Lebensbedingungen und Lebensweise von Schülern aus der Sicht von Lehrern 1979 (Großstadt) Living Conditions and Way of Life of Schoolchildren from the View of Teachers 1979 (Large City)

DOI

Wertvorstellungen, Freizeitverhalten, Schulleistungen,Gemeinschaftsbeziehungen in der Schulklasse und familialeVerhältnisse. Themen: Geschlecht, Schulleistung, Einstellung, Eigenschaftenund FDJ-Mitgliedschaft des tonangebenden Schülers; Verhältnis derSchüler untereinander; kontaktarme Schüler; Ursachen fürKontaktarmut; Sozialstatus der Eltern des kontaktarmen Schülers;Rolle der FDJ (Skala); Probleme, mit denen sich die Schüler anden Lehrer wenden; Zusammenarbeit von Schülern, FDJ-Leitung,Elternaktiv, Eltern der betreffenden Schüler, Direktor,Fachlehrer, staatliche Dienststellen beiDisziplinschwierigkeiten; Sozialstatus der Eltern und Geschlechtvon Problemschülern; Beteiligung der Schüler am Schulleben;Beziehungen im Schüler- und Pädagogenkollektiv; Beziehung der inder Klasse unterrichtenden Lehrer; Verhalten der Schüler imKollektiv; Charaktereigenschaften von Jugendlichen; Existenzunterschiedlicher Meinungsäußerungen und Verhaltensweisen derSchüler in der Schule und zu Hause; Unterstützung des Lehrersdurch Jugendorganisation, Elternvertretungen, Parteiorganisation,Patenbetrieb, Volksvertretungen, kulturelle Einrichtungen;Häufigkeit und Anlässe der Elternbesuche; kontaktarme Eltern;Zufriedenheit mit dem Lehrerberuf; Dauer der Tätigkeit alsLehrer.

Value orientations, leisure habits, school achievements, common relations in school class and family relations. Topics: Sex, school achievement, attitude, characteristics and FDJ membership of the schoolchild with the most influence; relationship of schoolchildren among themselves; schoolchildren with few contacts; reasons for lack of contact; social status of parents of schoolchildren with few contacts; role of the FDJ (scale); problems with which the schoolchildren turn to the teacher; cooperation of schoolchildren, FDJ leadership, parents work group, parents of the involved schoolchildren, principal, subject teacher, government departments with discipline difficulties; social status of parents and sex of problem schoolchildren; participation of schoolchildren in school life; relations in the schoolchildren and educationalist collective; relation of the teachers instructing the class; conduct of the schoolchildren in the collective; character traits of young people; existence of different expressions of opinion and behaviors of the schoolchildren in school and at home; support of the teacher by youth organization, parents representations, party organization, sponsoring company, national representations, cultural facilities; frequency and causes of parent visits; parents with few contacts; satisfaction with the occupation as teacher; length of occupation as teacher.

Face-to-face interview: PAPI

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Oral survey with standardized questionnaire

Klassenlehrer der befragten Schüler der 9. Klassen.

The home-room teachers of the 9th grade schoolchildren interviewed.

Vollerhebung; Auswahlverfahren Kommentar: Totalerhebung

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6465
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.6465
Provenance
Creator Abteilung Bildungssoziologie An Der Akademie Der Pädagogischen Wissenschaften, Berlin
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Abteilung Bildungssoziologie An Der Akademie Der Paedagogischen Wissenschaften, Berlin; GESIS
Publication Year 1979
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage German Democratic Republic (1949-1990) - GDR: Berlin, municipal district Prenzlauer Berg