Soziale Erfahrungen Jugendlicher beim Übergang in die Berufswelt 1989 (Studenten) Social Experiences of Young People in Transition into Working Life 1989 (Students)

DOI

Alltagswerte, Zukunftserwartungen, Schulleistungen, Einstellungzur Schule und Erwartungen an die Berufswahl. Themen: Tätigkeit nach dem Abitur; Fachrichtung; Zufriedenheitmit dem Studium; Arbeitswerte (Skala); Beziehungen in derSeminargruppe; Rolle der FDJ (Skala); freie Meinungsäußerung inder Hochschule; Vorbereitung der Schule auf Anforderungen imLeben; Schulwissen als solide Grundlage für das Studium;Bedeutung der Unterrichtsfächer für das Studium; Schwierigkeitenbeim Übergang zum Studium; Einfluß von Wissenschaft und Technikauf den zukünftigen Beruf; Alltagswerte wie Arbeit, Geld,harmonisches Familienleben, Leistung, Unterordnung, Wissen, guteBeziehungen, politischer Standpunkt, gute Freunde und Kollegen;Zukunftserwartungen (Skala); Lebensziele (Skala); Veränderungenin der Freizeitgestaltung; Zeitraum der Lebensplanung; jetzigeLebenssituation und Lebensplanung hinsichtlich Wohnen,Partnerschaft, Kinder, Beruf, politisches Engagement;Konsumgüterbesitz; Ausgabenstruktur; materielle Wünsche;zukünftige Geldausgaben; Note der Abschlußprüfung 10. Klasse;erreichte Leistungen beim Studium; Mitgliedschaft und Funktionenin Organisationen; Zugehörigkeit zu Freizeitgruppen wie Popper,Grufties, Funkies, Skinheads, New Waver, Punks oder Heavy Metals;Berufsabschluß und Tätigkeitsgruppe der Eltern; Bereitschaft zurweiteren Teilnahme an der Befragung.

Daily values, future expectations, school achievements, attitude to school and expectations of choice of occupation. Topics: Activity after high school graduation; subject area; satisfaction with studies; work values (scale); relations in seminar group; role of the FDJ (scale); free expression of opinion in the college; preparation of school for demands in life; school knowledge as solid basis for studies; significance of subjects for studies; difficulties in transition to studies; influence of science and technology on future occupation; every-day values such as work, money, harmonic family life, achievement, obedience, knowledge, good relations, political position, good friends and colleagues; future expectations (scale); goals in life (scale); changes in organization of leisure time; time period of life planning; current situation in life and life planning regarding residence, partnership, children, occupation, political commitment; possession of consumer goods; expenditure structure; material desires; future financial expenditures; grade in the final examination of the 10th grade; accomplishments achieved in studies; membership and functions in organizations; belonging to leisure groups such as trend-followers, Grufties, Funkies, Skinheads, New Waver, Punks or Heavy Metals; vocational certificate and occupation group of parents; willingness to participate further in the survey.

Self-administered questionnaire: Paper

Postalische Befragung

Mail survey

Studenten

Sample of students.

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6477
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.6477
Provenance
Creator Abteilung Bildungssoziologie An Der Akademie Der Pädagogischen Wissenschaften, Berlin
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Abteilung Bildungssoziologie An Der Akademie Der Paedagogischen Wissenschaften, Berlin; GESIS
Publication Year 1989
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage German Democratic Republic (1949-1990) - GDR: Brandenburg (city)