Trends in International Mathematics and Science Study 2007 (TIMSS 2007)

DOI

TIMSS 2007 ist eine internationale Schulleistungsstudie der International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Im Rahmen der Studie wurden die mathematischen und naturwissenschaftlichen Kompetenzen von Grundschülerinnen der vierten Jahrgangsstufe erfasst. Neben den Leistungsdaten stehen Kontextbefragungen der Schülerinnen, der Lehrkräfte und der Schulleitungen zur Verfügung. Dadurch können die erreichten Kompetenzen in Beziehung zu Schülerinneneigenschaften und Merkmalen auf Schul- und Unterrichtsebene gesetzt werden. Eine Besonderheit von TIMSS besteht in der Anwendung eines Curriculum-Modells, das bei der Auswahl der Testaufgaben zum Einsatz kam. Im Rahmen des Modells wird das intendierte Curriculum eines Landes durch Expertinnenbefragungen erfasst und anschließend mit dem implementierten Curriculum (Schulleitungs- und Lehrkräftebefragungen) und dem erreichten Curriculum (Leistungstests, Schüler*innenbefragung) verglichen. Dadurch sollen präzisere Aussagen über den Einfluss schulischer Rahmenbedingungen auf die Leistungsentwicklung ermöglicht werden. Die nationale Erhebung von TIMSS 2007 wurde hauptverantwortlich vom Institut für Schulentwicklungsforschung (IFS) in Dortmund durchgeführt und ausgewertet. (Projekt/IQB)

TIMSS 2007 is an international educational large scale assessment conducted by the International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). The study was designed to assess the academic skills and abilities of grade 4 mathematics and science students. In addition to data on students' achievement, the results of background questionnaires given to students, teachers and principals were considered, thus enabling researchers to investigate links between mathematics and science achievement on the one hand and class and school characteristics on the other. A key feature of TIMSS is that the achievement tests are adapted to the mathematics and science curricula in each participating country, with experts completing questionnaires on the intended curriculum for each individual country. The intended curriculum can then be compared to the implemented curriculum, the assessment of which was based on principals’ and teacher questionnaires. In a subsequent step, students were given achievement tests and questionnaires with regard to their classroom experiences, thereby providing information on the attained curriculum. This approach enables researchers to make more precise statements on the influence of the school environment and other contextual factors on students' learning progress. The national assessment of TIMSS 2007 in Germany was carried out by the Institute for School Development Research (IFS) at TU Dortmund University. (IQB)

SelfAdministeredQuestionnaire

MeasurementsAndTests.Educational

Longitudinal.Trend/RepeatedCrossSection

CrossSection

Beobachtungsdesign

Oberservational Design

Schüler der Jahrgangsstufe 4 (N=5.200) an allgemeinbildenden Schulen (N=246); Klassen (N=246); Lehrkräfte (N=373)

Students in grade 4 (N=5,200) at General Education Schools (N=246); Classes (N=246); Teachers (N=373)

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Geschichtete Klumpenauswahl; Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige Zufallsauswahl

Probability Sample: Stratified Cluster Sample; Probability Sample: Multistage Sample

Publikationsort: Berlin

Publication Place: Berlin

Erhebungseinheiten: Eltern; Lehrkräfte; Schulleitung; Schüler###

Survey Unit: Parents; Teachers; Principals; Students###

Availability Type: Delivery

Beantragung nötig: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

application required: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/fdz/Datenzugang/SUF-Antrag/FormularSUFs

Identifier
DOI https://doi.org/10.5159/iqb_timss2007_v1
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_timss_2011_v1
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_timss_2015_v2
Related Identifier IsContinuedBy https://doi.org/10.5159/iqb_timss_2019_v3
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.08.001
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.3278/6001820fw
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000338
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.3278/6001820ew
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/978-3-531-94339-8
Related Identifier IsDocumentedBy https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-156654
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.5159/iqb_timss2007_v1
Provenance
Creator Bos, Wilfried; Bonsen, Martin; Baumert, Jürgen; Prenzel, Manfred; Selter, Christoph; Walther, Gerd; Technische Universität Dortmund
Publisher IQB - Institute for Educational Quality Improvement
Contributor Forschungsdatenzentrum (FDZ) Am Institut Zur Qualitätsentwicklung Im Bildungswesen (IQB) / Research Data Centre (FDZ) At The Institute For Educational Quality Improvement (IQB)
Publication Year 2013
Rights Creative Commons Zero v1.0 Universal; Alle veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).; All metadata are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.de).
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage deutschlandweit; Baden-Württemberg; Bayern; Berlin; Brandenburg; Bremen; Hamburg; Hessen; Mecklenburg-Vorpommern; Niedersachsen; Nordrhein-Westfalen; Rheinland-Pfalz; Saarland; Sachsen; Sachsen-Anhalt; Schleswig-Holstein; Thüringen