Reiseanalyse 1975 Reiseanalyse (Travel Survey Germany) 1975

DOI

Urlaubs- und Reiseverhalten der westdeutschen Bevölkerung im Jahre 1975sowie Urlaubspläne für die nächste Saison. Themen: Reisehäufigkeit und Regelmäßigkeit der Urlaubsreisen;Reiseziele im In- und Ausland; Reisezieltreue; Gründe für die Wahl desUrlaubsgebietes; bevorzugte Landschaftsformen; Reisemotive undUrlaubserwartungen; Reiseform und neue Urlaubsformen; Reiseinformation;Zeitpunkt der Reiseentscheidung; Reisevorbereitung; Informationswert vonZeitschriften und Zeitungen für die Reiseplanung; Reiseorganisation;Reiseberatung und Reisebüronutzung; Reiseausgaben; Reisezeitpunkt undReisedauer; benutztes Verkehrsmittel für die Urlaubsreise; Zufriedenheitmit der Reiseunterkunft; Bedeutung der Unterkunft für den Urlaub;bevorzugte Unterkunftsarten; Verpflegungsgewohnheiten im Urlaub;Zufriedenheit mit der Verpflegung; Einstellung zu Verpflegungsformen;Aktivitäten am Urlaubsort; Bedeutung der Urlaubsbeschäftigungen;Reisezufriedenheit; Intensität und Zeitpunkt der Winterurlaubsreisen;Häufigkeit und Ziele von Kurzurlaubsreisen; Kurzurlaubsreisen alsStädtereisen; benutztes Verkehrsmittel, Zeitpunkt und Organisation vonKurzurlaubsreisen; Reiseabsichten und Reiseziel für einen Urlaub imkommenden Jahr; voraussichtlich benutztes Reiseverkehrsmittel; Gründegegen einen Urlaub im kommenden Jahr; Einschätzung der allgemeinenwirtschaftlichen Entwicklung und der persönlichen wirtschaftlichen Lage;Urlaubsanspruch und Urlaubsnahme; Hinderungsgründe für einen Urlaub. Schwerpunkte dieser Befragung waren: Urlaubsunterkünfte;Reisebüronutzung; Reisebüroimage und Kurzurlaubsreisen. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienstand; Konfession;Schulbildung; Beruf; Berufstätigkeit; Haushaltseinkommen;Haushaltsgröße; Haushaltszusammensetzung; Haushaltungsvorstand. Zusätzlich verkodet wurde: Ortskennziffer.

Vacation and travel habits of the West German population in 1975 aswell as vacation plans for the next season. Topics: Travel frequency and regularity of vacation trips;destinations at home and abroad; same destination each year; reasonsfor selection of vacation area; preferred forms of countryside; travelmotives and vacation expectations; form of travel and new vacationforms; travel information; time of travel decision; trip preparation;information value of magazines and newspapers for trip planning; triporganization; trip advice and use of travel agency; trip expenditures;time of trip and duration of trip; means of transport used for thevacation trip; satisfaction with travel accomodations; significance ofaccomodations for vacation; preferred types of accomodation; mealhabits on vacation; satisfaction with meals; attitude to forms ofmeals; activities at place of vacation; significance of vacationoccupations; trip satisfaction; intensity and time of winter vacationtravels; frequency and destinations of short vacation trips; shortvacation trips as city trips; means of transport used, point in timeand organization of short vacation trips; travel intents anddestination for a vacation in the coming year; probable means of travelused; reasons against a vacation in the coming year; assessment of thegeneral economic development and personal economic situation; right tovacation and taking vacation; obstacles to a vacation. Main focus areas of this survey were: vacation accomodations; use oftravel agency; travel agency image and short vacation trips. Demography: age; sex; marital status; religious denomination; schooleducation; occupation; employment; household income; size of household;composition of household; head of household. Also encoded was: city code.

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Oral survey with standardized questionnaire

Alter: 15 Jahre und älter

Persons 15 years old and older

Auswahlverfahren Kommentar: Mehrstufig geschichtete Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.0832
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.0832
Provenance
Creator Studienkreis Für Tourismus, Starnberg
Publisher GESIS Data Archive
Contributor MARPLAN, Offenbach
Publication Year 1981
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany - FRG incl. West Berlin