Flash Eurobarometer 459 (Investment in the EU Member States)

DOI

Einstellungen von Unternehmen zu Investitionen.

Themen: Investitionen des Unternehmens im eigenen Land in 2017; Bedeutung der folgenden Investitionshindernisse im eigenen Land: geringe Nachfrage, Kosten oder Verfügbarkeit externer Finanzierung, unsichere Konjunkturaussichten, Arbeitskosten, Verfügbarkeit angemessener Qualifikationen auf dem Arbeitsmarkt, stabile Steuergesetzgebung, Komplexität von Steuervorschriften; Bedeutung der folgenden Investitionshindernisse im eigenen Land: Verwaltungskosten einer Unternehmensgründung, anderer Verwaltungsaufwand, Baugenehmigungen und andere Zulassungen, stabile Gesetzgebung im Hinblick auf Produkte und Dienstleistungen, arbeitsrechtliche Bestimmungen, Beilegung arbeitsrechtlicher Konflikte, Dauer von Gerichtsverfahren; Auswirkungen von Reformen wirtschaftlicher Rahmenbedingungen in den letzten zwei Jahren auf die Investitionsstätigkeit des Unternehmens ; Reformen mit Einfluss auf die Investitionsstrategie des Unternehmens. Demographie: Angaben zum Unternehmen: Anzahl der Mitarbeiter, Gründungsjahr; erwarteter Umsatz in 2017; Entwicklung des Umsatzes seit Januar 2016 (in Prozent); erwartete Höhe der Gesamtinvestitionen in 2017; Anteil des für Investitionen genutzten Umsatzes aus 2016 (in Prozent); Anteil des für ausgewählte Investitionen genutzten Umsatzes aus 2016 (in Prozent): Gebäude (inkl. Maschinen und Ausrüstung), Forschung und Entwicklung (inkl. Software und geistige Eigentumsrechte), Organisationsstruktur (inkl. Design und Schulungen), andere; Entwicklung der Gesamtinvestitionen im Vergleich zu 2016; Aktivitäten des Unternehmens an den folgenden Standorten in den letzten zwei Jahren: eigenes Land, andere EU-Länder mit Euro-Nutzung, andere EU-Länder ohne Euro-Nutzung, andere entwickelte Volkswirtschaften, aufstrebende Volkswirtschaften, andere Regionen; Unternehmenstyp. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Land; NACE-Code; Nationengruppe; Gewichtungsfaktor.

Attitudes of companies towards investing activities.

Topics: investing activities of the company in the own country in 2017; importance of each of the following obstacles to investments in the own country: weak demand, cost or availability of external financing, uncertain economic outlook, labour costs, availability of adequate skills in the labour market, stability in tax legislation, complexity of tax rules; importance of each of the following obstacles to investments in the own country: administrative costs of starting a business, other administrative burdens, building permits and other authorisations, stability in legislation concerning products or services, labour regulation, labour conflict resolution, length of legal proceedings; impact of reforms in the business sector in the own country in the last two years; issues having impact on the company’s investment strategy. Demography: information about the company: number of employees, year of company establishment; expected turnover in 2017; development of turnover since January 2016 (in percent); expected total investment in 2017; share of turnover from 2016 used for investments (in percent); share of turnover from 2016 used for selected investments (in percent): buildings (incl. machinery and equipment), research and development (incl. software and intellectual property rights), organisational structure (incl. design and training), other; development of total investment compared to 2016; activities of the company in the following locations in the last two years: own country, other EU countries using the euro, other EU countries not using the euro, other developed countries, emerging economies, other; type of company. Additionally coded was: respondent ID; country; NACE-Code; nation group; weighting factor.

Telephone interview: CATI

Die Befragung bezieht sich auf Unternehmen im verarbeitenden Gewerbe (NACE C), Dienstleistungen (NACE G, H, I, J, K, L, M, N, R) sowie im Industriesektor (NACE B, D, E, F) in der Europäischen Union.

The survey covers businesses in manufacturing (NACE category C), services (NACE categories G, H, I, J, K, L, M, N, R) and the industry sector (NACE categories B, D, E, F) within the European Union.

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Geschichtete Zufallsauswahl

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.13188
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.4232/1.13188
Provenance
Creator European Commission, Brussels
Publisher GESIS Data Archive
Contributor European Commission, Brussels; Directorate General Communication, COMM.A.3 ´Media Monitoring, Media Analysis And Eurobarometer´; Kantar Belgium, Brussels, Belgium; Kantar TNS BBSS, Sofia, Bulgaria; Kantar CZ, Prague, Czech Republic; Kantar GALLUP A/S, Copenhagen, Denmark; Kantar Deutschland, Munich, Germany; Kantar Emor, Tallinn, Estonia; Kantar UK Limited, London, Ireland; Taylor Nelson Sofres Market Research, Athens, Greece; TNS Investigación De Mercados Y Opinión, Madrid, Spain; Kantar Public France, Montrouge, France; Kantar Italia, Milan, Italy; CYMAR, Nicosia, Cyprus; Kantar TNS Latvia, Riga, Latvia; TNS LT, Vilnius, Lithuania; Kantar Belgium, Brussels, Luxembourg; Kantar Hoffmann Kft, Budapest, Hungary; MISCO, Valletta, Malta; TNS NIPO, Amsterdam, Netherlands; Info Research Austria Institut Für Markt-Und Meinungsforschung, Vienna, Austria; Kantar Polska, Warsaw, Poland; Marktest – Marketing, Organização E Formação, Lisbon, Portugal; CSOP, Bucharest, Romania; Mediana, Ljubljana, Slovenia; Kantar Slovakia, Bratislava, Slovakia; Kantar TNS Oy, Espoo, Finland; Kantar Sifo, Stockholm And Gothenburg, Sweden; The Kantar Group UK, London, United Kingdom; HENDAL, Zagreb, Croatia; Kantar Belgium, Brussels (International Co-Ordination)
Publication Year 2018
Rights Alle im GESIS DBK veröffentlichten Metadaten sind frei verfügbar unter den Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. GESIS bittet jedoch darum, dass Sie alle Metadatenquellen anerkennen und sie nennen, etwa die Datengeber oder jeglichen Aggregator, inklusive GESIS selbst. Für weitere Informationen siehe https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp?db=d; All metadata from GESIS DBK are available free of restriction under the Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication. However, GESIS requests that you actively acknowledge and give attribution to all metadata sources, such as the data providers and any data aggregators, including GESIS. For further information see https://dbk.gesis.org/dbksearch/guidelines.asp
OpenAccess true
Representation
Language English
Resource Type Dataset
Version 1.0.0
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Bulgaria; Czech Republic; Denmark; Germany; Estonia; Ireland; Greece; Spain; France; Italy; Cyprus; Latvia; Lithuania; Luxembourg; Hungary; Malta; Netherlands; Austria; Poland; Portugal; Romania; Slovenia; Slovakia; Finland; Sweden; Croatia; United Kingdom