Flash Eurobarometer 186 (Business attitudes towards cross-border sales and consumer protection)

DOI

Einstellung von Unternehmen zum grenzüberschreitenden Handel innerhalb der Europäischen Union.

Themen: Absatzkanäle; Anzahl der Länder, in denen direkt an den Endverbraucher verkauft wird; prozentualer Anteil des Werbebudgets für die Anwerbung europäischer Kunden, prozentualer Anteil des Umsatzes verursacht durch Touristen; Anzahl der Fremdsprachen, in denen mit Endverbrauchern gehandelt wird. 1. Grenzüberschreitender Vertrieb : Anzahl der Absatz-Länder in der EU; eCommerce und Internet als Schub für den grenzüberschreitenden Verkauf; prozentualer Anteil an eCommerce und Internet-Verkäufen bzw. Mailorder und Telefonverkäufen sowie an Verkäufen durch Vertreter an Endverbraucher in anderen EU-Ländern. 2. Hemmnisse für den grenzüberschreitenden Handel: Bedeutung von rechtlichen Unterschieden als Hemmnis für grenzüberschreitenden Handel: Unterschiede in der Dauer der Widerrufsfrist, Unterschiede der Informationspflicht der Unternehmen, Unterschiede im Fall einer versäumten Information des Kunden, Unterschiede beim Vertragswiderrufsrecht, Unterschiede in der Behandlung der Kosten für den Rückversand, Unterschiede in der Definition von Lieferung, unterschiedliche Gesetzgebungen hinsichtlich Reklamationen; Einschätzung der Kosten für die Einhaltung unterschiedlicher nationaler Gesetze zur Regulation von grenzüberschreitendem Handel mit Endverbrauchern in anderen EU-Ländern; Einschätzung der Hemmnisse für grenzüberschreitenden Handel mit Endverbrauchern in anderen EU-Ländern: Zusatzkosten für die Aufrechterhaltung unterschiedlicher nationaler Steuervorschriften, zur Befolgung unterschiedlicher nationaler Gesetzgebungen zur Regelung von Geschäften mit Endverbrauchern, Zusatzkosten für grenzüberschreitende Lieferungen, Kosten resultierend aus Sprachunterschieden, größere Schwierigkeiten für die Behandlung von Beschwerden im Ausland sowie die Sicherstellung eines effizienten After-Sales-Services, höheres Risiko von Betrug und ausbleibender Zahlung. 3. Maßnahmen zur Erleichterung von grenzüberschreitendem Handel: Einschätzung der Konsequenzen harmonisierter Gesetze für Geschäfte mit Verbrauchern in allen EU-Ländern hinsichtlich: Zunahme der grenzüberschreitenden Verkäufe, der Verkäufe über das Internet, des Marketing-Budgets für grenzüberschreitenden Handel; Anzahl der Länder, für die die Vorbereitungen zum grenzüberschreitenden Handel im Unternehmen abgeschlossen sind; Kenntnis über Informationsquellen zu Verbraucherschutzregelungen in anderen EU-Ländern; Nutzung alternativer Konfliktlösungsmöglichkeiten im grenzüberschreitenden Handel (z.B.Arbitratoren, Ombudsmänner). Demographie: Angaben zum Unternehmen: Anzahl der Mitarbeiter, Direktverkauf an Endverbraucher, unabhängig oder Teil eines nationalen oder internationalen Konzerns; Anzahl der Niederlassungen in EU-Ländern. Zusätzlich verkodet wurde: Interviewnummer; Befragten-ID; Interviewer-ID; Interviewsprache; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Anzahl der Kontaktversuche; NACE-Code; Gewichtungsfaktor.

Attitudes of retailers towards cross-border trade.

Topics: 1. Information about the company: retail sales channels; number of EU countries active marketing or advertising to final consumers is made to; percentage of the total marketing and advertising budget used to encourage consumers from other EU countries to buy own products or services; estimated percentage of sales made by consumers on holidays or on a shopping trip who live in other EU countries; number of EU languages currently used in transactions with consumers. 2. Cross-border sales: number of EU countries cross-border sales to final consumers are made to; impact of the internet and eCommerce on cross-border sales of the company; percentage of eCommerce and internet sales going to consumers in other EU countries; percentage of mail order or telephone sales going to consumers in other EU countries; percentage of sales made by representatives going to consumers in other EU countries; percentage of total sales from the aforementioned channels going to consumers in other EU countries; percentage of total sales from the aforementioned channels going to consumers in non-EU countries. 3. Obstacles to B2B cross-border trade: importance of selected obstacles to cross-border sales: different length of cooling off periods, provision of differing consumer information, different consequences for failing to comply with information requirements, differing rights of withdrawal, different treatment of costs of return, different definitions of delivery, different legislation in member states regarding goods not in conformity with consumer contract; rating of the possible extra compliance costs for cross-border sales due to different legal regulations of transactions with consumers in other EU countries; importance of further obstacles: additional costs of compliance with different national tax regulations and regulations on consumer transactions, higher costs of cross-border delivery compared to domestic delivery, greater difficulty in resolving complaints and disputes cross-border, higher risk of fraud and non-payments, greater difficulty in ensuring efficient after-sales services, extra costs arising from language differences. 4. Measures to facilitate B2B cross-border trade: expected development of the company’s cross-border sales in case of the assumed provision of common EU laws on regulating transactions; number of EU countries cross-border sales to final consumers are made to; knowledge where to find information on consumer protection in other EU countries; use of Alternative Dispute Resolution (ADR). Demography: information about the company: number of employees, direct selling to final consumers, independent or part of national or international group, number of EU countries with subsidiaries or retail outlets. Additionally coded was: interview number; respondent ID; interviewer ID; language of the interview; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; call history; NACE-Code; weighting factor.

Telephone interview

Unternehmen mit 10 oder mehr Mitarbeitern, die in den 25 Mitgliedsstaaten der EU und in Norwegen tätig sind

Companies employing 10 or more persons, operating in the 25 Member States of the European Union, and in Norway

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Geschichtete Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.4534
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.4534
Provenance
Creator Europäische Kommission
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Papacostas, Antonis; GALLUP EUROPE, Brussels, Belgium; FOCUS AGENCY, Prague, Czech Republic; HERMELIN, Copenhagen, Denmark; IFAK, Taunusstein, Germany; SAAR POLL, Tallinn, Estonia; METRON ANALYSIS, Athens, Greece; GALLUP SPAIN, Spain; EFFICIENCE3, Reims, France; GALLUP UK, London, United Kingdom; CYMAR, Nikosia, Cyprus; DEMOSKOPEA, Rome, Italy; LATVIAN FACTS, Latvia; BALTIC SURVEY, Vilnius, Lithuania; GALLUP LUXEMBOURG, Luxembourg, Luxembourg; GALLUP HUNGARY, Budapest, Hungary; MISCO, Valletta, Malta; TELDER, Al Leusten, Netherlands; SPECTRA, Linz, Austria; GALLUP POLAND, Warsaw, Poland; CONSULMARK, Lisbon, Portugal; CATI D.O.O., Ljubljana, Slovenia; FOCUS AGENCY, Bratislava, Slovakia; HERMELIN, Norrköping, Sweden; HERMELIN, Pori, Finland; FIELDWORK SCANDINAVIA, Oslo, Norway; TNS Opinion, Brussels (Fieldwork Co-Ordination)
Publication Year 2007
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; United Kingdom; Czech Republic; Denmark; Germany; Spain; Greece; France; Ireland; Italy; Luxembourg; Netherlands; Austria; Portugal; Finland; Sweden; Estonia; Cyprus; Lithuania; Latvia; Hungary; Malta; Poland; Slovenia; Slovakia; Norway