Urlaubsverhalten und Urlaubspläne in Europa.
Themen: Anzahl der geschäftlichen oder privaten Reisen im Jahr 2008; Anzahl dieser Reisen aus privaten Gründen mit weniger als vier Übernachtungen; Anzahl der Kurztrips im Vergleich zum Jahr 2007; unternommene Reise mit mindestens einer Übernachtung im Jahr 2007; Anzahl der Urlaube im Jahr 2008 mit mindestens vier Übernachtungen; Gründe für Nicht-Reisen in 2008; Reisemotive; Reiseziele; Art des Transportmittels; Reisemonat; Reiseorganisation; Urlaubsausgaben im Vergleich zu 2007; Einfluss veränderter Lebenshaltungskosten auf das Reiseverhalten; Art der Veränderungen; Art der Einsparungen bei geringerem Urlaubsbudget; Art der unterlassenen Reise (Sommer-, Winter- oder Kurzreise) bei nötigen Einsparungen; Art der reduzierten Freizeitbeschäftigungen während des Urlaubs; Einflussfaktoren bei der Entscheidung zu einer Urlaubsreise; präferierter Urlaubstyp; Ansprüche an neu entstehende Reiseziele; wichtigste Informationsquellen bei der Urlaubsplanung; Attraktionen mit dem höchsten Einfluss auf die Entscheidung zugunsten eines Reiseziels; Art des geplanten Urlaubs im Jahr 2009; Vorhandensein ausreichender finanzieller Mittel, um Urlaub zu verwirklichen; Zielgebiet des Haupturlaubs.
Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Urbanisierungsgrad.
Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Interviewer-ID; Interviewsprache; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Region; Gewichtungsfaktor.
Travel behaviour in 2012. Holiday plans for 2013.
Topics: number of travels in 2008 for business purposes or private purposes for a minimum of one night; number of short private trips in 2008 for less than four nights; number of short private trips in 2007; number of trips in 2007 for a minimum of one night; number of holidays in 2008 for a minimum of four consecutive nights; main reason for not going on holiday in 2008; major motivation for main holiday trip in 2008; country of the main holiday; use of the following means of transport to travel to holiday destination in 2008: airplane, boat, train, bus, car or motorbike, bicycle, other; month of the beginning of main holiday in 2008; kind of main holiday trip in 2008: travel and accommodation organized individually, travel and accommodation booked through a travel agency, package tour or all-inclusive-holiday booked via the internet, package tour or all-inclusive-holiday booked through a travel agency; amount of money spent on all holidays in 2008 compared to 2007; impact of changes of cost of living on holiday plans in 2008; kind of impact; ways of cutting back holiday budget: cheaper accommodation, cheaper means of transportation, closer distance of destination, time of booking, changes in travel period; kind of holidays willing to reduce first: short-stay trips, winter holidays, summer holidays, none; kind of leisure spending willing to reduce most: entertainment, restaurants and cafés, shopping, beauty and wellness treatments, sports and other activities; influence of the following factors on personal holiday destination: quality of service, price, value for money, eco-friendliness, social considerations, safety and security; preferred type of holiday destinations; main expectations from non-traditional holiday destinations; most important information sources for a decision about own travel plans; most important attractions with regard to the choice of a holiday destination; holiday plans in 2009; ability to afford planned holidays; country of the main holiday in 2009.
Demography: sex; age; age at end of education; occupation; professional position; type of community.
Additionally coded was: respondent ID; interviewer ID; language of the interview; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; type of phone line; region; weighting factor.
Face-to-face interview
Telephone interview: CATI
In Bulgarien, der Tschechischen Republik, Estland, Lettland, Litauen, Ungarn, Polen, Rumänien und der Slowakei wurden neben telefonischen Befragungen auch mündliche Interviews (ca. 30 %) durchgeführt.
Telephone interviews were conducted in each country, with the exception of Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Latvia, Lithuania, Hungary, Poland, Romania and Slovakia where both telephone and face-to-face interviews were conducted (70% webCATI and 30% F2F interviews).
Bevölkerung im Alter von 15 Jahren und älter
Population aged 15 years and above
Wahrscheinlichkeitsauswahl