Flash Eurobarometer 320 (European Contract Law in Business-to-Business Transactions)

DOI

Beteiligung von Unternehmen in der EU an grenzüberschreitenden Transaktionen. Stellenwert von juristischen Hindernissen beim grenzüberschreitenden Handel. Verankerung des Vertragsrechtes im internationalen Grenzverkehr.

Themen: Vertragsabschlüsse bei grenzüberschreitenden Transaktionen durch das nationale Vertragsrecht, durch das Vertragsrecht des Importlandes, durch das Vertragsrecht eines dritten Landes oder durch internationales Vertragsrecht (z.B. UNIDROIT Prinzipien); Partizipation am grenzüberschreitenden Handel; Art der Transaktionen: Vertrieb bzw. Erwerb von Waren, digitalen Produkten, Finanzdienstleistungen oder anderen Dienstleistungen; potentielle Hindernisse für grenzüberschreitende Transaktionen; Sprachbarrieren, Einigung über das anwendbare, ausländische Vertragsrecht, kulturelle Disparitäten, Steuervorschriften, formale Anforderungen (Lizenzen), Konflikte bzw. Rechtsstreitigkeiten, Rechtsberatung und Kundenpflege; Häufigkeit der Resignation bei grenzüberschreitenden Transaktionen aufgrund dieser Hindernisse; vermutliche Zunahme von grenzüberschreitenden Transaktionen bei der Einführung eines einheitlichen Europäischen Vertragsrechtes; präferiertes Vertragsrecht bei Business-to-Business Transaktionen. Demographie: Angaben zum Unternehmen: Anzahl der Mitarbeiter, Unternehmensgröße; Beteiligung an Business-to-Business-Transaktionen; grenzüberschreitende Business-to-Business-Transaktionen; Art der Business-to-Business-Transaktionen; Gesamtumsatz in 2009; Art der verkauften Produkte und Dienstleistungen; Art der Beteiligung an Business-to-Business-Transaktionen: als Verkäufer, als Käufer, beides; Verkaufskanäle; Anzahl der Länder im EU-Ausland, mit denen Handel getrieben wird. Zusätzlich verkodet wurde: Interviewer-ID; Interviewsprache; Befragten-ID; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Anzahl der Kontaktversuche; Gewichtungsfaktor.

Business attitudes towards cross‐border business‐to-business transactions and the usefulness of a European contract law.

Topics: most often used contract law for business-to-business transactions: national law of respondent’s country, national law of the state where the other party is based, national law of a third country, contract laws not related to a particular country; impact of each of the following obstacles on the company’s decision to sell to or buy cross border from businesses from other EU countries: language, agreeing on the foreign applicable law, finding information about foreign contract laws, cultural differences, tax regulations, formal requirements, resolving cross-border conflicts, obtaining legal advice on foreign contract laws, delivery problems, after-sales maintenance abroad; frequency of missed transactions due to the aforementioned obstacles; attitude towards a single European contract law; estimated increase of cross-border transactions due to a single European contract law; number of additional EU countries to sell to in case of the existence of a single European contract law; preferred kind of European contract law: law replacing the national contract laws, alternative law for cross-border transactions, alternative law for domestic and for cross-border transactions. Demography: information about the company: number of employees, company size; involvement in business-to-business transactions; cross-border selling to or buying from other businesses; type of business-to-business transactions; total turnover in 2009; kind of sold products and services; main role in business-to-business transactions: buyer, seller, both; sales channels; number of EU countries cross-border transactions are made with. Additionally coded was: interviewer ID; language of the interview; respondent ID; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; type of phone line; call history; weighting factor.

Telephone interview

Unternehmen, die Waren, Finanz- oder Versicherungsdienstleistungen anbieten und diese in Länder innerhalb der EU an Wiederverkäufer exportieren

All companies of the European Union that mainly sell goods or financial / insurance services, and currently conduct or plan to conduct B2B transactions across the EU’s internal borders within the NACE sectors C (Manufacturing), G (Wholesale and retail trade: repair of motor vehicles, motorcycles and personal and household goods), I (Accommodation and food service activities), J (Information and communication), and K (Financial and insurance activities).

Wahrscheinlichkeitsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.11154
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.11154
Provenance
Creator Europäische Kommission
Publisher GESIS Data Archive
Contributor European Commission, Brussels DG Communication Public Opinion Analysis Sector; GALLUP EUROPE, Brussels, Belgium; FOCUS AGENCY, Prague, Czech Republic; NORSTAT DENMARK, Copenhagen, Denmark; IFAK, Taunusstein, Germany; SAAR POLL, Tallinn, Estonia; METRON ANALYSIS, Athens, Greece; GALLUP SPAIN, Madrid, Spain; EFFICIENCE3, Reims, France; GALLUP UK, Dublin, Ireland; DEMOSKOPEA, Rome, Italy; CYMAR, Nicosia, Cyprus; LATVIAN FACTS, Riga, Latvia; BALTIC SURVEY, Vilnius, Lithuania; GALLUP EUROPE, Luxembourg, Luxembourg; GALLUP HUNGARY, Budapest, Hungary; MISCO, Valletta, Malta; MSR, Naarden, Netherlands; SPECTRA, Linz, Austria; GALLUP POLAND, Warsaw, Poland; CONSULMARK, Lisbon, Portugal; CATI D.O.O, Ljubljana, Slovenia; FOCUS AGENCY, Bratislava, Slovakia; NORSTAT FINLAND OY, Pori, Finland; NORSTAT SWEDEN, Linköping, Sweden; GALLUP UK, London, United Kingdom; VITOSHA, Sofia, Bulgaria; GALLUP ROMANIA, Bucharest, Romania; The GALLUP Organisation, Brussels / The GALLUP Organisation, Hungary(International Co-Ordination)
Publication Year 2012
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OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Czech Republic; Denmark; Germany; Estonia; Greece; Spain; France; Ireland; Italy; Cyprus; Latvia; Lithuania; Luxembourg; Hungary; Malta; Netherlands; Austria; Poland; Portugal; Slovenia; Slovakia; Finland; Sweden; United Kingdom; Bulgaria; Romania