International Social Survey Programme: National Identity III - ISSP 2013

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Fragen zum Nationalbewusstsein und zur nationalen Identität. Themen: Identifikation mit der Stadt, der Region, dem Land und mit dem jeweiligen Kontinent; wichtigste Eigenschaften für die nationale Identität; Identifikation mit der eigenen Nation und Nationalstolz (Skala); Stolz auf die Funktionsweise der Demokratie im eigenen Land, den politischen Einfluss des Landes in der Welt, die wirtschaftlichen Errungenschaften des Landes, das soziale Sicherheitssystem, seine wissenschaftlichen und technologischen Errungenschaften, seine Errungenschaften im Sport, in Kunst und Literatur, die Streitkräfte, seine Geschichte und die Gleichbehandlung aller gesellschaftlichen Gruppen; Einstellung zu den Beziehungen zwischen dem eigenen Land und anderen Ländern (Skala: Beschränkung der Einfuhr ausländischer Produkte zum Schutz der nationalen Wirtschaft, des Rechts internationaler Institutionen zur Durchsetzung von Lösungen auf nationaler Ebene (z.B. im Bereich Umweltverschmutzung), die Durchsetzung nationaler Interessen unabhängig von evozierten Konflikten mit anderen Ländern, die Ablehnung von Grundstückskäufen durch Ausländer, Präferenz für nationale Filme in nationalen Fernsehsendern); Einstellung zu ausgewählten Aussagen: große internationale Unternehmen schaden den lokalen Unternehmen; Freihandel führt zum Angebot besserer Produkte im Land; im allgemeinen sollte das Land den Entscheidungen der internationalen Organisationen folgen, auch ohne Einverständnis der nationalen Regierung mit diesen Entscheidungen; international Organisationen ziehen zu viel Leistung aus dem Land; Identifikation eher als Weltbürger als Landesbürger; Einstellung gegenüber Minderheiten: volle Assimilation ist unmöglich für Menschen, die nicht die Landesbräuche und Traditionen teilen; ethnische Minderheiten sollten staatliche Unterstützung erhalten zur Bewahrung ihrer Bräuche und Traditionen; Präferenz für die Assimilation von Minderheiten oder für die Beibehaltung ihrer Identität; Einstellung gegenüber Einwanderern (Skala); Meinung zur Zahl der Einwanderer im Land; Einwanderer sollten ihre Herkunftskultur behalten und nicht die Landeskultur annehmen versus auch die Landeskultur annehmen, versus eigene Kultur aufgeben und Landeskultur annehmen; Nationalstolz; Einstellung zum Patriotismus (stärkt das eigene Land in der Welt, führt zu Intoleranz im Land, ist für die Einheit des Landes notwendig, führt zu negativer Haltung gegenüber Einwanderern); Staatsbürgerschaft des Befragten; Staatsbürgerschaft der Eltern zum Zeitpunkt der Geburt des Befragten. Optionale Fragen für Länder mit einem entsprechenden regionalen Zusammenschluss: Kenntnis des entsprechenden Bündnisses wie der EU oder des Wirtschaftsverbandes NAFTA; Vorteile aus der EU-Mitgliedschaft (NAFTA-Mitgliedschaft etc.); Land sollte EU (NAFTA, etc.) Entscheidungen folgen, auch im Falle von Meinungsverschiedenheiten; Meinung zu einer leistungsfähigen EU-Regierung; Präferenz für eine künftige EU-Mitgliedschaft des Landes (für zukünftige EU-Mitglieder) bzw. zum Fortbestand der EU- Mitgliedschaft des Landes (aktuelle EU-Mitglieder). Demographie: Geschlecht; Alter; Geburtsjahr; Jahre der Schulbildung; Bildung (länderspezifisch); höchster Abschluss; Erwerbsstatus; Wochenarbeitszeit; Arbeitsverhältnis; Zahl der Beschäftigten (Unternehmensgröße); Weisungsbefugnis; Anzahl der Mitarbeiter für die Weisungsbefugnis besteht; Art des Unternehmens: Profit vs. Non-Profit und öffentlich vs. privat; Beruf (ISCO-88); Hauptbeschäftigungsstatus; Zusammenleben mit einem Partner; Gewerkschaftsmitgliedschaft;Religionszugehörigkeit oder Konfession (länderspezifisch); Konfessionsgruppen; Kirchgangshäufigkeit; Oben-unten-Selbsteinstufung; Wahlbeteiligung bei der letzten allgemeinen Wahl und gewählte länderspezifische Partei; Links-rechts-Einstufung der gewählten Partei; Selbsteinschätzung der Zugehörigkeit zu einer ethnischen Gruppe 1 und 2 (länderspezifisch); Anzahl der Kinder; Anzahl der Kleinkinder; Haushaltsgröße; Einkommen des Befragten (länderspezifisch); Familieneinkommen (länderspezifisch); Geburtsland von Vater und Mutter; Familienstand; Urbanisierungsgrad; Region (länderspezifisch). Angaben zum Ehepartner bzw. Partner hinsichtlich: Erwerbsstatus; Wochenarbeitszeit; Arbeitsverhältnis; Weisungsbefugnis; Beruf (ISCO-88); Hauptbeschäftigungsstatus. Zusätzlich verkodet wurde: Interviewdatum; Case substitution flag; Erhebungsmethode; Gewicht.

Questions on national consciousness and national identity. Topics: Identification with the town or the city, the region(county), the country, and with the respective continent; mostimportant characteristics for national identity; identification withone´s own nation and national pride (scale); level of personal pridein the way democracy works in the country, its political influence inthe world, the country´s economic achievements, its social securitysystem, its scientific and technological achievements, its achievementsin sports, the achievements in the arts and literature, the armedforces, its history and equal treatment of all social groups insociety; attitude towards the relations between one´s country and othercountries (scale: limitation of the import of foreign products in orderto protect the national economy, the right of internationalinstitutions to enforce solutions to be accepted nationally (eg.environment pollution), enforcing national interests regardless ofevoking conflicts with other countries, rejection of the acquisition ofland by foreigners, preference for national films in nationaltelevision stations); attitude towards selected statements: damage doneby large international companies to the local businesses; free tradeleads to better products becoming available in the country; in generalthe country should follow the decisions of international organizations,even if the government does not agree with them; internationalorganizations are taking away too much power from the country; feelingmore like a citizen of the world than of the country; attitude towardsminorities: fully assimilation is impossible for people who do notshare country´s customs and traditions; ethnic minorities should begiven government assistance to preserve their customs and traditions;preference for assimilation of minorities or retention of theiridentity; attitude towards immigrants (scale); attitude towards thenumber of immigrants in the country; immigrants should retain theirculture of origin and not adopt country´s culture versus also adoptcountry´s culture, versus should give up their culture and adoptcountry´s culture; national pride; attitude towards patriotism(strengthens country´s place in the world, leads to intolerance in thecountry, is needed for the country to remain united, leads to negativeattitudes towards immigrants); respondents citizenship; citizenship ofparents at the time of the respondent´s birth. Optional questions for countries with an appropriate regionalassociation: knowledge of the regional association like the EU orNAFTA; benefits from EU-membership (NAFTA, etc.); country should followEU (NAFTA, etc.) decisions, even in the case of disagreement; attitudetowards a powerful EU-government; preference for a future EU-membershipof the country (for prospective EU members only); country should remaina member of the EU (current EU members only). Demography: sex; age; year of birth; years in school; education(country specific); highest completed degree; work status; hours workedweekly; employment relationship; number of employees; supervision ofemployees; number of supervised employees; type of organization:for-profit vs. non profit and public vs. private; occupation (ISCO-88);main employment status; living in steady partnership; union membership;religious affiliation or denomination (country specific); groups ofreligious denominations; attendance of religious services; top-bottomself-placement; vote in last general election; country specific partyvoted in last general election; party voted (left-right);self-assessed affiliation of ethnic group 1 and 2 (country specific);number of children; number of toddlers; size of household; earnings ofrespondent (country specific); family income (country specific);father´s and mother´s country of birth; marital status; place ofliving: urban – rural; region (country specific). Information about spouse and about partner on: work status; hoursworked weekly; employment relationship; supervises other employees;occupation (ISCO-88); main employment status. Additionally encoded: date of interview; case substitution flag; modeof data collection; weight.

Interview

Self-administered questionnaire

Die Erhebungsverfahren unterscheiden sich für die einzelnen Länder: teilweise PAPI (Papierfragebogen)- Persönliches Interview, teilweise CAPI (Computerunterstützte persönliche Befragung)- Persönliches Interview, teilweise Papier (SAQ) - Standardisierter Selbstausfüller, und teilweise CASI (Computerunterstützte Selbstbefragung) - Interaktiver Selbstausfüller. (Nur in Dänemark: Bei non-response: CATI (Computerunterstützte telefonische Befragung) - Telefonisches Interview).

Mode of interview differs for the individual countries: partly face-to-face interview: PAPI (Paper and Pencil Interview), partly CAPI (Computer Assisted Personal Interview), partly fixed form self-administered questionnaire: Paper (SAQ), and partly Interactive self-administered questionnaire: CASI (Computer Assisted Self-Interview). (Only in Denmark: If non-response then telephone interviews: CATI (Computer Assisted Telephone Interview) were used).

Alter: 18 Jahre und älter Ausnahme Finnland (15-74), Japan (16 Jahre und älter) und Südafrika (16 Jahre und älter)

Age: 18 years old and older Exceptions: Finland (15-74), Japan (16 years and older), and South Africa (16 years and older)

Wahrscheinlichkeitsauswahl; Auswahlverfahren Kommentar: Die Auswahlverfahren unterscheiden sich für die einzelnen Länder: teils einfache, teils mehrstufig geschichtete Zufallsstichproben

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.12312
Related Identifier IsNewVersionOf https://doi.org/10.4232/1.12195
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.12312
Provenance
Creator ISSP Research Group
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Plecitá, Klára; Lund Clement, Sanne; Andersen, Johannes; Shamshiri-Petersen, Ditte; Andersen, Jørgen G.; Andersen, Morten H.; Lolle, Henrik; Larsen, Christian A.; Roosalu, Triin; Raudsepp, Maaris; Kazjulja, Margarita; Täht, Kadri; Melin, Harri; Blom, Raimo; Gonthier, Frédéric; Forsé, Michel; Park, Alison; Clery, Liz; Marinović Jerolimov, Dinka; Kolosi, Tamás; Watson, Iarfhlaith; Lewin-Epstein, Noah; Björnsdóttir, Ágústa E.; Guðmundsdóttir, Hrefna; Kobayashi, Toshiyuki; Murata, Hiroko; Aramaki, Hiroshi; Krupavičius, Algis; Tabuns, Aivars; Kolsrud, Kirstine; Skjåk, Knut K.; Khakhulina, Ludmilla; Hafner-Fink, Mitja; Malnar, Brina; Yang-Chih, Fu; Carton, Ann; Vanderkelen, Françoise; Wolf, Christof; Tsuladze, Lia; Khechuashvili, Lili; Deshmukh, Yashwant Rao; Kim, Sang-Wook; Morones, César; Moran, Mauricio; Palacios, Felipe; Amarillas, Hecman; Vala, Jorge; Ramos, Alice; Bahna, Miloslav; Struwig, Jare; Díez-Nicolás, Juan; Edlund, Jonas; Çarkoğlu, Ali; Kalaycıoğlu, Ersin; Smith, Tom W.; Marsden, Peter V.; Hout, Michael; Social Weather Stations, Quezon City, Philippines; FORS Swiss Foundation For Research In Social Sciences, C/O University Of Lausanne, Switzerland; Ppm Factum, Praha, Czech Republic; Rambøll Denmark A/S, Copenhagen, Denmark; Turu-Uuringute AS, Estonia; Statistics Finland, Social Survey Unit, Helsinki, Finland; Centre De Recherche En Economie Et Statistique (CREST), Laboratoire De Sociologie Quantitative, Malakoff, France; National Centre For Social Research (NatCen), London, Great Britain; GFK Market Research, Croatia; TÁRKI Social Research Institute, Budapest, Hungary; Social Science Research Centre, University College Dublin, Ireland; B.I. And Lucille Cohen, Institute For Public Opionion Research, Tel Aviv, Israel; Social Science Research Institute, University Of Iceland; Central Research Services, Inc., Tokyo, Japan; BALTIC SURVEYS Ltd., Vilnius, Lithuania; Institute Of Sociological Research, Latvia; TNS Gallup (Contact And Paper Questionnaire Administration) And NSD(Web Questionnaire Administration), Bergen, Norway; Levada-Center, Moscow, Russia; Public Opinion And Mass Communication Research Centre (CJMMK), University Of Ljubljana, Slovenia; Center For Survey Research, RCHSS, Academia Sinica, Taiwan; M.I.S. Trend SA, Economic And Social Research Institute, Lausanne, Switzerland; Research Center Of The Flemish Government, Brussels, And IWEPS, Namur, – Mailing By The National Register, Belgium; TNS Infrastest, Munich, Germany; Center For Social Sciences, Tbilisi, Georgia; CVoter News Services Pvt. Ltd., Noida, India; Survey Research Center At Sungkyunkwan University, Seoul, Korea; Instituto De Mercadotecnia Y Opinión (IMO), Zapopan, Jalisco, Mexico; TNS Portugal, Lisbon, Portugal; FOCUS Agency, Bratislava, Slovakia; Human Sciences Research Council, Pretoria, South Africa; GfK, Spain; TNS SIFO, Stockholm, Sweden; Infakto Research Workshop Inc., Istanbul, Turkey; National Opinion Research Center (NORC), Chicago, United States
Publication Year 2015
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OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 2.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Czech Republic; Denmark; Estonia; Finland; France; Great Britain; Croatia; Hungary; Ireland; Israel; Iceland; Japan; Lithuania; Latvia; Norway; Philippines; Russian Federation; Slovenia; Taiwan; Switzerland; Belgium; Germany; Georgia; India; Korea, Republic of - South; Mexico; Portugal; Slovakia; South Africa; Spain; Sweden; Turkey; United States