Lebensbedingungen und Lebensweise von Schülern aus der Sicht von Lehrern 1989 Living Conditions and Way of Life of Schoolchildren from the View of Teachers 1989

DOI

Wertvorstellungen, Freizeitverhalten, Schulleistungen,Gemeinschaftsbeziehungen in der Schulklasse und familialeVerhältnisse. Themen: Verhältnis der Schüler untereinander; Schulleistungen,Eigenschaften und Einstellungen des tonangebenden Schülers;kontaktarme Schüler; Bedeutung der FDJ-Leitung; Möglichkeiten zurMitgestaltung der Schüler am Schulleben; Probleme, mit denen sichdie Schüler an den Lehrer wenden; Auftreten vonDisziplinschwierigkeiten; Zusammenarbeit von betreffendenSchülern, FDJ-Leitung, Elternaktiv, Eltern der betreffendenSchüler, Direktor, Fachlehrer, staatliche Dienststellen beiDisziplinschwierigkeiten; Anhänger informeller Gruppen unter denSchülern; Empfehlungen für Freizeitgestaltung; Möglichkeiten fürgemeinsame Freizeitgestaltung; Beziehungen im Schüler- undPädagogenkollektiv; Verhalten der Schüler im Kollektiv;Charaktereigenschaften von Jugendlichen; Existenzunterschiedlicher Meinungsäußerungen und Verhaltensweisen in derSchule und zu Hause; aktuell-politische Fragen der Schüler;Zukunftserwartungen; Zufriedenheit mit dem Lehrerberuf; Freudenund Kummer im Lehrerberuf; Dauer der Tätigkeit als Lehrer.

Value orientations, leisure habits, school achievements, common relations in school class and family relations. Topics: Relationship of schoolchildren among themselves; school achievements, characteristics and attitudes of schoolchild with the most influence; schoolchildren with few contacts; significance of FDJ leadership; possibilities for the schoolchildren to take part in structuring school life; problems with which the schoolchildren turn to the teacher; occurrence of discipline difficulties; cooperation of the involved schoolchildren, FDJ leadership, parent work team, parents of the involved schoolchildren, principal, subject teacher, government departments in discipline difficulties; followers of informal groups among the schoolchildren; recommendations for organization of leisure time; opportunities for common organization of leisure time; relations in the schoolchildren and educationalist collective; conduct of the schoolchildren in the collective; character traits of young people; existence of different expressions of opinion and behaviors in school and at home; current political questions of the schoolchildren; future expectations; satisfaction with the occupation as teacher; pleasure and concern in the teaching profession; length of occupation as teacher.

Face-to-face interview: PAPI

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Oral survey with standardized questionnaire

Klassenlehrer der befragten Schüler der 9. Klassen.

Sample of home-room teachers of the 9th grade schoolchildren interviewed.

Auswahlverfahren Kommentar:

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6472
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.6472
Provenance
Creator Abteilung Bildungssoziologie An Der Akademie Der Pädagogischen Wissenschaften, Berlin
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Abteilung Bildungssoziologie An Der Akademie Der Paedagogischen Wissenschaften, Berlin; GESIS
Publication Year 1990
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage German Democratic Republic (1949-1990) - GDR: Berlin (municipal district Prenzlauer Berg) and Arnstadt