Einstellung zur Einführung des Euro in den Euro-Teilnehmerländern.
Themen: Eigene Informiertheit über die Euroeinführung; Bekanntheit der Länder der Eurozone; Kenntnis des Zeitpunktes der Einführung des Euros im eigenen Land und in den restlichen Ländern; Kenntnis der Möglichkeiten des Gebrauches der alten Währung im eigenen Land und in den Ländern der Eurozone; Kenntnis über die direkte Verwendbarkeit des neuen Geldes vom Tag der Auslieferung an; Wahrnehmung von Preisauszeichnungen in Euro im Ausland, im Internet, in Zeitungen, in Magazinen in Katalogen und Geschäftsunterlagen; Einschätzung der Unannehmlichkeiten für die Bürger durch die Euroeinführung; Erwartung von Preis-Betrügereien durch die Euroumstellung; erwartete Euroeinführung im eigenen Land; Einschätzung der Erleichterung von internationalen Preisvergleichen durch den Euro; Einschätzung der Entwicklung des Euros zu einer internationalen Währung, ähnlich dem US-Dollar; Erwartung eines wirtschaftlichen Wachstums durch den Euro in den Euroländern; Erwartung einer Angleichung der Euroländer; Einschätzung der Entstehung neuer Jobs durch die Euroeinführung in den Euroländern; erwartete Erleichterung des Einkaufens in anderen Euroländern; Reiseserleichterung in der EU; Erwartung der Preisstabilisierung durch den Euro in der Eurozone; Beurteilung der Vorteilhaftigkeit der Euroeinführung; Sorge um den Wert des Euros im Verhältnis zum US-Dollar; Kenntnis des Umrechnungskurses in die alte nationale Währung; erwartete Steigerung des Zugehörigkeitsgefühls zu Europa durch den Euro.
Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; Parteipräferenz (Sonntagsfrage); Urbanisierungsgrad.
Attitude towards the introduction of the Euro in participating countries.
Topics: One’s state of information on the introduction of the Euro; knowledge of the countries in the Euro zone; knowledge of the point in time of introduction in one’s own country and in the other countries; knowledge on possible use of old currency in one’s own country and other countries of the Euro zone; knowledge on the direct usability of the new money from the day of introduction; perception of pricing in Euros used abroad, on the internet, in newspapers, magazines, catalogues and business documents; assessment of inconvenience caused to citizens by the introduction of the Euro; expectation of price-fraud due to adaptation to the Euro; expected introduction of the Euro in one’s own country; assessment of the relief from international price comparisons due to introduction of the Euro; assessment of the development of the Euro to an international currency, similar to the U.S. dollar; expectation of economic growth in Euro-countries due to the introduction of the Euro; expectation of an approximation of the Euro-countries; assessment of the emergence of new jobs due to introduction of the Euro in Euro-countries; elimination of exchange rated due to the Euro; simplified travelling within the EU; expectation of price stabilisation due to the Euro in the Euro zone; evaluation of the advantages caused by the introduction of the Euro; concerns about the value of the Euro in proportion to the U.S. dollar; knowledge of the conversion rate into the old national currency; expected increase in the sense of belonging to Europe due to the Euro.
Demography: Sex; age; age when finished full time education; professional position; party preference; region; degree of urbanisation.
Telephone interview
Bevölkerung im Alter von 15 Jahren und älter
Persons aged 15 and over in the three EU-countries without Euro-currency
Wahrscheinlichkeitsauswahl