Meinungsbildner 1993 Opinion Makers 1993

DOI

Einstellungen von Eliten und meinungsbildenden Personen zuwirtschaftspolitischen Fragen. Themen: Wichtigste Aufgaben von Großunternehmen; vermuteteEntwicklung des Dollarkurses bis Ende 1993 und derWachstumsrate des Bruttosozialprodukts im Jahr 1993;Inflationserwartung für das Jahr 1993; erwarteteArbeitslosenzahl; präferierte Maßnahmen zur Bekämpfung derArbeitslosigkeit; Beurteilung der Wichtigkeit einereuropäischen Kooperation in ausgewählten Bereichen;kompetenteste Politiker in ausgewählten Sachgebieten;Print-Mediennutzung; Beurteilung von deutschen Produkten iminternationalen Wettbewerb (Skala); Auswirkungen desEG-Binnenmarktes auf ausgewählte Branchen in der BRD; Prognosefür die Bundestagswahl; Auswirkung einer rot-grünen Koalitionauf die Wirtschaft; Parteipräferenz; präferierte Maßnahmen füreine flexiblere Regelung der Arbeitszeit; Branchenzugehörigkeitund persönliches Interesse an Branchen; Wichtigkeitverschiedener Eigenschaften für Unternehmen. Demographie: Alter; Geschlecht; Bundesland; Zusätzlich verkodet wurde die Position und das Aufgabengebietdes Befragten.

Attitudes of elites and persons influencing opinion on questions ofeconomic policy. Topics: most important tasks of large concerns;expected development of the Dollar exchange rate to the end 1993 andthe growth rate of the gross national product in 1993; inflationexpectation for 1993; expected unemployment figures; preferred measuresto combat unemployment; judgement on the importance of Europeancooperation in selected areas; most able politicians in selectedsubject areas; print media usage; judgement on German products ininternational competition (scale); effects of the EC domestic market onselected areas of business in the FRG; prediction for the FederalParliament election; effect of a red-green coalition on the economy;party preference; preferred measures for a flexible arrangement ofworking hours; area of business affiliation and personal interest inareas of business; importance of various characteristics for companies.Also encoded was position and area of responsibility of respondent.

Schriftliche und mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Written and oral survey with standardized questionnaire

Meinungsbildende Personen in wirtschaftspolitisch relevanten Bereichen. Als Zielgruppen für die Befragung waren definiert worden: Politiker, leitende Beamte, Gewerkschaftler, Journalisten, Manager und Bankiers.

Persons influencing opinion in areas relevant to economic policy. Defined as target groups for the survey were: politicians, senior officials, trade unionists, journalists, managers and bankers.

Auswahlverfahren Kommentar: Geschichtete Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.2422
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.2422
Provenance
Creator MARPLAN, Offenbach
Publisher GESIS Data Archive
Contributor MARPLAN, Offenbach
Publication Year 1994
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OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany