Politische Sozialisierung (Kölner Schülerstudie) Political Socialization (Cologne Schoolchildren Study)

DOI

Einstellung Kölner Schüler zu Staat, Gesellschaft, Schule undFamilie. Themen: Erziehungspraxis und Autoritätsstruktur in Schule sowieFamilie; Lehrplan und Lehrmethoden der Schule; politische Erziehung inder Schule; politisches Interesse sowie politisches Verhalten in Familieund Schule; empfundene Gerechtigkeit in der Schule;Lehrer-Schüler-Verhältnis; Vorstellungen von einer idealen Gesellschaft;Eigenschaften eines guten Staatsbürgers; Einstellung zur Wehrpflicht;Nationalstolz; Parteipräferenz; vermutete Parteipräferenz beiderElternteile; Wahlbeteiligung der Eltern. Skalen: Dogmatismus-Skala von Rokeach, Anomieskala von McClosky undSchaar, politische Apathien, politischer Zynismus und politischeWirksamkeit. Demographie: Alter (klassiert); Geschlecht; Konfession; Religiosität;Schulbildung; Haushaltseinkommen; Selbsteinschätzung derSchichtzugehörigkeit. Interviewerrating: Interviewdatum; Interviewdauer; Anwesenheit desLehrers während der Befragung. Zusätzlich verkodet wurde: Intervieweridentifikation.

Attitude of Cologne schoolchildren to government, society, school andfamily. Topics: Education practice and authority structure in school as wellas family; curriculum and teaching methods of the school; politicaleducation in school; political interest as well as political conduct infamily and school; perceived fairness in school; teacher-schoolchildrenrelationship; concepts of an ideal society; characteristics of a goodcitizen; attitude to compulsory military service; national pride; partypreference; assumed party preference of both parents; electionparticipation of parents. Scales: dogmatism scale of Rokeach, anomyscale of McClosky and Schaar, political apathies, political cynicismand political effectiveness. Demography: age (classified); sex; religious denomination;religiousness; school education; household income; self-assessment ofsocial class. Interviewer rating: date of interview; length of interview; presenceof teacher during survey. Also encoded was: identification of interviewer.

Schriftliche Befragung in Gruppensituation

Written survey in a group situation

Schüler und Schülerinnen der 5. Klasse in Gymnasien, Berufs- und Realschulen (Alter: 14-18 Jahre)

Schoolchildren of the 5th class in high schools, occupation and secondary schools. Age: 14-18.

Auswahlverfahren Kommentar: Klumpenauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.0150
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.0150
Provenance
Creator Baker, Kendall L.
Publisher GESIS Data Archive
Contributor K. L. Baker, Zentralarchiv Fuer Empirische Sozialforschung, Universitaet Zu Koeln
Publication Year 1967
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage North Rhine-Westphalia - Cologne