TIMSS 2007 ist eine internationale Schulleistungsstudie der International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Im Rahmen der Studie wurden die mathematischen und naturwissenschaftlichen Kompetenzen von Grundschülerinnen der vierten Jahrgangsstufe erfasst. Neben den Leistungsdaten stehen Kontextbefragungen der Schülerinnen, der Lehrkräfte und der Schulleitungen zur Verfügung. Dadurch können die erreichten Kompetenzen in Beziehung zu Schülerinneneigenschaften und Merkmalen auf Schul- und Unterrichtsebene gesetzt werden. Eine Besonderheit von TIMSS besteht in der Anwendung eines Curriculum-Modells, das bei der Auswahl der Testaufgaben zum Einsatz kam. Im Rahmen des Modells wird das intendierte Curriculum eines Landes durch Expertinnenbefragungen erfasst und anschließend mit dem implementierten Curriculum (Schulleitungs- und Lehrkräftebefragungen) und dem erreichten Curriculum (Leistungstests, Schüler*innenbefragung) verglichen. Dadurch sollen präzisere Aussagen über den Einfluss schulischer Rahmenbedingungen auf die Leistungsentwicklung ermöglicht werden. Die nationale Erhebung von TIMSS 2007 wurde hauptverantwortlich vom Institut für Schulentwicklungsforschung (IFS) in Dortmund durchgeführt und ausgewertet. (Projekt/IQB)
TIMSS 2007 is an international educational large scale assessment conducted by the International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). The study was designed to assess the academic skills and abilities of grade 4 mathematics and science students. In addition to data on students' achievement, the results of background questionnaires given to students, teachers and principals were considered, thus enabling researchers to investigate links between mathematics and science achievement on the one hand and class and school characteristics on the other. A key feature of TIMSS is that the achievement tests are adapted to the mathematics and science curricula in each participating country, with experts completing questionnaires on the intended curriculum for each individual country. The intended curriculum can then be compared to the implemented curriculum, the assessment of which was based on principals’ and teacher questionnaires. In a subsequent step, students were given achievement tests and questionnaires with regard to their classroom experiences, thereby providing information on the attained curriculum. This approach enables researchers to make more precise statements on the influence of the school environment and other contextual factors on students' learning progress. The national assessment of TIMSS 2007 in Germany was carried out by the Institute for School Development Research (IFS) at TU Dortmund University. (IQB)
SelfAdministeredQuestionnaire
MeasurementsAndTests.Educational
Longitudinal.Trend/RepeatedCrossSection
CrossSection
Beobachtungsdesign
Oberservational Design
Schüler der Jahrgangsstufe 4 (N=5.200) an allgemeinbildenden Schulen (N=246);
Klassen (N=246);
Lehrkräfte (N=373)
Students in grade 4 (N=5,200) at General Education Schools (N=246);
Classes (N=246);
Teachers (N=373)
Wahrscheinlichkeitsauswahl: Geschichtete Klumpenauswahl; Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige Zufallsauswahl
Probability Sample: Stratified Cluster Sample; Probability Sample: Multistage Sample
Publikationsort: Berlin
Publication Place: Berlin
Erhebungseinheiten: Eltern; Lehrkräfte; Schulleitung; Schüler###
Survey Unit: Parents; Teachers; Principals; Students###
Availability Type: Delivery
Beantragung nötig: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs
application required: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs