IQB Ländervergleich Sprachen 2008/2009 (IQB-LV 2008-9) National Assessment Study / language skills 2008/2009 (IQB-LV 2008-9) IQB-LV 2008-9

DOI

Der IQB Ländervergleich Sprachen 2008/2009 ist eine im Auftrag der Kultusministerkonferenz (KMK) der Bundesrepublik Deutschland bundesweit durchgeführte Studie. Sie erfasste die sprachlichen Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern der 9. Jahrgangsstufen unterschiedlicher Schulformen in den Fächern Deutsch, Englisch und Französisch. Die Erhebungen zum Ländervergleich fanden in den Jahren 2008 (Französisch) und 2009 (Deutsch und Englisch) mit auf Länderebene repräsentativen Stichproben von über 39.000 Schülerinnen und Schülern statt. Es wurden Kompetenzwerte im Fach Deutsch in den Bereichen Zuhören, Lesen und Rechtschreiben sowie in der ersten Fremdsprache (Englisch, Französisch) in den Bereichen Hörverstehen und Leseverstehen erhoben. Darüber hinaus dienten Fragebögen der Erfassung der sozioökonomischen, ethnischen und familiären Lebensbedingungen der Schülerinnen und Schüler.

The IQB Ländervergleich 2008/2009 (National Assessment Study 2008/2009) is a nationwide study commissioned by the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Länder (KMK) in the Federal Republic of Germany. It assessed the language skills of 9th grade students from different school types, covering the subjects German, English, and French. Data were collected in 2008 (French) and 2009 (German and English), using representative samples from the German Länder amounting to a total of more than 39.000 students. Competence values were collected in the domains of listening comprehension, reading comprehension and spelling in German as well as in the domains of listening comprehension and reading comprehension in the students' first foreign language (English or French, respectively). Furthermore, questionnaires were used to gather data on students’ socio-economic, ethnic and familial background.

Self-administered questionnaire: Paper

Educational measurements and tests

Schülerfragebogen, Skalendokumentation: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/studies/IQB-LV_2008-9/CodebookDE_SFB.pdf und https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/studies/IQB-LV_2008-9/CodebookFrz_SFB.pdf Lehrerfragebögen, Skalendokumentation: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/studies/IQB-LV_2008-9/CodebookDE_LFB.pdf und https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/studies/IQB-LV_2008-9/CodebookFrz_LFB.pdf

student questionnaire, Documentation: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/studies/IQB-LV_2008-9/CodebookDE_SFB.pdf und https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/studies/IQB-LV_2008-9/CodebookFrz_SFB.pdf teacher questionnaire, Documentation: https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/studies/IQB-LV_2008-9/CodebookFrz_LFB.pdf und https://www.iqb.hu-berlin.de/fdz/studies/IQB-LV_2008-9/CodebookDE_LFB.pdf

SchülerInnen der Jahrgangsstufe 9

ninth graders

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Geschichtete Klumpenauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.5159/iqb_lv_2008_v1
Related Identifier IsPreviousVersionOf https://doi.org/10.5159/iqb_lv_2008_v2
Related Identifier IsDocumentedBy https://www.iqb.hu-berlin.de/laendervergleich/LV08_09/LV_ZF_0809c.pdf
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.5159/iqb_lv_2008_v1
Provenance
Creator Köller, Olaf; Knigge, Michel; Tesch, Bernd
Publisher IQB - Institute for Educational Quality Improvement
Publication Year 2011
Rights Creative Commons Zero v1.0 Universal
OpenAccess true
Representation
Resource Type Dataset
Version 1
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany - nationwide