Eurobarometer 9 (1978)

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Die drei Themenschwerpunkte dieses Eurobarometers sind1.) Einstellungen zur Europäischen Gemeinschaft und zum Gemeinsamen Markt, 2.) Beurteilung der Arbeitslosigkeit allgemein und spezielle Gründe bei Frauen und Jugendlichen. 3.) Politische Aussichten und Zufriedenheit. Themen: 1.) Einstellung zur EG: Interesse an europäischer Politik; Beurteilung der Zugehörigkeit des Landes zur EG; Einstellung zur Schaffung eines europäischen Rechtsraumes und einer echten europäischen Regierung; Einstellung zur Direktwahl des Europaparlaments; erwartetes Verhalten der Europaparlamentarier; Wahlbeteiligungsabsicht bei der Europawahl und Wahlentscheidungsabsicht in den Kategorien der nationalen Parteien; Parteibindung und Parteipräferenz. 2.) Arbeitslosigkeit: Beurteilung der regionalen Arbeitsmarktsituation; eigene Arbeitslosigkeit und erhaltene Arbeitslosenunterstützung bzw. Sozialhilfe in den letzten 3 Jahren; bei Beziehern von Arbeitslosenunterstützung: Dringlichkeit der Stellensuche und Bereitschaft der Annahme einer minderqualifizierten Arbeit oder einer Teilzeitbeschäftigung; Einstellung zur Arbeitslosigkeit und Beurteilung der psychosozialen und finanziellen Lage von Arbeitslosen; Kenntnis und Beurteilung von Arbeitssuchenden, von Besitzern einer zweiten Arbeitsstelle, Schwarzarbeitern und Personen, die Überstunden machen; vermutete Gründe für hohe Frauenarbeitslosigkeit und Jugendarbeitslosigkeit. 3.) Politische Aussichten und Zufriedenheit: wichtigste politische Ziele des Landes; Zufriedenheit mit dem Funktionieren der Demokratie; Einstellung zur Änderung der Gesellschaftsform; allgemeine Lebenszufriedenheit und Glücksgefühl; Beurteilung von abschreckenden Maßnahmen bei Geiselnahmen; Meinungsführerschaft; Links-Rechts-Orientierung. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienstand; Nationalität; Konfession; Religiosität; Schulbildung; Beruf; Haushaltseinkommen; Haushaltsgröße; Haushaltszusammensetzung; Haushaltungsvorstand; Parteipräferenz; Ortsgröße; Bundesland.

The three major topics of this Eurobarometer are 1. Attitudes to the European Community and the Common Market, 2. Judgment on unemployment in general and special reasons for women and young people, 3. Political prospects and satisfaction. Topics: 1. Attitude to the EC: interest in European politics; judgment on membership of the country in the EC; attitude to creation of a European legal area and a truly European Government; attitude to direct election of the European Parliament; expected conduct of the European Parliamentarians; intent to participate in the European Election and voting decision intent in categories of national parties; party ties. 2. Unemployment: judgment on the regional situation in the job market; personal unemployment and unemployment benefit received or welfare in the last 3 years; with recipients of unemployment benefit: urgency of job search and readiness to accept lesser qualified job or part-time employment; attitude to unemployment and judgment on the psycho-social and financial situation of the unemployed; knowledge and judgment on job-seekers, those holding a second job, persons do ingillicit work and persons doing overtime; assumed reasons for high unemployment of women and youth. 3. Political prospects and satisfaction: most important political goals of the country; satisfaction with the functioning of democracy; attitude to the change of the social system; general contentment with life and feeling of happiness; judgment on deterrent measures with kidnappings; opinion leadership; left-right orientation. Demography: age; sex; marital status; nationality; religious denomination; religiousness; school education; occupation; household income; size of household; composition of household; head of household; party preference; city size; state.

Alter: 15 Jahre und älter

Various sampling procedures (quota sample and multi-stage random sample) according to country. Sample of persons 15 years old and older.

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.0993
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.0993
Provenance
Creator Rabier, Jacques-René; Inglehart, Ronald
Publisher GESIS Data Archive
Contributor IFOP, Paris (Auch: Internationale Koordination); DIMARSO, Brüssel; EMNID, Bielefeld; Gallup Markedsanalyse, Kopenhagen; Irish Marketing Surveys, Dublin; DOXA, Mailand; NIPO, Amsterdam; The Gallup Poll, London
Publication Year 1978
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgium; Germany; Germany; Denmark; Denmark; France; France; Great Britain; Great Britain; Northern Ireland; Northern Ireland; Ireland; Ireland; Italy; Italy; Luxembourg; Luxembourg; Netherlands; Netherlands