Flash Eurobarometer 333 (Consumer Rights in Romania, wave 3)

DOI

Verbraucherschutz und Verbraucherrechte in Rumänien.

Themen: Ort und Art des Internetzugangs; Wahrnehmung von Hinweisen über Verbraucherrechte in den letzten zwei Monaten; Inhalte dieser Hinweise; Wahrnehmung von Aufrufen oder Artikeln in den letzten zwei Monaten mit dem Inhalt, sich für Verbraucherrechte einzusetzen; Wahrnehmung von Informationen zu Verbraucherrechten in den letzten zwei Monaten in Bezug auf: defekte Computer oder Laptops, Probleme mit Hotels oder Pauschalreisen, Flugverspätungen, Käufe im Internet; Quelle der Information; Einschätzung der Nützlichkeit der Information; Beurteilung der Information als leicht verständlich, leicht zu merken, überzeugend; primäre Informationsquelle zu Verbraucherrechten bei Problemen mit Produkten, Services oder Händlern; Kenntnis ausgewählter Verbraucherschutzorganisationen; Nutzung der Services von Verbraucherschutzorganisationen; vertrauenswürdigste Informationsquellen zu Verbraucherrechtsthemen; Einschätzung des derzeitigen Umgangs mit den Verbraucherrechten in Rumänien durch: Haushalts- oder Elektronikgeschäfte, Reisebüros, Fluggesellschaften, Internetprovider und Teleshopping-Anbieter, Telefon- oder Mobilfunkanbieter, Banken oder andere Kreditinstitute, Supermärkte; Beurteilung des rumänischen Justizsystems hinsichtlich der effizienten Bestrafung von die Verbraucherrechte missachtenden Unternehmen. Demographie: Alter; Geschlecht; Staatsangehörigkeit; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Region; Urbanisierungsgrad; Besitz eines Mobiltelefons; Festnetztelefon im Haushalt; Anzahl der Personen ab 15 Jahren im Haushalt (Haushaltsgröße). Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Gewichtungsfaktor.

Consumer rights in Romania.

Topics: place and ways of internet use; awareness of messages about consumer rights over the past two months; topics of these messages; awareness of advertisements or articles over the past two months saying people to stand up for consumer rights; awareness of information about consumer rights over the past two months regarding: broken laptop or computer, problems with hotels or holiday packages, delayed airplanes, or with buying on the internet; source of the information; assessment of the usefulness of the information; assessment of the information as: easy to understand, easy to remember, convincing; first point of information in case of problems with products, services, or sellers; knowledge of selected institutions and organisations dealing with the protection of consumer rights and use of the provided services; most trustworthy sources of information on consumer rights; assessment of the current situation in Romania regarding the observance of rules for the protection of consumers by: shops selling electronic or household devices, travel agencies, airlines, internet providers or teleshopping companies, telephone or mobile phone companies, banks or other credit providers, and supermarkets; efficiency of the Romanian justice in punishing misleading or cheating businesses. Demography: age; sex; nationality; age at end of education; occupation; professional position; region; type of community; own a mobile phone and fixed (landline) phone; household composition and household size. Additionally coded was: respondent ID; type of phone line; weighting factor.

Telephone interview: CATI

Wohnbevölkerung ab 15 Jahren in Städten mit über 100 000 Einwohnern.

Population aged 15 years and over living in cities with more than 100 000 inhabitants.

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.12001
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.12001
Provenance
Creator European Commission, Brussels
Publisher GESIS Data Archive
Contributor European Commission, Brussels DG Communication COMM A1 ´Research And Speechwriting´; TNS CSOP, Bucharest, Romania; TNS Political & Social, Brussels (International Co-Ordination)
Publication Year 2014
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Romania