Studenten-Intervallstudie Leistung 1982 bis 1988 - SIL C Students Interval Study Achievement 1982 to 1988, SIL C

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Entwicklung des Leistungsverhaltens von HochschulstudentInnen imVerlauf des Studiums, Erfassung von Studien- undLebensbedingungen, Studientätigkeiten, Einstellungen undFähigkeiten sowie deren Entwicklung im Studium. Themen: Hauptbogen: Wertorientierungen zur Lebensgestaltung; Vornahmenfür das Studium; Studienerfolgssicherheit, Beschäftigung mitFachproblemen; Studienfach- und Berufsverbundenheit;Anstrengungsbereitschaft, Studienmotivation,Fähigkeitsorientierung; Einstellung zu Teilstudium; Effizienz desStudiums; gesellschaftspolitisches Verantwortungsbewußtsein;ideologische Verbundenheit; SED-Mitgliedschaft; FDJ-Funktionenund politische Funktionen; Orientierung der FDJ-Gruppen-Arbeit;gesellschaftliche, fachliche und Freizeitaktivitäten im Studium;Freizeitsport; Studienaufgaben am Wochenende; Nutzung vonInformationsquellen; Zensurendurchschnitt; retrospektive undaktuelle Selbsteinschätzung hinsichtlich Leistung und Aktivitätin Seminargruppe; Orientierungskriterien für Bewertung derpersönlichen Studienleistung; Leistungs- oder Sonderstipendium;Einstellung zu Hochschulstudium und Studienfach; Erwägung desvorzeitigen Studienabbruchs, aktueller Abbruchswunsch;Möglichkeit und Teilnahme an Formen wissenschaftlich-produktiverTätigkeit an der Hochschule; fakultatives wissenschaftlichesEngagement; wissenschaftliche Produkte: Jahresarbeit immarxistisch-leninistischen Grundlagenstudium, Seminarreferate,Kollektivarbeiten; Gestaltung und Bewertung der vorlesungsfreienZeit; Studientätigkeit, Tätigkeitsformen und deren Häufigkeitbzw. Dauer; Orientierung im Selbststudium, Bewältigung desSelbststudiums; Über- bzw. Unterforderung; ästimative undkognitive Leistungsdispositionen; wissenschaftlicher Arbeitsstilund Beh errschen von Studienanforderungen; leiterrelevantePersönlichkeitsmerkmale; Weltanschauung; Einstellung zumSozialismus, zur DDR und Verbundenheit; Zusammenarbeit mitKommilitonen und Lehrkräften; Verhältnis zwischen Lehrkräften undStudenten bzw. Kommunikation; individueller Studienplan;Informiertheit über Beruf; berufliche und familiäre Perspektive;berufliche Antizipationen und Einsatzwünsche; Leitungstätigkeitder Eltern; Wohnform, Wohnwunsch und Zimmerbelegung imStudentenwohnheim; Häufigkeit und Daue r der Heimfahrt;Zufriedenheit mit Arbeits- und Lebensbedingungen; monatlichesFinanzbudget; gekaufte Fach- und schöngeistige Bücher;Belletristik- bzw. Filmrezeption; psychophysische Beschwerden;Rauchverhalten, Krankschreibungen und Arzneimittelverbrauch;Vorstellungen von Partnerschaft und eigener familiärerLebensgestaltung; Einstellung zur nichtehelichenLebensgemeinschaft; Kinderwunsch; günstigster Zeitpunkt für 1.Kind; Einstellung zur Vereinbarkeit der Berufstätigkeit der Frauund Familie; aktuelle feste Partnerbeziehung am Hochschulort,gemeinsame Wohnung, Glücksgefühl; Häufigkeit vonGeschlechtsverkehr und Orgasmen; Einstellung zur