Erfolgsbedingungen und Lernprobleme im Rahmen von Fernlehrgängen Conditions for Success and Learning Problems in the Framework of Distance Education Courses

DOI

Beurteilung von Fernkursen als Mittel zur Überwindung von Defiziten imBildungssystem. Themen: Allgemeine Einschätzung der Bildungschancen in der BRD und desZusammenhangs von Schulbildung und Aufstiegschancen; benutzteInformationsquelle über den Fernkursus; Lehrgangsdauer und Arbeitszeitpro Lerneinheit; Beurteilung der Qualität der Arbeitshefte;Zufriedenheit mit dem Lehrgang; Verbesserungsvorschläge für dieLehrmethoden, das Lehrmaterial und die Organisation des Lehrbetriebs;Beurteilung der eigenen beruflichen Situation und der Verwertbarkeit derLehrgangskenntnisse; Erwartungen an den Fernkurs; Einschätzung derLeistungsförderung durch Seminare, Fallbeispiele und Fragebogen;Beurteilung der Leistungskontrollen; Lehrgangserfolg in Noten; Grund fürdie Teilnahme an einem Fernstudium und gegebenenfalls Abbruchgrund;Stellung im Betrieb. Demographie: Alter (klassiert); Geschlecht; Familienstand;Schulbildung; Berufsausbildung; Beruf; berufliche Position;Berufstätigkeit; Einkommen. Zusätzlich verkodet wurden: Erfolgsklassifikationen nach den Unterlagendes Fernlehrinstituts; Art der Lehrgangsteilnehmer.

Judgement on distance education courses as means to overcome deficitsin the education system. Topics: General assessment of education chances in the FRG and theconnection between school education and prospects of advancement;source used for information about the distance education course; courselength and working hours per learning unit; judgement on the quality ofthe workbooks; satisfaction with the course; improvementrecommendations for teaching methods, instructional material andorganization of instruction; judgement on one´s own occupationalsituation and the usability of the course knowledge; expectations ofthe distance education course; assessment of the support forperformance through seminars, example cases and questionnaire;judgement on supervision of performance; course result in grades;reason for participation in distance eucation and if appropriate reasonfor discontinuing; position at work. Demography: age (classified); sex; marital status; school education;vocational training; occupation; professional position; employment;income. Also encoded were: result classifications according to the records ofthe distance education institute; type of course participants.

Self-administered questionnaire: Paper

Postalische Befragung

Mail survey

Ehemalige Teilnehmer des Fernkurses ´Menschenführung und Betriebsorganisation´ der Akademie für Fernstudium, Bad Harzburg, in der Zeit vom 1.1.1965 bis zum 31.12.1971

All former participants of the distance education course ´Leadership and Company Organization´ of the Akademie fuer Fernstudium, Bad Harzburg, from 1. Jan. 1965 to 31. Dec. 1971.

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Einfache Zufallsauswahl; Auswahlverfahren Kommentar: Einfache Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.0638
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.0638
Provenance
Creator Soziologisches Institut, Universität München
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Soziologisches Institut, Universitaet Muenchen; GESIS
Publication Year 1972
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany