Socio-economic data on grid level (SUF 6.1). Car segments Sozioökonomische Daten auf Rasterebene (SUF 6.1). PKW-Segmente

DOI

Due to an increasing variety of the product lines of car manufacturers, brand manufacturers supply cars in almost every segment. The brand of one's car does not allow for conclusions about the socio-economic status. For the car segments, cars have been aggregated to classes that allow for this kind of conclusion. In addition to the car capability, car segments provide information on the intended use of the car. The dataset comprises of 12 car segments: mini cars, compact cars, lower mid-range cars, mid-range cars, upper mid-range cars, top-of-the-range cars, ATVs, cabriolets, estate cars, vans, utility vehicles, other vehicles (microm 2016, p. 96). The following classes are available. Mini cars: Mini cars used to be included in the segment of small cars, but not constitute an own segment due to an increased market share. These vehicles are characterized by an exceptionally small size. Sometimes they only provide two seats (examples: Renault Twingo, Ford Ka, VW Up, Peugeot 107 and smart fortwo) (microm 2016, p. 97). Compact cars: The definition of a compact car is controversial and has changed over time. The general idea is that of a cheap way to be mobile on four wheels with a roof, often with compromises regarding space and comfort (examples: VW Polo, Opel Corsa, Ford Fiesta, Fiat Punto, Peugeot 207 and Renault Clio) (microm 2016, p. 97).

Da die Angebotspalette der unterschiedlichen PKW Hersteller immer breiter wird, bieten die Markenhersteller Fahrzeuge in fast allen Segmenten an. Die Marke allein lässt keinen einfachen Rückschluss auf den sozioökonomischen Status des Besitzers zu. Bei den PKW Segmenten sind Fahrzeuge zu Klassen zusammengefasst worden, die wiederum solche Aussagen ermöglichen. Darüber hinaus wird neben dem Leistungsvermögen der Fahrzeuge auch die Nutzungsintention der Fahrzeughalter deutlich. Es liegen Informationen über folgende 12 PKW Segmente vor: Miniwagen, Kleinwagen, Untere Mittelklassewagen, Mittelklassewagen, Obere Mittelklassewagen, Oberklassewagen, Geländewagen, Cabriolets, Kombiwagen, Vans, Utilities, sonstige PKW Segmente (microm 2016, S. 96) Miniwagen: Miniwagen gehörten lange Zeit zu den Kleinwagen und bilden nun aufgrund des gestiegenen Marktanteils ein eigenes Segment. Diese Fahrzeuge zeichnen sich vor allem durch eine ausgesprochen geringe Größe aus. Zum Teil besitzen sie sogar nur zwei vollwertige Sitze (Vertreter dieses Segments sind: Renault Twingo, Ford Ka, VW Up, Peugeot 107 und smart fortwo) (microm 2016, S. 97). Kleinwagen: Die Definition eines Kleinwagens ist umstritten und mit den Zeiten veränderlich. Immer aber geht es um eine preisgünstige Möglichkeit, auf vier Rädern mit einem Dach darüber motorisiert zu sein - sehr häufig jedoch mit Kompromissen gegenüber Platz und Komfort (Vertreter des Segmentes: VW Polo, Opel Corsa, Ford Fiesta, Fiat Punto, Peugeot 207 und Renault Clio) (microm 2016, S. 97).

RWI-GEO-GRID

Other

For data privacy reasons, houses within a residential environment are summed up to a "virtual" micro-geographic segment (so-called micro-cell), which on average comprises eight, but at least five households. Houses in which at least five households live become a distinct micro-cell, while houses with less than five households are combined with similar houses on the same street. Combined houses are as close as possible in spatial terms. Structural indicators are aggregated on the micro cell level and subsequently computed household level averages are computed (microm 2016, p.8). If such data exist, the calculated data is made consistent with official data sources (microm 2014, p. 2). Additionally, due to the cooperation with SOEP, it is possible to validate the small scale regional data of microm (microm 2016, p. 8). The dataset is based on the variable group microm-Basis which is comprised of four categories: number of households, number of business enterprises, number of houses (including those purely used for business), and number of residential houses (excluding those purely used for business) (cf. microm 2016, p. 26). The number of houses on the street segment level is the basis for all aggregations to other regional levels. Based on business registers, the number of enterprises in each house is determined.

Aus Gründen des Datenschutzes werden mehrere zu einem Wohnfeld gehörende Häuser zu einer sogenannten Mikrozelle zusammengeführt. Diese Mikrozellen beinhalten mindestens fünf, durchschnittlich acht Haushalte. Dabei bilden größere Häuser, in denen mehr als fünf Haushalte leben ihr eigenes Segment. Häuser mit weniger als fünf Haushalten werden mit vergleichbaren Häusern in der gleichen Straße zusammengefasst, so dass die Mikrozelle dann mindestens fünf Haushalte umfasst. Die zusammengefassten Häuser weisen eine größtmögliche räumliche Nähe auf. Zudem werden Strukturindikatoren für die jeweilige Mikrozelle verdichtet, und die Information wieder pro Haushalt als Datei aufbereitet (microm 2016, S. 8). Wann immer dies möglich ist, werden die errechneten Daten mit anderen Datenquellen wie beispielsweise amtlichen Daten, die auf einer höheren Aggregationsstufe vorliegen, abgeglichen (microm 2014, S. 2). Zudem ermöglicht die Zusammenarbeit des SOEP und microm eine inhaltliche Beschreibung sowie Validierung der kleinräumigen microm Daten (microm 2016, S. 8). Die Basis des Datensatzes bildet die Variablengruppe microm-Basis. Diese ist in die folgenden vier Unterklassen unterteilt: Anzahl der Haushalte, Anzahl der Gewerbebetriebe, Anzahl der Häuser (inklusive reiner Gewerbehäuser) und Anzahl der Wohngebäude (exklusive reiner Gewerbehäuser) (vgl. microm 2016, S. 26). Die Anzahl der Häuser wird auf Grundlage der Straßenabschnitte für alle übergeordneten Gebietsebenen ermittelt. Basierend auf Unternehmensregistern werden für jedes Haus Aussagen zu der Anzahl der Gewerbebetriebe gemacht.

Microm uses more than a billion individual data points for the aggregation of the microm dataset. These are anonymised and stem from various data sources. The data points are available for all 40.9 million households in Germany, while the final data product contains information on approximately 20 million houses (microm 2016, p. 8).

In die Datenerstellung fließen mehr als eine Milliarde Einzelinformationen ein. Diese Daten liegen anonymisiert vor und werden von mehreren Quellen bezogen. Die einfließenden Daten liegen grundsätzlich für sämtliche 40.9 Mio. Haushalte in Deutschland vor und werden für die rund 20 Mio. Häuser ausgewiesen (microm 2016, S. 8).

Identifier
DOI https://doi.org/10.7807/microm:pkwseg:suf:v6:1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.7807/microm:kinder:suf:v6:1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.7807/microm:pkwmarken:suf:v6:1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.7807/microm:kaufkraft:suf:v6:1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.7807/microm:haustyp:suf:v6:1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.7807/microm:auslaender:suf:v6:1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.7807/microm:hstruktur:suf:v6:1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.7807/microm:alq:suf:v6:1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.7807/microm:einwohner:suf:v6:1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.7807/microm:einwgeal:suf:v6:1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.7807/microm:ethno:suf:v6:1
Related Identifier IsSupplementedBy https://doi.org/10.7807/microm:zahlindex:suf:v6:1
Related Identifier Continues https://doi.org/10.7807/microm:pkwseg:suf:v5:1
Related Identifier IsDocumentedBy http://hdl.handle.net/10419/97627
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.1007/s13147-015-0356-5
Related Identifier IsDocumentedBy https://doi.org/10.4419/86788734
Metadata Access https://api.datacite.org/dois/10.7807/microm:pkwseg:suf:v6:1
Provenance
Creator RWI; Microm
Publisher RWI – Leibniz Institute for Economic Research
Contributor Budde, Rüdiger; Eilers, Lea; Microm Micromarketing-Systeme Und Consult GmbH; RWI – Leibniz-Institut Für Wirtschaftsforschung
Publication Year 2018
Rights microm Micromarketing-Systeme und Consult GmbH
OpenAccess true
Representation
Language German
Resource Type Dataset
Format Stata
Size 182033 KB
Version 1
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany