Wertvorstellungen, Freizeitverhalten, Schulleistungen,Gemeinschaftsbeziehungen in der Schulklasse und familialeVerhältnisse.
Themen: Verhältnis der Schüler untereinander; Schulleistungen,Eigenschaften und Einstellungen des tonangebenden Schülers;kontaktarme Schüler; Bedeutung der FDJ-Leitung; Möglichkeiten zurMitgestaltung der Schüler am Schulleben; Probleme, mit denen sichdie Schüler an den Lehrer wenden; Auftreten vonDisziplinschwierigkeiten; Zusammenarbeit von betreffendenSchülern, FDJ-Leitung, Elternaktiv, Eltern der betreffendenSchüler, Direktor, Fachlehrer, staatliche Dienststellen beiDisziplinschwierigkeiten; Anhänger informeller Gruppen unter denSchülern; Empfehlungen für Freizeitgestaltung; Möglichkeiten fürgemeinsame Freizeitgestaltung; Beziehungen im Schüler- undPädagogenkollektiv; Verhalten der Schüler im Kollektiv;Charaktereigenschaften von Jugendlichen; Existenzunterschiedlicher Meinungsäußerungen und Verhaltensweisen in derSchule und zu Hause; aktuell-politische Fragen der Schüler;Zukunftserwartungen; Zufriedenheit mit dem Lehrerberuf; Freudenund Kummer im Lehrerberuf; Dauer der Tätigkeit als Lehrer.
Value orientations, leisure habits, school achievements, common relations in school class and family relations. Topics: Relationship of schoolchildren among themselves; school achievements, characteristics and attitudes of schoolchild with the most influence; schoolchildren with few contacts; significance of FDJ leadership; possibilities for the schoolchildren to take part in structuring school life; problems with which the schoolchildren turn to the teacher; occurrence of discipline difficulties; cooperation of the involved schoolchildren, FDJ leadership, parent work team, parents of the involved schoolchildren, principal, subject teacher, government departments in discipline difficulties; followers of informal groups among the schoolchildren; recommendations for organization of leisure time; opportunities for common organization of leisure time; relations in the schoolchildren and educationalist collective; conduct of the schoolchildren in the collective; character traits of young people; existence of different expressions of opinion and behaviors in school and at home; current political questions of the schoolchildren; future expectations; satisfaction with the occupation as teacher; pleasure and concern in the teaching profession; length of occupation as teacher.
Face-to-face interview: PAPI
Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen
Oral survey with standardized questionnaire
Klassenlehrer der befragten Schüler der 9. Klassen.
Sample of home-room teachers of the 9th grade schoolchildren interviewed.
Auswahlverfahren Kommentar: