Flash Eurobarometer 244 (Consumer Protection and Consumer Rights in Estonia, Latvia and Lithuania; Special Target Survey, wave 1)

DOI

Verbraucherschutz und Verbraucherrechte in Estland, Lettland und Litauen.

Themen: Kaufgewohnheiten bei Computern, Pauschalreisen, Charterflügen, Internetkäufen, Mobiltelefon und Übernahme eines Konsumentenkredits in den letzten zwei Jahren; erfahrene Probleme bei Käufen und eigene Reaktion darauf; eigene Erfahrung mit irreführender Werbung oder unfairer Behandlung als Konsument; Selbsteinschätzung der Kenntnisse über Verbraucherrechte und Informationsinteresse in den Bereichen Haushaltswaren, Kredite, Pauschalreisen, Flugreisen, Internetkäufe, Telefonrechnung und bei irreführender Werbung; präferierter Ratgeber in Sachen Verbraucherechte; Bekanntheitsgrad von Verbraucherschutzorganisationen (gestützte und ungestützte Fragestellungen); eigene Kontaktaufnahme mit diesen Organisationen und Bitte um Rat, Zufriedenheit mit dem Beratungsergebnis; Vertrauen in diese Organisationen; Bereitschaft zu einer Mitgliedschaft in einer unabhängigen Verbraucherschutzorganisation; Bereitschaft zur Zahlung eines bestimmten Mitgliedsbeitrags; Bereitschaft zur Mitgliedschaft unter der Voraussetzung steuerlicher Absetzbarkeit als Spende; Rezeption von Werbebotschaften oder Artikeln in der jüngsten Vergangenheit, die sich auf Verbraucherrechte beziehen; Themenschwerpunkt in diesen Beiträgen; Vergleich der Konsumentenrechte im eigenen Land mit denen im übrigen Europa; Berücksichtigung der Verbraucherschutzrechte durch Verkäufer und Dienstleister im Lande im Vergleich zu anderen EU-Ländern; Beurteilung des Justizsystems im Lande hinsichtlich einer effizienten Bestrafung von Unternehmen, die Verbraucherrechte missachten. Demographie: Geschlecht; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Urbanisierungsgrad. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Interviewer-ID; Interviewsprache; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Region; Gewichtungsfaktor.

Consumer rights in Estonia, Latvia, and Lithuania.

Topics: purchase of the following goods or services over the past two years: electronic or household appliance, package holiday, airline ticket, purchase via the internet or teleshopping, mobile phone company services, consumer credit; problems over the past two years with: telephone or mobile phone companies, shops selling electronic or household devices, banks or other credit providers, travel agencies, airlines, buying on the internet or teleshopping; dealing with the problem; personally experienced misleading advertising or unfair commercial practice over the past two years; self-rated knowledge of consumer rights and interest in additional information regarding: malfunction of recently bought electronic or household devices, unexpected additional fees and charges on credits, package holiday differing from brochure, delayed or cancelled flights, dislike of goods ordered via the internet or via teleshopping, problems with phone bill, misleading advertising; first point of information in case of problems with products, services, or sellers; knowledge of selected institutions and organisations dealing with the protection of consumer rights and use of the provided services; satisfaction with outcome; most trustworthy sources of information on consumer rights; willingness to support an independent consumer organisation by paying an annual membership fee, by giving a donation deductible from income taxes, by giving this organisation a percentage of the own taxes instead of paying them to the government; awareness of information campaign on consumer rights in the last two years; topics of the campaign; interest in subscription to an independent consumer magazine (only in LT); comparison of national consumer rights and protection with other EU countries (only in LT); national sellers respect consumer rights the same as in other EU countries (only in LT); efficiency of the national justice in punishing misleading or cheating businesses (only in LT). Demography: sex; age; age at end of education; occupation; professional position; type of community. Additionally coded was: respondent ID; interviewer ID; language of the interview; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; region; weighting factor.

Telephone interview

Bevölkerung im Alter zwischen 21 und 45 Jahren

Population aged between 21 and 45 years

Wahrscheinlichkeitsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.10243
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.10243
Provenance
Creator Europäische Kommission
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Papacostas, Antonis; SAAR POLL, Tallin, Estonia; LATVIAN FACTS, Riga, Latvia; BALTIC SURVEY, Vilnius, Lithuania; The GALLUP Organization Hungary, Budapest (International Co-Ordination)
Publication Year 2011
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Estonia; Latvia; Lithuania