sexuellenMehrgleisigkeit, Partnermobilität; Masturbation und Häufigkeit;sexuelle Gerichtetheit; Kinder bzw. bestehende Schwangerschaft. Spezialbogen Koslow: Zukunftsvorstellungen; Einstellungen zurTechnikentwicklung; Neigung zu bestimmten Tätigkeitsformen;Vorbildwirkung von Lehrkräften und deren Eigenschaften. Spezialbogen Kind (nur für StudentInnen mit Kind): Alter, Wohnenund Unterbringung des Kindes bzw. der Kinder; Bedingungen fürKinderbetreuung; Versäumnisse im Studium durch Schwangerschaftbzw. Kinderbetreuung; Unterstützung, Fördervereinbarung;Vereinbarkeit von Elternschaft und Studium. Spezialbogen Neurose (INR von Böttcher): Zum psychischen Zustandder Studenten wie Gewohnheiten, Gefühle, Befindlichkeiten,Einstellungen. Spezialbogen Sport: Motivation, Einstellungen zum Sport und zurpersönlichen sportlichen Betätigung; Wünsche zur Gestaltung desSportunterrichts bzw. der Hochschulsportgemeinschaft; Häufigkeitund Dauer des Freizeitsports; Teilnahmeform am Sportunterricht;Sportwissen; Sport-Leistungstest. Spezialbogen Politische Ökonomie: Zum marxistisch-leninistischenGrundlagenstudium Politische Ökonomie im 2. Studienjahr:Einschätzung des Dozenten bzw. Seminarleiters; Einschätzung derVorlesungen bzw. Seminare und der Seminaratmosphäre; Anteilbewältigter Selbststudienverpflichtungen; Selbsteinschätzung derStudienleistung, Leistungssechstel; fachliche Aktivität,Fachinteresse. Spezialbogen Wissenschaftlicher Kommunismus: Zummarxistisch-leninistischen Grundlagenstudium WissenschaftlicherKommunismus im 3. Studienjahr: Einschätzung des Dozenten bzw.Seminarleiters; Einschätzung der Vorlesung bzw. Seminare und derSeminaratmosphäre; Anteil bewältigterSelbststudienverpflichtungen; Selbsteinschätzung Studienleistung,Leistungssechstel; fachliche Aktivität, Fachinteresse. Spezialbogen HP (Hochschulpädagogik): Beliebteste bzw.unbeliebteste Vorlesung und Seminare des 2. oder 3.Studienjahres: Einschätzung der Lehrkräfte, Vorlesungen undSeminare; Anteil bewältigter Selbststudienverpflichtungen;Selbsteinschätzung Studienleistung, Leistungssechstel;Fachinteresse. Fachrichtungsbogen Technik: Technische Fähigkeiten undKenntnisse; Informiertheit über Technologien, Technikentwicklung;Informiertheit über künftigen Beruf; Einstellung zuwissenschaftlicher Kreativität; Teilnahme an Erfinderwettbewerb;Einstellungen zum wissenschaftlich-technischen Fortschritt in derDDR, zur sozialen Sicherheit, zum Umweltschutz. Fachrichtungsbogen Wirtschaftswissenschaften: Einschätzung desÖkonomiestudiums; Einstellung zur Tätigkeit als Ökonom;Studienplanung; Leitungsfunktion; Interesse an spätererLeitungstätigkeit; Einstellung zur Aneignung vonLeiterfähigkeiten; Einstellung zu verschiedenen Formen derLeiterausbildung im Studium. Fachrichtungsbogen Medizin: Facharztwünsche; Faktoren derFacharztwahl; Faktoren für spätere ärztliche Tätigkeit;Einstellung zum Umweltschutz. Fachrichtungsbogen Musik: SpezielleBerufseinstellungen; Berufswünsche; öffentliche Auftritte;Förderstudent; Leistungsniveau; tägliches Übungspensum;Einschätzung Hauptfachunterricht, Lehrkraft im Hauptfach.

Development of achievement habits of college students in the course of studies, recording study and living conditions, study activities, attitudes and abilities as well as their development during studies. Topics: Main questionnaire: moral orientations on structuring life; first names during studies; certainty of study success, occupation with technical problems; solidarity with subject and occupation; readiness to make an effort, study motivation, capability orientation; attitude to part-time studies; efficiency of studies; social-political sense of responsibility; ideological solidarity; SED membership; FDJ functions and political functions; orientation of FDJ group work; social, technical and leisure activities during studies; leisure sport; study tasks on the weekend; use of sources of information; average grade; retrospective and current self-assessment regarding achievement and activity in seminar group; orientation criteria for evaluation of personal study achievement; special scholarship or one based on achievement; attitude to college studies and subject; consideration of premature interruption of course of study, current desire to terminate; possibility and participation in forms of scientific-productive activity at the college; optional scientific commitment; scientific products: year of work in the study of the basics of Marxism-Leninism, seminar projects, collective works; structuring and evaluation of time outside of lectures; study activity, forms of activity and their frequency or duration; orientation in private study, dealing with private study; having too much expected or over-qualification; estimated and cognitive achievement dispositions; scientific work style and mastery of study demands; personality characteristics relevant for leaders; world view; attitude to socialism, the GDR and solidarity; cooperation with fellow students and teachers; relationship between teachers and students or communication; individual study plan; extent to which informed about occupation; occupational and family perspective; occupational anticipations and wishes regarding occupational deployment; management activity of parents; form of housing, housing desire and room occupancy in student dormatory; frequency and length of trip home; satisfaction with working and living conditions; monthly financial budget; technical and belletristic books purchased; reception of fiction and poetry or films; psycho-physical complaints; smoking habits, sicknesses and use of medication; concepts on partnership and personal structuring of family life; attitude to a non-marital long-term relationship; desire for children; most favorable point in time for the first child; attitude to compatibility of employment of women and family; current firm partner relation in university city, common residence, feeling of happiness; frequency of sexual intercourse and orgasm; attitude to sexual orientation to both sexes, partner mobility; masturbation and frequency; sexual orientation; children or current pregnancy. Special questionnaire Koslow: future concepts; attitudes to technology development; inclination to certain forms of activity; model effect of teachers and their characteristics. Special questionnaire child (only for students with children): age, residence and housing of child or children; conditions for child care; omissions in studies from pregnancy or child care; assistance, support agreement; compatibility of parenthood and studies. Special questionnaire neurosis (INR of Boettcher): on the psychological condition of students such as habits, feelings, conditions, attitudes. Special questionnaire sport: motivation, attitudes to sport and to personal athletic activity; desires for structuring sport instruction or college sport group; frequency and length of leisure sport; form of participation in sport instruction; sport knowledge; sport achievement test. Special questionnaire political economics: on the study of the basics of Marxist-Leninist political economics in the second year of studies: assessment of lecturer or seminar leader; assessment of lectures or seminars and seminar atmosphere; proportion of private study requirements taken care of; self-assessment of study achievement, achievement sixth; technical activity, subject interest. Special questionnaire scientific communism: on the Marxist-Leninist study of the basics of scientific communism in the third year of studies: assessment of lecturer or seminar leader; assessment of lecture or seminars and seminar atmosphere; proportion of private study requirements taken care of; self-assessment study achievement, achievement sixth; technical activity, subject interest. Special questionnaire HP (college teaching): favorite or least liked lecture and seminars of the second or third year of studies: assessment of teachers, lectures and seminars; proportion of private study requirements taken care of; self-assessment study achievement, achievement sixth; subject interest. Subject area questionnaire technology: technical abilities and knowledge; extent to which informed about technology, technology development; extent to which informed about future occupation; attitude to scientific creativity; participation in inventor competition; attitudes to scientific-technical progress in the GDR, to social security, to environmental protection. Subject area questionnaire economics: assessment of the study of economics; attitude to occupation as economist; study planning; management function; interest in later management activity; attitude to acquisition of leader abilities; attitude to various forms of leader training in studies. Subject area questionnaire medicine: desires to become a specialist; factors of choosing to be a specialist; factors for later medical activity; attitude to environmental protection. Subject area questionnaire music: special occupation attitudes; occupation desires; public appearances; student receiving support; level of achievement; amount of daily practice; assessment of major subject instruction, teachers in major subject.

Self-administered questionnaire: Paper

Schriftliche Befragung im Gruppenverband

Written survey in group association

StudentInnen des 3. Studienjahres (6. Semester) der Matrikel 1982 aus 16 Universitäten und Hochschulen.

Students in the 3rd year of studies (6th semester) of register 1982 from 16 universities and colleges.

Sampling Procedure Comment:

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6169
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.6169
Provenance
Creator Zentralinstitut Für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig
Publisher GESIS Data Archive
Contributor Zentralinstitut Fuer Jugendforschung Leipzig; GESIS
Publication Year 1997
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OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage German Democratic Republic (1949-1990)