Flash Eurobarometer 144 (Innobarometer 2003)

DOI

Erfahrungen von europäischen Geschäftsführern mit Innovationsmaßnahmen. Investitionsverhalten des Unternehmens. Entwicklung des Marktes hinsichtlich Innovationen.

Themen: Prozentanteil innovativer Produkte am Gesamtumsatz; Anteil der Investitionen in diesen Bereichen in den letzten zwei Jahren; wichtigste Anreize für Innovationen; betriebliche Hindernisse um Innovationen voranzutreiben; relevante Möglichkeiten für den Zugang zu fortschrittlichen Technologien: Anschaffung von fortschrittlichen Maschinen und Einrichtungen, Zusammenarbeit mit Lieferanten oder Kunden, unternehmensinterne Forschung und Entwicklung, Zusammenarbeit mit Universitäten oder Spezialisten in Forschung und Entwicklung, Akquisition von Lizenzen; Entwicklung der Kapazität des Unternehmens für Innovationen; Zufriedenheit mit der Unterstützung durch Handelskammer, Banken, Versicherungen, Steuerberater, Berufsverbände, Gewerkschaften, eigene Mitarbeiter, nationale Patentorganisationen, europäische Institutionen, nationale Behörden; Vorgehensweisen im Management von Innovationen; Inanspruchnahme von externer Beratung; Beurteilung der Effektivität eines Gemeinschaftspatents in der EU; Gründe für Innovationen: verstärkte Innovationsanstrengungen der Unternehmen auf Grund der verkürzten Innovationszyklen, als Markterfordernis und aufgrund der Globalisierung der Märkte; vermehrte Empfänglichkeit des Marktes für die Einführung innovativer Produkte; positive Auswirkungen des europäischen Binnenmarktes auf Innovationen. Demographie: Angaben zum Unternehmen: Unternehmensgröße, Anzahl der Mitarbeiter im eigenen Land, Gründungsjahr; SIC-Code; Hauptgeschäftsfeld des Unternehmens; Anteil des Umsatzes aus Exporten; Anteil des Umsatzes aus dem Handel mit anderen Unternehmen; Anteil des Umsatzes aus dem Handel mit Endverbrauchern. Zusätzlich verkodet wurde: Interviewnummer; Land; Interviewer-ID; Region; Gewichtungsfaktor.

Innovations in European companies.

Topics: percentage of the company’s turnover due to innovative goods or services introduced in the last two years; development of investments dedicated to innovation in the last two years; main incentives for innovation in the last two years: response to consumer needs, increasing price competition, increasing product competition, compliance measures in response to new regulatory or legislative obligations, need to improve productivity level of personnel, need to improve machinery and equipment efficiency; most important unsatisfied needs with regard to innovation; usefulness of the following means with regard to accessing advanced technologies: acquisition of advanced machinery and equipment, cooperation with suppliers or customers, conducting in-house research and development, cooperation with universities or R&D specialists, purchasing of licences; development of the company’s capacity to innovate compared to two years ago; satisfaction with the support of selected groups regarding innovation: Chambers of Commerce, banks, insurance companies, accountants, professional associations, trade unions, staff, national bodies granting patents, European institutions, national authorities; most important new approaches to management of innovation; preferred advisor with regard to introducing new management approaches: suppliers or customers, research institutions, private external consultants, (semi-)public advisory centres; effectiveness of the creation of a community patent in order to harmonize intellectual property legislation throughout the EU for: company in general to innovate, own company to innovate; attitude towards the following statements: companies should continue to increase efforts on innovation as the time required for market launch of products and services is becoming shorter, obligation to innovate with regard to market company is operating in, globalisation is an opportunity for innovation; expected market development with regard to introducing innovative products; most positive impacts of the European Single Market on innovation in the own company: cheaper or better available supplies from other regions in Europe, better access to new markets in the EU, better access to new technologies and research results, improved regulations for competition in the own country and abroad, better cooperation with other European companies. Demography: information about the company: company size, number of employees in the own country, year of company establishment; SIC-Code; main activity of the company; percentage of the company’s sales coming from exports; percentage of the company’s turnover coming from trade with other firms; percentage of the company’s turnover coming from trade with consumers. Additionally coded was: interview ID; country; interviewer ID; region; weighting factor.

Telephone interview

Unternehmen mit 20 oder mehr Mitarbeitern aus allen Bereichen (außer Landwirtschaft und öffentliche Verwaltung)

Companies employing 20 or more persons in all sectors (except agriculture and public administration)

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Geschichtete Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.10429
Related Identifier IsNewVersionOf https://doi.org/10.4232/1.4155
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.10429
Provenance
Creator Europäische Kommission
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Papacostas, Antonis; Soufflot De Magny, Renaud; TNS DIMARSO, Brüssel, Belgien; TNS GALLUP, Kopenhagen, Dänemark; TNS EMNID, Bielefeld, Deutschland; TNS ICAP, Athen, Griechenland; TNS DEMOSCOPIA, Madrid, Spanien; TNS SOFRES, Montrouge, Frankreich; IRISH MARKETING SURVEYS, Dublin, Irland; DOXA, Mailand, Italien; TNS ILRES, Luxemburg, Luxemburg; TNS NIPO, Amsterdam, Niederlande; TNS EUROTESTE, Lissabon, Portugal; ICM, London, Vereinigtes Königreich; TNS SVENSKA GALLUP, Stockholm, Schweden; TNS SUOMEN GALLUP, Espoo, Finnland; ÖSTERREICHISCHES GALLUP, Wien, ÖsterreichEOS Galluo Europe/ TNS Sofres, Brussels
Publication Year 2011
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.1
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Denmark; Germany; Greece; Spain; France; Ireland; Italy; Luxembourg; Netherlands; Austria; Portugal; Finland; Sweden; United Kingdom