelection, look into a website concerned with the election; contacted bya candidate or party organisation during the election campaign; visitwebsite; interest in campaign; interest in politics. 4. Media Usage: How many days following the news; days watching newsprograms; which channel; days per week; newspaper read and frequency ofreading. 5. Institutions: European Parliament takes into consideration theconcerns of European citizens; trust in the EU institutions; importantwhich candidates win seats and become MEPs in the European Parliamentelections; important which political party gained the most seats in theEuropean Parliament elections; the national Parliament takes intoconsideration the concerns of citizens. 6. EU integration: Country’s membership of EU is a good or bad thing;respondent´s attitude to European unification; perception of partyregarding EU unification; self-identification as nationality orEuropean; attitudes towards enlargement of the European Union;confidence that EU decisions will be in the interest of country. 7. Value orientations: self placement and placement of parties onleft-right continuum; immigrants should adapt to the customs of thehosting country; private enterprise the best to solve economicproblems; same-sex marriages should be prohibited; major publicservices and industries ought to be in state ownership; free decisionon abortion; politics abstain from intervening in economy; harshersentences for people who break the law; redistribution of income andwealth towards ordinary people; schools must teach to obey authority;EU treaty changes decided by referendum; woman cut down her paid workfor the sake of family; immigration should be decreased. 8. Domestic and European issues: Most important problems; issuecompetence of parties; level problem mainly dealt with; mostappropriate level to deal with problem; economy of the country isbetter compared to 12 months ago; general economic situation in thecountry over the next 12 months; assessment of the developement ofhealth care; interest rates and climate change in the country. 9. Representation: Satisfaction with the democracy in the country andin the EU; asessement of government’s records. 10. Identity: Both parents born in country; country mother born;country father born; country respondent born and nationalidentification of the respondent. 11. Knowledge-test and experience: Switzerland is a member of EU; thenumber of 25 member states in the European Union; every country in EUelects the same number of representatives to the European Parliament;every six months, a different member state becomes president of theCouncil of the European Union; correct name of national Minister ofEducation; individuals must be 25 or older to stand as candidates innational parliament. 12. Attribution of responsibility and evaluation of performance: Howresponsible are national government or EU for economic conditions, forthe standard of health care, for levels of immigration, for settinginterest rates, dealing with climate change; national governmentpolicies or European Union policies have had a positive influence oneconomic conditions in the country, on the standard of health care, onlevels of immigration, on interest rates, on climate change. 13. Demographics: Member of trade union; age at completion offull-time education; highest level of education (ISCED); gender; age;current marital status; current work situation; occupational sector;main occupation; current job; social class; degree of urbanisation;residence (number of years); religious denomination; attendance ofreligious services; religiousness; income (family’s status of living). Additionally coded: Respondent id; country; date and length ofinterview; interview language; household size, interview mode;interviewer id; gender; year of birth; nationality; native language. Weightingfactors: Sample weight per country; political weight;political weight actual EP voters only.

Telefonische Befragung (teilweise CATI) und mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Telephone interviews (partly CATI) and face-to-face interviews with standardized questionnaire

Allgemeine Bevölkerung im Alter von 18 Jahren und älter

General population, aged 18 and over.

Auswahlverfahren Kommentar: Auswahl der Haushalte nach dem RDD Verfahren (random digit dial) und auf der letzten Stufe: Auswahl der Befragten nach der Geburtstagsmethode

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DOI https://doi.org/10.4232/1.12732
Related Identifier IsNewVersionOf https://doi.org/10.4232/1.11760
Related Identifier IsNewVersionOf https://doi.org/10.4232/1.10202
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.12732
Provenance
Creator Egmond, Marcel Van; Brug, Wouter Van Der; Hobolt, Sara; Franklin, Mark; Sapir, Eliyahu V.
Publisher GESIS Data Archive
Contributor SPECTRA Marktforschungs GmbH, Linz, Austria Gallup Europe, Bruxelles, Belgium Vitosha Research, Sofia, Bulgaria Cymar Market Research Ltd., Nicosian Cyprus FOCUS Marketing & Social Research, Brno, Czech Republic Norstat Denmark S/A, Copenhagen, Den
Publication Year 2017
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