Struktur der Berufsschule (Lehrer in Bayern, Hessen, Nordrhein-Westfalen) Structure of Vocational School (Teachers in Bavaria, Hesse, North Rhine-Westphalia)

DOI

Sozialisationsziele der Berufsschule aus der Sicht der Sozialkundelehrer. Themen: Beurteilung des dualen Systems der Berufsausbildung; Mängel der betrieblichen Ausbildung und in der Koordination der dualen Berufsausbildung; Erziehungsziele der Berufsschule (Skala) Angaben über die Ausführlichkeit, mit der bestimmte Themen im Sozialkundeunterricht behandelt werden; präferierte Unterrichtsfächer; Einstellung zur Schuleund zum Unterricht sowie Reformbereitschaft (Skalen); Verhalten im Falle eines Schulstreiks oder ähnlichen Protestaktionen; Beurteilung der Schülermitverwaltung; Einschätzung der Funktionen des Klassensprechers;Fächer mit dem geringsten Unterrichtserfolg; Berufszufriedenheit und Tätigkeitsschwerpunkte; verwendetes Lehrbuch; Bedeutung des Lehrbuchs im Unterricht; empfundene Einengung durch Richtlinien des Kultusministeriums; Einfluß der IHK auf Unterrichtsinhalte; empfundener Zwang veralteten Lehrstoff zu unterrichten; Erfolgskriterien für den Sozialkundeunterricht; Lesen von Fachzeitschriften; Berufsausbildung und Teilnahme an Betriebspraktika; soziale Herkunft; Mitgliedschaft in einem Berufsverband oder einer Gewerkschaft; Parteipräferenz. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienstand; Schulbildung; Berufsausbildung; Beruf.

Socialization goals of the vocational school from the view of social studies teachers. Topics: Judgement on the dual system of vocational training; deficiencies in company training and in coordination of dual vocational training; educational goals of the vocational school (scale); information on degree of detail with which certain topics in social studies instruction are handled; preferred subjects; attitude to school and instruction as well as readiness for reform (scales); conduct in case of a school strike or similar protest actions; judgement on thestudent council; assessment of functions of class spokesman; subjects with least instruction success; occupational satisfaction and main focus areas of activity; text book used; significance of text book in instruction; perceived restriction by the guidelines of the Ministry of Education; influence of the chamber of commerce on instructioncontents; perceived obligation to teach old subject matter; success criteria for social studies instruction; reading of technical journals; vocational training and participation in company practical training; social origins; membership in a professional organization or a trade union; party preference. Demography: age; sex; marital status; school education; vocational training; occupation.

Self-administered questionnaire: Paper

Postalische Befragung

Mail survey

Sozialkundelehrer an Berufs- und landwirtschaftlichen Schulen

Social studies teachers at all vocational schools of these states and every 4th agricultural vocational school in Bavaria.

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Systematische Zufallsauswahl; Auswahlverfahren Kommentar: Auswahl von je 2 Sozialkundelehrern an allen Berufsschulen dieser Länder und jeder 4. landwirtschaftlichen Berufsschule in Bayern.

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.0817
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.0817
Provenance
Creator Lehrstuhl Pädagogik II, Universität Regensburg
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Lehrstuhl Paedagogik II, Universitaet Regensburg; GESIS
Publication Year 1975
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Bavaria; Hesse; North Rhine-Westphalia