Panel der Hochschule der Künste Berlin 1975 - 1995 Panel of the University of the Arts in Berlin 1975 - 1995
Soziokultureller Wertewandel. Konsumverhalten undMedienrezeptionsverhalten. Kommunikative Wirkungsforschung. Lebensstil. Themen: Der Datensatz enthält 51 Befragungswellen. Juni 1975: Unbewohnbarkeit der Erde durch menschliche Eingriffe; politische Ziele;Zufriedenheit mit Schul- und Berufsausbildung; Rauchen;Autoverkehrseinschränkung; Atomkraft; Chancengleichheit bei derBerufsausbildung. August 1975: Neue Partnerschaft in der Ehe; dringendster persönlicherWunsch; Demokratieeinschränkung; politische Reformen versus Bewahrung;Bedarf und Umweltrisiko bei der Kernkraft; Unterhaltung im Fernsehen;Bildungspolitik; Mediennutzung Fernsehen. November 1975: Politische Zuversicht; Aufgabenverteilung im Haushalt;Umweltschutz als persönliche Aufgabe oder Staatsaufgabe; Mediennutzung;Zeitung und Fernsehen. Februar 1976: Ökonomische Zuversicht; persönliche ökonomische Lage;Lebensziele; persönliche und gesamtgesellschaftliche Werte; politischeEinstellung; Parteipräferenz; Chancengleichheit bei derBerufsausbildung; Zweck eines Studiums; Mediennutzung Rundfunk undWerbefunk. Mai 1976: Politische Erwartungen im Hinblick auf die Bundestagswahl;Einstellung zum Leistungsprinzip; Wissen über die Inflationsrate;Urlaubsreisen; ökonomische Zuversicht. August 1976: Zufriedenheit mit der persönlichen Lage; dringendsterpersönlicher Wunsch; Politikinteresse; Beurteilung der Bundesregierung;Kunstinteresse; Freizeitverhalten; Einstellung zum Rauchen; Einstellungzur Wahlwerbung und Parteipräferenz; ökonomische Zuversicht. November 1976: Interesse an Mode und Kleidung; wichtigste Aufgabe desKünstlers; politische Reformen versus Bewahrung; Einstellung zurWirtschaft; Mediennutzung Zeitschriften; Nutzung kulturellerEinrichtungen; Autobesitz und Autonutzung; Einstellung zumFreiheitsbegriff; Kunst und Politik. Februar 1977: Persönliche ökonomische Lage und Einkommensentwicklung;politisches Wissen über die Weimarer Republik; Kunstinteresse undBildwirkung (Vorlagentest); Einschätzung des Bedarfs an Kernkraft. Juni 1977: Einstellung zum ARD-Fernsehen; Mediennutzung Zeitung;Wirkungstest zweier Werbetexte; Bekämpfung der Arbeitslosigkeit;Einstellung zur Werbung (Skala). September 1977: Telefonbesitz; Telefonnutzung; Einstellung zumTelefon; Getränkekonsum; Einstellung zu Museen; Museumsbesuch;Genußmittelkonsum; Bier; persönliche Selbsteinschätzung. Dezember 1977: Allgemeine Zuversicht; dringendster persönlicherWunsch; Autobesitz; umweltfreundlicher PKW; Einstellung zumDrogenkonsum und zum alkoholfreien Bier. Februar 1978: Politische und ökonomische Zuversicht; persönlicheökonomische Lage; Einstellung zu Urlaubsreisen; Konsumverhaltenverschiedener Getränke; Rolle der Frau; Leseverhalten (Vorlagetext). Juni 1978: Vergleich zweier Stereokompaktanlagen nach Bildvorlagen;Kauf und Nutzung von Stereoanlagen; Vergleich der vier UrlaubsgebieteElsaß, Allgäu, Schweiz und Schwarzwald; Fußballweltmeisterschaft. November 1978: Persönliche Zuversicht für 1978; dringendsterpersönlicher Wunsch; Mediennutzung Zeitung, Zeitschrift, TV undRundfunk; Überzeugungstest von drei Anzeigen; Autobesitz; Autonutzung;Straßenverkehrseinschränkung; Kinder im Straßenverkehr;Entwicklungshilfe; Zukunftsbild gleichberechtigte Rollenverteilung imHaushalt; Demokratieeinschätzung. Februar 1979: Politikinteresse; Aufgabenverteilung im Haushalt;Einstellung zur Wirtschaft und zum Freiheitsbegriff; politischeReformen versus Bewahrung; Partnerschaft in der Ehe; Telefonbesitz;Telefonnutzung; Einstellung zum Telefon; persönliche ökonomische Lage;Interesse an Museen und Kunstausstellungen. September 1979: Menschliche Eingriffe machen die Erde unbewohnbar;Umweltschutz als persönliche Aufgabe oder Staatsaufgabe;Kunstinteresse; Kunst und Politik; wichtigste Aufgabe des Künstlers;Einstellung zum Leistungsprinzip; geschichtliches Wissen und politischeEinstellung zu Preußen; Chancengleichheit bei der Berufsausbildung;Mediennutzung Zeitschriften; Nutzung kultureller Einrichtungen;persönlicher Kleidungsstil; Genußmittelkonsum und Getränkekonsum;Besitz technischer Güter. Dezember 1979: Allgemeine Zuversicht; dringendster persönlicherWunsch; persönliche ökonomische Lage; Mediennutzung Rundfunk undWerbefunk; Einstellung zur Werbung (Skala); Zweck eines Studiums;Arbeitslosigkeitsbekämpfung; Rauchen; Parteipräferenz; Autobesitz undAutonutzung; Freizeitverhalten speziell im Urlaub. Februar 1980: Politische und ökonomische Zuversicht; Bedarf undUmweltrisiko von Kernkraft; Wissen über Kunstwerke und Künstler;Wahrscheinlichkeit eines Dritten Weltkrieges;Verständigungsbereitschaft Ost-West; Einstellung zum Rauchen;Einstellung zur Entwicklungshilfe; Mediennutzung Fernsehen undRundfunk; preußische Geschichte. Juni 1980: Fleischkonsum; Verbrauch kosmetischer Artikel; Einstellungzu Sanierungsvorhaben. September 1980: Staatsbegriff; Mediennutzung; Freizeitverhalten;Zukunftsbild einer gleichberechtigten Rollenverteilung im Haushalt;Wirkungstest verschiedener Texte des 19. Jahrhunderts;Postmaterialismus; Demokratieeinschränkung; Wissen über Kunstwerke undKünstler; Autobesitz und Autonutzung; Autoverkehrseinschränkung; Kinderim Straßenverkehr; politische Einstellungen; Spenden. Dezember 1980: Allgemeine Zuversicht; dringendster persönlicherWunsch; persönliche ökonomische Lage; Vorstellung von Urlaubsreisen undUrlaubsländern; Menschenbild; Einstellung zu Entwicklungshilfe undBehinderten; Wirkungstest zweier Texte des 19. Jahrhunderts; Reisennach West-Berlin. Februar 1981: Benutzung öffentlicher Verkehrsmittel; Autobesitz;Autonutzung; Einstellung zum öffentlichen Nahverkehr, zum Umweltschutzund Wohnen; Parteipräferenz. Mai 1981: Menschliche Eingriffe machen die Erde unbewohnbar;Kunstinteresse; Kunst und Politik; Rolle des Künstlers; Einstellung zumLeistungsprinzip; Wirkungstest von Märchen des 19. Jahrhunderts;Chancengleichheit bei der Berufsausbildung; MediennutzungZeitschriften; Besitz technischer Geräte und moderner Bilder;Autoverkehrseinschränkung; Einstellung zur Werbung (Skala);Genußmittelkonsum; Politikinteresse. November 1981: Zweck eines Studiums; Einstellung zum Rauchen;Zufriedenheit mit der persönlichen Lage; Freizeitverhalten; Einstellungzur Wirtschaft und zum Freiheitsbegriff; politische Reformen versusBewahrung; neue Partnerschaft in der Ehe; Einstellung zurEntwicklungshilfe und zu politischen Werten; Genußmittelkonsum;Mediennutzung Fernsehen, Rundfunk und Anzeigenblätter; Bedarf undUmweltrisiko der Kernkraft. Februar 1982: Allgemeine Zuversicht; dringendster persönlicher Wunsch;persönliche ökonomische Lage; Kinder im Straßenverkehr; Staatsbegriff;Mediennutzung und Freizeitverhalten; Zukunftsbild einergleichberechtigten Rollenverteilung im Haushalt; Markenartikelkonsum;Menschenbild; Einstellung zu Behinderten und zum Werbefernsehen;Einstellung zur Rüstung und Bundeswehr. April 1982: Arbeitslosigkeitsbekämpfung; Aufgabenverteilung imHaushalt; politische und ökonomische Zuversicht; Postmaterialismus;Spenden; politische Wertorientierung; Mediennutzung Rundfunk undWerbefunk; Nutzung kultureller Einrichtungen; Demokratieeinschränkung. September 1982: Wahrscheinlichkeit eines Dritten Weltkrieges;Verständigungsbereitschaft zwischen Ost und West; MediennutzungZeitung, Zeitschrift und Bücher; Umweltschutz als persönliche Aufgabeoder Staatsaufgabe; Autobesitz und Autonutzung;Autoverkehrseinschränkung; Einstellung zu Jugendlichen, Büchern,Zeitschriften und Kriminalität; Wirkungstest zweier Texte zum ThemaAufrüstung und Arbeitslosigkeit. Dezember 1982: Allgemeine Zuversicht; dringendster persönlicherWunsch; persönliche ökonomische Lage; Wirkungsexperiment Kunst undPropaganda des Dritten Reichs; Einstellung zur Rüstung; Kriegsgefahr;Nationalbewußtsein; politische Werte; Einstellung zur Abrüstung; Rolledes Künstlers; Kunst und Politik; Freizeitverhalten; Einstellung zumLeistungsprinzip; Autobesitz; Akzeptanz eines Elektroautos. Februar 1983: Politische und ökonomische Zuversicht; Zufriedenheit mitder persönlichen Lage; Rauchen; Freizeitverhalten; MediennutzungFernsehen und Rundfunk; Einstellung zu Ausländern; Kenntnis fremderLänder; Fremdsprachenkenntnisse; Bedarf und Umweltrisiko der Kernkraft;Gewerkschaften und Arbeitslosigkeit; Chancengleichheit bei derBerufsausbildung; Einstellung zu Gewerkschaften, Berlin/Alliierten,Bücher lesen; politische Reformen versus Bewahrung; neue Partnerschaftin der Ehe; Zukunftsbild einer gleichberechtigten Rollenverteilung imHaushalt. Juni 1983: Erleben der nichtmenschlichen Umwelt; Umweltbewußtsein;Wichtigkeit ausgewählter Urlaubsaktivitäten. Januar 1984: Allgemeine Zuversicht; dringendster persönlicher Wunsch;persönliche ökonomische Lage; Wirkungstest verschiedener Texte undBilder (Werbung, Waldsterben, Bücher); Mediennutzung Video, Film undFernsehen; Einstellung zum Kabelfernsehen; politische Wertorientierung;Menschenbild; Konsum von Getränken und Markenartikeln; Parteipräferenz. Juni 1984: Menschliche Eingriffe machen die Erde unbewohnbar;Kunstinteresse; Einstellung zum Leistungsprinzip;Arbeitslosigkeitsbekämpfung; Postmaterialismus; Mediennutzung Zeitung,Zeitschriften, Rundfunk und Werbefunk; Einstellung zur Werbung (Skala);Autobesitz und Autonutzung; Autoverkehrseinschränkung;Demokratieeinschränkung; Kenntnis und Bewertung von Greenpeace;Freizeitverhalten; Wohnsituation; ökologisches Bauen; Spenden;Genußmittelverbrauch; Zweck eines Studiums; politischeWertorientierung; Umweltschutz. November 1984: Allgemeine Zuversicht; dringendster persönlicherWunsch; persönliche ökonomische Lage; Besitz technischer Geräte;politische Wertorientierung; Mediennutzung Zeitung;Konsumartikelverbrauch; politisches Verhalten der Grünen im Bundestag. Juni 1985: Sonderbefragung zum Thema Fotografie. Januar 1986: Allgemeine Zuversicht; persönliche ökonomische Lage;Wahrscheinlichkeit eines Dritten Weltkrieges; Verständigungsbereitschaftzwischen Ost und West; Bedarf und Umweltrisiko von Kernkraft; Einstellung zumLeistungsprinzip; Postmaterialismus; menschliche Eingriffe machen dieErde unbewohnbar; Besitz technischer Geräte; Mediennutzung Video; Zweckeines Studiums; Autoverkehrseinschränkung; Freizeitverhalten;politische Wertorientierung; Umweltschutz; Solarenergie;Parteipräferenz; Getränkekonsum und Verbrauch von Markenartikeln. Mai 1986: Menschliche Eingriffe machen die Erde unbewohnbar; Bedarfund Umweltrisiko der Kernkraft; Mediennutzung Fernsehen, Rundfunk undVerkabelung; politische Wertorientierung; Solarenergie; Tschernobyl. Juni 1987: Politische und ökonomische Zuversicht; menschlicheEingriffe machen die Erde unbewohnbar; Bedarf und Umweltrisiko derKernkraft; Autoverkehrseinschränkung; Autobesitz und Autonutzung;Verkabelung und Einstellung zum Kabelfernsehen; Mediennutzung Fernsehenund Film; Zukunftsbild einer gleichberechtigten Rollenverteilung imHaushalt; Menschenbild; politische Wertorientierung; Einstellung zuBanken; Wahrscheinlichkeit eines Dritten Weltkrieges;Verständigungsbereitschaft zwischen Ost und West; Besitz technischerGeräte; Einstellung, Nutzung und Wissen über Geld und Banken;Einstellung zur Werbung (Skala); Postmaterialismus; umweltfreundlicheVerhaltensweisen. Juni 1988: Kunst; Wissenschaft; Politik; Vorlagentest mit´SPIEGEL´-Ausgaben zum Autoverkehr und Antisemitismus;Autoverkehrseinschränkung; wichtigste Aufgabe des Künstlers; politischeWertorientierung; Menschenbild; Aids; Banken; Zukunftsbild einergleichberechtigten Rollenverteilung im Haushalt; Auto versusöffentlichen Personennahverkehr; Parteipräferenz;Demokratieeinschränkung. Mai 1989: Politische und ökonomische Zuversicht; Wirkungstest zweierArtikel über Verkehrsentwicklung und berufstätige Mütter; politischeWertorientierung; Einstellung zur Mutterrolle und zum Autoverkehr;Wahrscheinlichkeit eines Dritten Weltkrieges;Verständigungsbereitschaft zwischen Ost und West; menschliche Eingriffemachen die Erde unbewohnbar; Zukunftsbild gleichberechtigterRollenverteilung im Haushalt; Einstellung zum Leistungsprinzip;Koalitionsfrage im Bundestag. Januar 1990: Formen der staatlichen Wiedervereinigung; MediennutzungFernsehen und Fernsehquizshows; Menschenbild; politischeWertorientierung; Einstellung zur Wiedervereinigung; Rolle vonWissenschaft und Forschung; Priorität der Staatsausgaben; MediennutzungFernsehen und Rundfunk; Wirkungstest dreier Textvorlagen. Februar 1990: Wirkungstest verschiedener Anzeigen und Texte;Wiedervereinigung; Einstellung zu Banken und zur Verkehrspolitik in derDDR; politisches Verhältnis BRD-DDR. März 1990: Wirkungstest verschiedener Anzeigen und Texte;Wiedervereinigung; Postmaterialismus; politische und ökonomischeZuversicht; Einstellung zur Verkehrspolitik in der DDR und zurWiedervereinigung; Parteipräferenz. Oktober 1990: Politische, ökonomische und persönliche Zuversicht;Unterschiede in den alten und neuen Bundesländern; politischeWertorientierung; Einstellung zur Verkehrspolitik, zurWiedervereinigung und zur Entwicklungshilfe; Zukunftsbild einergleichberechtigten Rollenverteilung im Haushalt; Bedarf undUmweltrisiko der Kernkraft; menschliche Eingriffe machen die Erdeunbewohnbar; Postmaterialismus; Arbeitslosigkeit. März 1991: Einstellung zum Golfkrieg; Freizeitverhalten; Nutzungkultureller Einrichtungen; Einstellung zur Problematik im Nahen Osten;politische Wertorientierung; Menschenbild; Einstellung zu Museen undAusstellungen; Mediennutzung Fernsehen; persönliche ökonomische Lage. Juli 1991: Friedenspolitik; Konversion; Einstellung zur Bundeswehr;Rolle von Wissenschaft und Forschung in der BRD; politischeWertorientierung; Einstellung zur Abrüstung und zurVerteidigungspolitik; Menschenbild; Frage der Altersversorgung;Arbeitslosigkeit; Test zur Raumwahrnehmung. April 1992: Zufriedenheit mit der Gesundheit, der ökonomischen Lageund dem Zustand der Umwelt; Einstellung zum ´Grünen Punkt´, zurVerpackungsproblematik, zum Golfkrieg, zur Verkehrspolitik und zurFreizeit; politische Wertorientierung; Verhältnis junger und alterMenschen; Einstellung zur Werbung (Skala); Stilpräferenz beiArmbanduhren; Lebensstil; allgemeine Wertvorstellungen; Interesse undNutzung des Völkerkundemuseums; Friedensforschung undVerteidigungsausgaben. November 1992: Politische und ökonomische Zuversicht; Vor- undNachteile der Wiedervereinigung; Postmaterialismus; MediennutzungFernsehen; Autonutzung und Vorstellungen über das Auto der Zukunft;Wissen und Einstellung zum ´Grünen Punkt´; Nutzung desRecyclingsystems; Einstellung zu Arbeit und Freizeit, zu Ausländern undzu Talkshows; Menschenbild; Familienleben; umweltfreundlicheVerhaltensweisen; Stilpräferenz bei Stühlen. Mai 1993: Mediennutzung Fernsehen; Freizeitverhalten und Nutzungkultureller Einrichtungen; Dresden und Musikfestspiele; Musikgeschmack;Einstellung zu Möbeln und Einrichtung; ´Grüner Punkt´. Dezember 1993: Politische, ökonomische und persönliche Zuversicht;ökologisches Sparen; Einstellung zu Gehörlosen; Fleischkonsum undErnährungsgewohnheiten; nichteheliche Lebensgemeinschaften. Juli 1994: Lebensstil; Bildwirkung (Test von verschiedenenFotografien); politische Wertorientierung; Einstellung zum technischenFortschritt; Computernutzung; Kenntnisse über Cyberspace und VirtuelleRealität; Kenntnis, Interesse und Vorurteile über Bulgarien. März 1995: Theaterbesuch; Interesse an Freien Theatern; Einstellung zuHanf als Nutzpflanze; Parteipräferenz; Mediennutzung Fernsehen,Zeitungen und Zeitschriften; allgemeine Lebenszufriedenheit.
Socio-cultural changes of values. Consumer habits and conduct in mediareception. Communicative effect research. Life style. Topics: the data set contains 51 survey waves.$June 1975:Uninhabitability of the Earth through human intervention; politicalgoals; satisfaction with school and vocational training; smoking;restriction of automobile traffic; nuclear power; equal opportunitiesin vocational training. August 1975: New partnership in marriage; most urgent personal desire;democracy restriction; political reforms versus preservation; need andenvironmental risk in nuclear power; entertainment on television;education policy; media usage television. November 1975: Political confidence; distribution of tasks inhousehold; environmental protection as personal task or governmenttask; media usage; newspaper and television. February 1976: Economic confidence; personal economic situation;$goalsin life; personal values and those of all of society; politicalattitude; party preference; equal opportunities in vocational training;purpose of going to college; media usage radio and commercial radio. May 1976: Political expectations in view of the Federal Parliamentelection;attitude to the achievement principle; knowledge about theinflation rate; vacation trips; economic confidence. August 1976: Satisfaction with personal situation; most urgentpersonal desire; interest in politics; judgement on the FederalGovernment; interest in art; leisure behavior; attitude to smoking;attitude to election advertising and party preference; economicconfidence. November 1976: Interest in fashion and clothing; most important taskof the artist; political reforms versus preservation; attitude to theeconomy; media usage magazines; use of cultural facilities; possessionof a car and car use; attitude to the concept of freedom; art andpolitics. February 1977: Personal economic situation and income development;political knowledge about the Weimar republic; interest in art and theeffect of pictures (presentation test); assessment of the need fornuclear power. June 1977: Attitude to ARD television; media usage newspaper; effecttest of two advertising texts; fight against unemployment; attitude toadvertising (scale). September 1977: Possession of a telephone; telephone use; attitude totelephone; beverage consumption; attitude to museums; museum trip;consumption of semi-luxury foods, tobacco and alcohol; beer; personalself-assessment. December 1977: General confidence; most urgent personal desire;possession of a car; environmentally compatible car; attitude to use ofdrugs and non-alcoholic beer. February 1978: Political and economic confidence; personal economicsituation; attitude to vacation trips; consumer conduct with differentbeverages; role of women; reading habits (presentation text); June 1978: Comparison of two stereo systems according to samplepictures; purchase and use of stereo systems; comparison of fourvacation areas Elsace, Allgaeu, Switzerland and Black Forest; worldsoccer championship. November 1978: personal confidence for 1978; most urgent personaldesire; media usage newspaper, magazine, TV and radio; persuasion testof three advertisements; possession of a car; car use; trafficrestriction; children in traffic; foreign aid; future image; equal roledistribution in household; democracy assessment. February 1979: Interest in politics; distribution of tasks inhousehold; attitude to the economy and the term freedom; politicalreforms versus preservation; partnership in marriage; possession of atelephone; telephone use; attitude to the telephone; personal economicsituation; interest in museums and art exhibitions. September 1979: Human intervention makes the Earth uninhabitable;environmental protection as personal task or government task; artinterest; art and politics; most important task of the artist; attitudeto the achievement principle; historical knowledge and politicalattitude to Prussia; equal opportunities in vocational training; mediausage magazines; use of cultural facilities; personal clothing style;use of semi-luxury foods, tobacco and alcohol and beverage consumption;possession of technical goods. December 1979: General confidence; most urgent personal desire;personal economic situation; media usage radio and radio commercials;attitude to advertising (scale); purpose of college; fightingunemployment; smoking; party preference; possession of a car and caruse; leisure behavior in particular on vacation. February 1980: Political and economic confidence; need andenvironmental risk of nuclear power; knowledge about art works andartists; probability of a third world war; readiness for agreementEast-West; attitude to smoking; attitude to foreign aid; media usagetelevision and radio; Prussian history. June 1980: Meat consumption; use of cosmetic articles; attitude toredevelopment plans. September 1980: The concept nation; media usage; leisure behavior;future image of equal role distribution in household; effect test ofvarious texts of the 19th century; postmaterialism; democracyrestriction; knowledge about art works and artists; possession of a carand car use; automobile traffic restriction; children in traffic;political attitudes; donations. December 1980: General confidence; most urgent personal desire;personal economic situation; idea of vacation trips and vacation; imageof mankind; attitude to foreign aid and the handicapped; effect test oftwo texts of the 19th century; trip to West Berlin. February 1981: Use of public transportation; possession of a car; caruse; attitude to public local traffic, environmental protection andhousing; party preference. May 1981: Human intervention makes the Earth uninhabitable; artinterest; art and politics; the role of the artist; attitude to theachievement principle; effect test of fairytales of the 19th century;equal opportunities in vocational training; media usage magazines;possession of technical equipment and modern pictures; automobiletraffic restriction; attitude to advertising (scale); use ofsemi-luxury foods, tobacco and alcohol; interest in politics. November 1981: Purpose of college; attitude to smoking; satisfactionwith personal situation; leisure behavior; attitude to the economy andthe term freedom; political reforms versus preservation; newpartnership in marriage; attitude to foreign aid and political values;use of semi-luxury foods, tobacco and alcohol; media usage television,radio and advertising flyers; need and environmental risk of nuclearpower. February 1982: General confidence; most urgent personal desire;personal economic situation; children in traffic; the concept nation;media usage and leisure behavior; future image of equal roledistribution in household; use of name-brand articles; image ofmankind; attitude to the handicapped and commercial television;attitude to armament and the Federal German Armed Forces. April 1982: Fighting unemployment; distribution of tasks in household;political and economic confidence; postmaterialism; donations;political moral orientation; media usage radio and radio commercials;use of cultural facilities; democracy restriction. September 1982: Probability of a third world war; readiness foragreement between East and West; media usage newspaper, magazine andbooks; environmental protection as personal task or government task;possession of a car and car use; automobile traffic restriction;attitude to young people, books, magazines and crime; effect test oftwo texts on the topics armament and unemployment. December 1982: General confidence; most urgent personal desire;personal economic situation; effect experiment art and propaganda ofthe Third Reich; attitude to armament; danger of war; nationalconsciousness; political values; attitude to disarmament; the role ofthe artist; art and politics; leisure behavior; attitude to theachievement principle; possession of a car; acceptance of an electriccar. February 1983: Political and economic confidence; satisfaction withpersonal situation; smoking; leisure behavior; media usage televisionand radio; attitude to foreigners; knowledge of foreign countries;knowledge of a foreign language; need and environmental risk of nuclearpower; trade unions and unemployment; equal opportunities in vocationaltraining; attitude to trade unions, Berlin/Allies, reading books;political reforms versus preservation; new partnership in marriage;future image of equal role distribution in household. June 1983: Experiencing the non-human environment; environmentalconsciousness; importance of selected vacation activities. January 1984: General confidence; most urgent personal desire;personal economic situation; effect test of various texts and pictures(advertising, forest death, books); media usage video, film andtelevision; attitude to cable television; political moral orientation;image of mankind; beverage consumption and use of name-brand articles;party preference. June 1984: Human intervention makes the Earth uninhabitable; artinterest; attitude to the achievement principle; fighting unemployment;postmaterialism; media usage newspaper, magazines, radio and radiocommercials; attitude to advertising (scale); possession of a car andcar use; automobile traffic restriction; democracy restriction;knowledge and evaluation of Greenpeace; leisure behavior; housingsituation; ecological construction; donations; use of semi-luxuryfoods, tobacco and alcohol; purpose of college; political moralorientation; environmental protection. November 1984: General confidence; most urgent personal desire;personal economic situation; possession of technical equipment;political moral orientation; media usage newspaper; use of consumerarticles; political conduct of the Greens in Federal Parliament. June1985: Special survey on the topic photography. January 1986: General confidence; personal economic situation;probability of a third world war; readiness for agreement between Eastand West; need and environmental risk of nuclear power; attitude to theachievement principle; postmaterialism; human intervention makes theEarth uninhabitable; possession of technical equipment; media usagevideo; purpose of college; automobile traffic restriction; leisurebehavior; political moral orientation; environmental protection; solarenergy; party preference; beverage consumption and use of name-brandarticles. May 1986: Human intervention makes the Earth uninhabitable; need andenvironmental risk of nuclear power; media usage television, radio andcable; political moral orientation; solar energy; Chernobyl. June 1987:Political and economic confidence; human intervention makes the Earthuninhabitable; need and environmental risk of nuclear power; automobiletraffic restriction; possession of a car and car use; cable andattitude to cable television; media usage television and film; futureimage of equal role distribution in household; image of mankind;political moral orientation; attitude to banks; probability of a thirdworld war; readiness for agreement between East and West; possession oftechnical equipment; attitude, use and knowledge about money and banks;attitude to advertising (scale); postmaterialism; environmentallycompatible behaviors. June 1988: art; science; politics; presentation test with ´SPIEGEL´editions on automobile traffic and antisemitism; automobile trafficrestriction; most important task of the artist; political moralorientation; image of mankind; AIDS; banks; future image of equal roledistribution in household; car versus public local passenger transport;party preference; democracy restriction. May 1989: Political and economic confidence; effect test of twoarticles about traffic development and working mothers; political moralorientation; attitude to the role of mothers and to automobile traffic;probability of a third world war; readiness for agreement between Eastand West; human intervention makes the Earth uninhabitable; futureimage of equal role distribution in household; attitude to theachievement principle; coalition question in Federal Parliament. January 1990: Forms of national reunification; media usage televisionand television quizshows; image of mankind; political moralorientation; attitude to reunification; role of science and research;priority of government expenditures; media usage television and radio;effect test of three text presentations. February 1990: Effect test of various advertisements and texts;reunification; attitude to banks and traffic policy in the GDR;political relationship FRG-GDR. March 1990: Effect test of various advertisements and texts;reunification; postmaterialism; political and economic confidence;attitude to traffic policy in the GDR and reunification; partypreference. October 1990: Political, economic and personal confidence; differencesin the old and new states; political moral orientation; attitude totraffic policy, reunification and foreign aid; future image of equalrole distribution in household; need and environmental risk of nuclearpower; human intervention makes the Earth uninhabitable;postmaterialism; unemployment. March 1991: Attitude to the Gulf War; leisure behavior; use ofcultural facilities; attitude to the problem in the Middle East;political moral orientation; image of mankind; attitude to museums andexhibitions; media usage television; personal economic situation. July 1991: Peace policies; conversion; attitude to the Federal GermanArmed Forces; role of science and research in the FRG; political moralorientation; attitude to disarmament and defense policy; image ofmankind; the question of provision for old age; unemployment; test onspace perception. April 1992: Satisfaction with health, economic situation and conditionof the environment; attitude to the ´Green Dot´ {recycling}, thepackaging problem, the Gulf War, traffic policy and leisure time;political moral orientation; relationship of young and old people;attitude to advertising (scale); style preference for watches; lifestyle; general moral concepts; interest in and use of museums ofethnology; peace research and defense expenditures. November 1992: Political and economic confidence; advantages anddisadvantages of reunification; postmaterialism; media usagetelevision; car use and ideas about the car of the future; knowledgeand attitude to the ´Green Dot´ {recycling}; use of the recyclingsystem; attitude to work and leisure time, to foreigners and talkshows; image of mankind; family life; environmentally compatiblebehaviors; style preference for chairs. May 1993: Media usage television; leisure behavior and use of culturalfacilities; Dresden and music festivals; taste in music; attitude tofurniture and furnishing; ´Green Dot´ {recycling}. December 1993: Political, economic and personal confidence; ecologicalsaving; attitude to the deaf; meat consumption and nutrition habits;non-marital long-term relationships. July 1994: Life style; picture effect (test of various photographs);political moral orientation; attitude to technical progress; computeruse; knowledge about Cyberspace and virtual reality; knowledge,interest and prejudices about Bulgaria. March 1995: Theater attendance; interest in free theaters; attitude tohemp as a useful plant; party preference; media usage television,newspapers and magazines; general contentment with life.
Self-administered questionnaire: Paper
Schriftliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen
Written survey with standardized questionnaire
Die deutsche Wohnbevölkerung ab 18 Jahren
The adult German residential population 18 years old and older.
Kombination aus Zufallsstichprobe und Nicht-Zufallsstichprobe; Auswahlverfahren Kommentar: Anfänglich wurden 250 Personen, ab Ende der 70er Jahre zwischen 400 und 500 Personen ausgewählt. Ab 1990 wurden auch die neuen Bundesländer einbezogen, wodurch sich die Fallzahl auf 700 erhöhte. Ein Drittel davon wurde in den neuen Bundesländern befragt. Die Auswahl geschah teils nach einem Quotenverfahren, teils nach einem Random-Verfahren und wurde in regelmäßigen Abständen (meist nach dem Schneeballverfahren) aufgefüllt.
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- vacation
Identifier | |
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DOI | https://doi.org/10.4232/1.2691 |
Metadata Access | https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.2691 |
Provenance | |
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Creator | Schreiber, Klaus; Espe, Hartmut; Koepcke, A.; Institut Für Gesellschafts- Und Wirtschaftskommunikation, Forschungsgruppe Kommunikationssoziologie An Der HDK Berlin |
Publisher | GESIS Data Archive |
Contributor | Institut Fuer Gesellschafts- Und Wirtschaftskommunikation, Forschungsgruppe Kommunikationssoziologie An Der HDK Berlin; GESIS |
Publication Year | 1995 |
Rights | Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp |
OpenAccess | true |
Representation | |
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Language | German |
Resource Type | Dataset |
Version | 1.0.0 |
Discipline | Social Sciences |
Spatial Coverage | Germany |